«آن شب» تجربه‌ای در ژانر وحشت/ مشکل همچنان از فیلمنامه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۵
نقد آثار سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر؛

«آن شب» تجربه‌ای در ژانر وحشت/ مشکل همچنان از فیلمنامه است

جعفر گودرزی گرچه فیلم «آن شب» را تجربه‌ای خوب برای تجربه ژانر وحشت می‌داند ولی فیلمنامه و شخصیت‌پردازی آن را ضعیف می‌داند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان در یادداشتی به فیلم «آن شب» ساخته کوروش آهاری که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر رقابت می کند، نگاهی داشته است.

یادداشت گودرزی بدین شرح است: «آن شب قصه زوج جوانی است که مجبور می‌شوند شبی را در هتلی به صبح برسانند؛ شبی که تاصبح ترس و دلهره و وحشت جان آنها را به لبشان می آورد.

فیلم هر چند نشانه هایی آشکار از “درخشش” کوبریک در خود دارد، اما تلاش می‌کند فضایی جدید و متفاوت را برای سینمای ایران به وجود بیاورد و همین که در مسیر ژانری مهجور در سینمای ایران (ژانر وحشت) قدم برداشته قابل تقدیر است، اما نتوانسته اثری شاخص و تاثیرگذار از آب درآید.

مشکل اصلی فیلم فقر قصه و ماجراست و منطقی هم برای وقایع اش رقم نمی زند. اگر فیلم از قصه و فیلمنامه و در پی آن شخصیت‌هایی محکم برخوردار بود می توانست جذاب و تاثیر گذار باشد اما ساختمان قصه ضعیف، لاغر و سست است و جانی ندارد تا بتواند روحی در کالبد فیلم بدمد و به همین دلیل هر دو کاراکتر اصلی فیلم هر چه تلاش می‌کنند و خود را به در و دیوار می زنند نمی‌توانند فیلم را به جلو بکشانند.

در این گونه فیلم‌ها، کاراکترها بعد از قرار گرفتن اجباری در فضایی ترسناک و وهم آلود و سراسر وحشت به دنبال فرار و نجات جان خود به هر قیمتی هستند اما در این فیلم و در سکانس‌هایی دو بازیگر اصلی که می‌توانند زودتر خود را از هتل خلاص و فرار کنند بیشتر به دنبال کنجکاوی هستند و همین بی منطقی رفتار آنها، مخاطب را از فیلم دور می کند.

تلاش کارگردان در فضاسازی قابل قبول است و موسیقی و نورپردازی های درست و پرکنتراست فیلم را هم نباید نادیده گرفت.

«آن شب» با یک تدوین مجدد و حذف برخی سکانس‌ها می تواند مخاطب بیشتری داشته باشد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است