عمارفیلم برای دهه فجر بسته ویژه ارایه کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۳

عمارفیلم برای دهه فجر بسته ویژه ارایه کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار بسته فیلمی شامل 26 اثر را برای اکران در دهه فجر معرفی و ارایه کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی عمارفیلم، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با توجه به فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، بسته فیلمی شامل ۲۶ اثر را برای اکران در این دهه معرفی و ارائه کرد.

مستند «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمد دوست اولین اثر این مجموعه است که این مستند به ابعاد کمتر شناخته شده زندگی مبارزاتی آیت‌الله طالقانی می‌پردازد. امام خمینی (ره) او را برای اسلام و انقلاب به منزله حضرت ابوذر می‌دانست که برای برپایی و حفظ انقلاب اسلامی سر از پا نمی‌شناخت و به اعتقاد امام خمینی (ره) او از بهترین شخصیت‌ها برای خاموش کردن غائله‌های انقلاب اسلامی بود. گرچه زمان این مستند طولانی به نظر می‌رسد، اما بازسازی صحنه‌ها و روایت‌هایی از اوایل انقلاب مخاطب را تا انتهای مستند همراه می‌کند.

مستند ۷۱ دقیقه‌ای «چهل و سه روز» به کارگردانی داود جلیلی اثر دیگر بسته فیلم جشنواره عمار است. این مستند روایتگر ۴۳ روز نخست انقلاب اسلامی ایران و ماجرای تشکیل حزب کومله و دموکرات و ناآرامی های غرب کشور در این دوران است که شهید سپهبد قرنی رئیس ستاد ارتش اعتقاد به مقابله با کومله و دموکرات‌ها را دارد اما بازرگان ترجیحش به مذاکره است و قاسمعلی ظهیرنژاد فرمانده ارتش ارومیه برای آرام کردن شهر نیروهای ارتش را با وجود مخالفت نخست وزیر مهدی بازرگان به سوی شهر نقده که محل حمله گروهک دموکرات بود، فرستاد و این اولین یگان ارتش است که به نقده می‌رسد و پرده از راز دردناک این روز برداشته می‌شود.

مستند «همه‌‌ مردان شاه» به کارگردانی سیداحمد مصطفوی دیگر اثر این مجموعه فیلم است. این مستند روایت مذاکرات رضاه شاه و انگلستان پیرامون لغو قرارداد نفتی دارسی و امضای قراداد ۱۹۳۳ است، ماجرایی که منجر به ضایع شدن حقوق ایران به شکلی گسترده و به یغما رفتن ثروت ایران به خاطر نرمش رضاشاه در مقابل انگلیسی‌ها است.

مستند «آن شش نفر» به کارگردانی محمدعلی یزدان پرست، یکی دیگر از آثار بسته فیلم جشنواره عمار برای دهه فجر است. گروه انقلابی ابوذر در اوج دوران خفقان ستمشاهی در سال ۱۳۴۹ توسط ۶ نفر از جوانان نهاوند به صورت مخفی تشکیل شد و پس از یک سال گروه ابوذر با انجام چند عملیات وارد مبارزه مسلحانه شدند که اعضای این گروه در سال ۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر شدند و سرانجام در ۳۰ بهمن به دستور مستقیم شاه در زندان قصر به جوخه اعدام سپرده شدند.

نماهنگ «بابا خون داد» به کارگردانی مهدی نقویان، دیگر اثر این مجموعه است. این اثر با اشاره به صحنه‌هایی از دوران انقلاب و مبارزه مردم، سرود حماسی «بابا خون داد» را نشان می‌دهد که به وسیله کودکان هم‌خوانی می‌شود. نماهنگ، یک دانش‌آموز را در موقعیت‌هایی از تاریخ معاصر قرار می‌دهد تا دوران مختلف جمهوری اسلامی از اول انقلاب تا دوران بالندگی‌ آن و شهادت دانشمندان هسته‌ای را نظاره کند.

مستند ۳۷ دقیقه‌ای «خط مقدم» به کارگردانی محمدحسین پیکانی، اثر دیگر بسته فیلم جشنواره عمار است. این مجموعه روایتی از تاریخچه صنعت موشکی ایران و بومی سازی دانش آن در جمهوری اسلامی است که این قسمت نحوه ساخت و پرتاب اولین موشک «زمین به زمین» سپاه پاسداران به مناطق نظامی عراق را در دی ماه سال ۱۳۶۵ به تصویر می‌کشد و تلاش سردار شهید حسن تهرانی مقدم را در پیشرفت صنایع موشکی ایران در سال‌های پایانی دفاع مقدس نشان می‌دهد.

مستند «روضه ممنوع» در کنار فیلم‌های داستانی «تک خوان»، «خانه پنجم»، «بر فراز دانش»، «ایرانی بنوشیم» به همراه پویانمایی‌هایی چون «پهلوی‌ها»، «جهاد همبستگی ملی»، «این فقط یک برگ رای نیست»، «بعثت انقلاب»، «روح شاه»، «رفتار امام با بچه‌ها» و «تا رهایی تاج» و در کنار موشن گرافیک‌های از قبیل «مجموعه خاطرات رضاخانی»، «وضعیت اقتصادی»، «مجموعه ایران ۲۰» و نماهنگ‌هایی چون «تو بمان»، «در بهار آزادی»، «حالا ۴۰ سال است» نیز دیگر آثار بسته فیلم جشنواره عمار برای دهه فجر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است