چند طرح را با مهدویان بررسی می‌کنیم/ پایان سکوت درباره سردشت با «درخت گردو» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۲
ابراهیم امینی در گفتگو با صبا:

چند طرح را با مهدویان بررسی می‌کنیم/ پایان سکوت درباره سردشت با «درخت گردو»

یکی از نویسندگان «درخت گردو» درباره فیلمنامه این فیلم، حاشیه به وجود آمده و کارهای آینده خود گفت.

ابراهیم امینی یکی از نویسندگان فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد درباره سوژه آن که به بمباران شیمایی سردشت می پردازد به خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا توضیح داد: برخلاف نظر برخی که فکر می کنند اکثر مردم ایران از این ماجرا باخبر هستند به نظر من این ماجرایی است که سال ها درباره آن حرفی زده نشده و حتی در فضای هنری و رسانه نیز مورد غفلت قرار گرفته و اگر اشاره ای هم شده است آنقدر گذرا بوده که ممکن است حتی خاطره ای از آن هم وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اختصاصا این داستان و این شخصیت که ما به آن می پردازیم یک موضوع کمتر شنیده شده است و خود ما هم که در این حیطه کار و پژوهش می کنیم تا پیش از اینکه این سوژه فیلم ما شود این داستان را نشنیده بودیم.

این نویسنده که در کارهای قبلی مهدویان هم حضور داشته است درباره ویژگی های فیلم «درخت گردو» بیان کرد: موضوع فیلم نسبت به کارهای قبلی بسیار متفاوت است و این در ابتدای امر کار را متمایز می کند ضمن اینکه جنس روایت هم با کارهای قبلی متفاوت است زیرا تلاش کردیم که به یک روایت احساسی تری نسبت به کارهای قبلی برسیم. البته این تصمیمی نیست که پیشاپیش گرفته باشیم بلکه موضوع و فیلمنامه این را به ما القا کرده است.

وی درباره مدت زمانی که مشغول نگارش فیلمنامه «درخت گردو» بودند، توضیح داد: از اول اسفند پارسال شروع کردیم و تا تیر ماه یعنی ۵ ماه کار کردیم که یک نسخه اولیه داشتیم و در طول دوران پیش تولید که مرداد و شهریور بود بازنویسی های متعدد داشتیم و در مجموع نزدیک به هفت ماه پژوهش و نگارش این فیلمنامه به طول انجامید.

در نشست خبری این فیلم موضوع رعایت نکردن کپی رایت و اینکه فیلمنامه متعلق به کسی دیگر بوده است مطرح شد که با پاسخ محمدحسین مهدویان، مهران مدیری، مصطفی احمدی و خسرو نقیبی مواجه شد. امینی در پاسخ به این اتفاق گفت: فکر نمی کنم حاشیه جدی ای بوده باشد. ضمن اینکه اصلا نمی دانیم آن شخص باتوجه به چه اسنادی آن ادعاها را مطرح کرده است و پاسخ آقای مدیری کاملا درست بود؛ یعنی مساله ای نیست که در یک نشست رسانه ای بتوانیم درباره آن به نتیجه برسیم و این حرفی است که باید در یک نشست حقوقی درباره آن صحبت کرد.

نویسنده «لاتاری» ادامه داد: این موضوع برای خود من هم چیز تازه و ترسناکی نیست چون پارسال برای فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون» نیز یک همچین ادعایی پیش آمد. یکی از علت های آن این است که چون ما روی موضوعات واقعی کار می کنیم، آدم هایی که پیش از ما روی این موضوعات کار کرده اند یک مقدار احساس مالکیت نسبت به موضوع دارند درحالی که موضوع واقعی مالکیتی ندارد و بعد از ما هم کسی می تواند بیاید درباره واقعه سردشت یا اختصاصا درباره همین کاراکتر فیلم بسازد.

امینی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: همیشه دقیقا در این مرحله درباره دو سه طرح درحال صحبت و گفتگو هستیم تا درنهایت خود حسین مهدویان از بین این موضوعاتی که وجود دارد، تصمیم بگیرد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است