سینمای آمریکا به ایرانی‌ها بها نمی‌دهد/ «آن شب» در ژانر وحشت نیست

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در پردیس ملت با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم کوروش آهاری درباره تفاوت ساخت فیلم در ایران و آمریکا گفت: در آمریکا ساخت فیلم کمی ما را محدود ‌می‌کرد البته از مشکلات ساخت فیلم در ایران اطلاعی ندارم.

شهاب شهرزاد منتقد سینما نظر خود را درباره این فیلم بیان کرد و گفت: همیشه این دغدغه برای من وجود داشته است که باید در سینما جوابگو همه سلیقه‌ها باشیم‌. با توجه به اینکه «آن شب» در آمریکا ساخته شده اما صحنه‌ای را مشاهده نمی‌کنیم که در آن سواستفاده از آدم‌ها و مکان‌ها شده باشد.

وی افزود: دغدغه ژانر در فیلم «آن شب» مشهود است و به مسائل مهمی مانند سقط جنین، پنهان‌کاری و خیانت نیز می‌پردازد. «آن شب» من را یاد فیلم «درخشش» اثر کوبریک بزرگ انداخت و فکر می‌کنم اکنون در مقایسه با فیلم‌های خارجی به یک تکنیک مناسبی رسیده‌ایم‌.

شهرزاد اضافه کرد: «آن شب» مخاطبانی را هم که علاقه به ژانر وحشت ندارند را درگیر می‌کند اما اگر ویژگی منفی فیلم را هم بخواهم بگویم فیلم شامل سکانس‌های اضافی نیز بود.

محمد درمنش تهیه‌کننده فیلم «آن شب» درباره فیلم عنوان کرد: «آن شب» حاصل تعامل بین افرادی ایرانی است که چه در ایران و چه مقیم آمریکا هستند و این همکاری استراتژی ما بود.

کارگردان فیلم «آن شب» درباره ساخت فیلم در آمریکا خاطرنشان کرد: در سینمای آمریکا به ایرانی‌ها  بها داده نمی‌شود و ما با ساخت این فیلم در تلاش بودیم تا ایرانی‌ها را پررنگ‌تر کنیم.

درمنش درباره حضور نیافتن شهاب حسینی درنشست خبری فیلم توضیح داد: شهاب حسینی به دلیل اینکه در خارج از کشور سر فیلمبرداری بود، امروز نتوانست در نشست حضور داشته باشد اما در روزهای آتی برای اکران عمومی حتما حضور خواهد داشت.

آهاری در پاسخ به این پرسش که آیا از فیلم‌های خارجی مانند «درخشش» در کار اقتباس شده است یا خیر، گفت: همه ما فیلمسازان از همدیگر ایده می‌گیریم اما در فیلم «آن شب» به این صورت نبوده که اقتباس کرده باشیم.

وی ادامه داد: «آن شب» فیلمی در ژانر وحشت نیست بلکه ما آن را در ژانر رازآلود و روانشناختی قرار قرار می‌دهیم.

این کارگردان افزود: ببیننده‌های آمریکایی لحظه به لحظه همراه فیلم بودند و امیدوارم در ایران نیز همان طور شود.

میلاد جرموز نویسنده «آن شب» درباره اقتباس از فیلم‌های دیگر تشریح کرد: از زمانی که فیلمنامه را برای نگارش آغاز کردم، پیش زمینه‌ای از فیلم‌های دیگر برای اقتباس در ذهنم نبوده است البته که طی سال‌ها فیلم دیدن رسوباتی از آن‌ها در ناخودآگاهم است و این موضوعی طبیعی است.

درمنش در پایان عنوان کرد: اگر بخواهیم شبیه هالیوود فیلم بسازیم، نه می‌توانیم و نه ضرورتی دارد. موضوعاتی که در سرزمین شرق می‌گذرد و ناشناخته است برای مردم آمریکا و مخاطبان خارجی جذابیت دارد.

دلارام صادقی

انتهای پیام/