دبیران جشنواره برلین از برلیناله ۲۰۲۰ گفتند/ از تاثیر ویروس کرونا تا نبودن اثری از نتفلیکس | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۲

دبیران جشنواره برلین از برلیناله ۲۰۲۰ گفتند/ از تاثیر ویروس کرونا تا نبودن اثری از نتفلیکس

کالو شاتریان دبیر هنری جشنواره برلین در گفتگو با ددلاین از تجدید حیات این جشنواره و نیز تاثیر ویروس کرونا بر فستیوال امسال گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ددلاین، کالو شاتریان دبیر هنری و ماریت ریزنبیک دبیر اجرایی جشنواره برلین که نزدیک به دو هفته دیگر آغاز می شود در گفتگویی با ددلاین از برلیناله امسال و حواشی آن گفتند که بخشی از این گفتگو را اینجا با هم می خوانیم.

ددلاین: احساستان درباره فستیوال امسال چیست؟

شاتریان: هر دوی ما هیجان‌ زده هستیم. واکنش ها به فهرست فیلم های جشنواره خوب بوده‌ است و حالا ما مشتاقانه منتظر واکنش واقعی به فیلم ‌ها هنگامی که دیده می شوند، هستیم.

ددلاین: تا چه حد احساس کردید که برلیناله نیاز به یک تجدید حیات دارد؟

شاتریان: هر زمان تغییری به وجود می آید، این تغییر عواقبی هم دارد. ساختار و مدیریت جشنواره تغییر کرده ‌است، اما من نمی‌خواستم انقلابی در آن ایجاد کنم. من همیشه فکر می‌کردم که در اینجا فیلم‌های بسیار خوبی وجود دارد و جشنواره هم ساختار بسیار خوبی دارد البته که سلیقه ها ممکن است متفاوت باشد اما ما تغییرات شدید نمی خواستیم. ما احساس کردیم اینجا نیاز به مقداری اصلاحات دارد پس این کاری که باید انجام می دادیم را انجام دادیم.

ددلاین: همه فیلم های بخش مسابقه جشنواره به جز فیلم های کلی رایکارد و الیزا هیتمن اولین نمایش جهانی خود را تجربه می کنند. آیا این به معنی تلاش برای گرفتن فیلمهای جدید از فیلمسازان زن است؟

شاتریان: وقتی ما فیلم ها را انتخاب می کنیم ، من به شخصه سعی می کنم زیاد به هویت کارگردان فیلم توجه نکنم. اگر چه که ما برخی کارگردان ها را می شناسیم اما ما آن فیلم ها را به این دلیل که فیلم های نیرومندی هستند انتخاب کردیم. فکر می کنم حضور آنها در اینجا به فیلم ها کمک می کند تا بازار و مخاطبان جدیدی پیدا کنند. فیلم کلی رایکارد بسیار جالب و جذاب است. فیلم الیزا هیتمن هم به موضوعی بسیار مهم می پردازد که مخاطبان اروپایی و آمریکایی با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. ما از فیلمسازان زن دیگر مانند کیتی گرین و جوزفین دکر هم فیلم داریم.

ددلاین: درست است، اما این فیلم‌ ها (فیلم های کلی رایکارد و الیزا هیتمن) اولین بار در جشنواره های دیگر به نمایش درآمده اند.

شاتریان: ما تعدادی فیلم‌ آمریکایی داریم که برای اولین بار در اینجا نمایش داده می شوند مثل فیلم های «مضحک‌ روی» تیم ساتون و «سیبری»‌ ابل فرارا…من پیش تر هم گفتم که نخستین نمایش جهانی یک فیلم یک نیاز مطلق نیست. من به شخصه یک فیلم قوی که به تازگی در جایی نمایش داده شده را به فیلمی که کیفیت خوبی ندارد و هنوز جایی نمایش داده نشده ترجیح می‌دهم.

ددلاین: آیا تنوع کافی در ترکیب فیلم ها وجود دارد؟

شاتریان: می‌ دانم که می‌توانیم بهتر عمل کنیم. به لحاظ جنسیت ۶ تا از ۱۸ فیلم ما را زنان ساخته اند. این به این معنی است که هنوز نسبت فیلم های کارگردانان مرد و زن نصف نصف نشده است ولی ما در این مسیر هستیم. ما از اکثر قاره ها از جمله آسیا چندین فیلم داریم، البته فیلم زیادی از آفریقا نداریم، اما این مساله بیشتر مربوط به سیستم تولید فیلم در قاره آفریقا است. سعی ما این است تا جایی که ممکن است تنوع داشته باشیم.

ددلاین: امسال هیچ فیلمی از نتفلیکس در جشنواره وجود ندارد. دلیل آن چیست؟

شاتریان: ما بحث های زیادی با نتفلیکس داشتیم، در مورد برخی فیلم ها هم با یکدیگر بحث و مذاکره کردیم اما در نهایت فرصتی برای هر دو ما به وجود نیامد.

ددلاین: بنابراین درها به روی نتفلیکس برای دوره های بعد باز است؟

شاتریان: البته

ریزنبیک: برلیناله قوانینی دارد، در بخش مسابقه جشنواره، فیلم ها نیاز به نمایش در سینما دارند.

ددلاین: سال قبل در بخش مسابقه یک فیلم از نتلفیکس داشتید.

ریزنبیک: برای ما سخت است که درباره دوره های گذشته اظهار نظر کنیم.

ددلاین: آیا ویرویس کرونا بر جشنواره تاثیر دارد؟

ریزنبیک: اثر خواهد داشت، ما نمی دانیم در هفته های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد اما حضور چین در جشنواره امسال به آن اندازه ای که انتظار می رفت قوی نیست ما تاکنون هفت پروژه لغو شده از صنعت سینمایی این کشور داشته ایم.

ددلاین: آیا جیا ژانکو کارگردان یکی از فیلم های بخش ویژه برلیناله می آید؟

شاتریان: بله تا جایی که ما می دانیم می آید.

هفتادمین دوره جشنواره بین‌ المللی فیلم برلین برای اولین بار به دبیری کارلو شاتریان و همینطور مدیریت اجرایی ماریت ریزنبیک از ۲۰ فوریه تا یکم مارس ۲۰۲۰ (یک تا ۱۱ اسفند) در شهر برلین برگزار می شود.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است