جای عبدالمالک ریگی در «روز صفر» خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۱

جای عبدالمالک ریگی در «روز صفر» خالی است

جعفر گودرزی با نگاهی به فیلم «روز صفر» نقاط ضعف و قوت آن را برشمرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان در یادداشتی به «روز صفر» اولین فیلم سعید ملکان پرداخته است.

در این یادداشت می خوانیم: «روز صفر ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی است و طبیعتا وقتی مخاطب با قصه و ماجرایی طرف است که از سرانجامش مطلع و آگاه است، کار عوامل سازنده سخت و سخت تر می شود.

در این گونه موارد هوشمندی، ذکاوت،خلاقیت و جذابیت باید چاشنی کار شود تا بتوان مخاطب را درگیر فیلم و ماجرایش کردکه در «روز صفر» این اتفاق در کلیت اثر افتاده است.

در همین ابتدا باید بگویم «روز صفر» اثری قابل اعتنا، محکم و استخواندار است و باید به ملکان و گروهش دست مریزاد گفت چراکه به شدت در اجرا سخت بوده و قطعا زحمات زیادی برای فیلم کشیده شده است اما با همه این تفاسیر ذکر چند نکته بسیار ضروری به نظر می رسد که اگر کمی هم به آنها توجه می شد حرفی برای گفتن باقی نمی ماند و صدالبته شسته و رفته تر و جذاب تر می شد.

١-در فیلم هایی که تقابل خیر و شر و یا تجاوزگر و مدافعی مطرح است باید به این نکته توجه داشت که هر چقدر طرف شر و یا متجاوز باهوش تر، قدرتمندتر، باسیاست تر و …نشان داده شود و به تصویر کشیده شود، دستگیری و شکستش برای مخاطب جذاب تر، قهرمانانه تر و باورپذیرتر است اما وقتی دشمن کمی تا قسمتی احمق و فاقد تفکر و بینش و… نشان داده می شود دیگر شکستش نه قهرمان احتیاج دارد و نه عظمت و پیروزی را در پی خواهد داشت چیزی که متاسفانه اغلب آثار سینمای جنگ و دفاع مقدس گرفتارش شده بودند و همیشه بعد از تماشای تعداد زیادی از فیلم های عرصه جنگ این سوال برای مخاطب پیش می آمد که اگر در جنگ، عراقی ها اینقدر احمق و بی تدبیر بودند چرا جنگ ٨ سال طول کشید و ما در طول چند روز کارشان را یکسره نکردیم!

در روز صفر هم ریگی آنچنان قدرتمند و زیرک و باهوش و سیاستمدار و ..معرفی نشده و فیلم بیشتر روی امیر و هوش و درایت و توانایی اش متمرکز شده و از ریگی غافل مانده و به نظرم این مهم از نقاط منفی کار است.

٢-تقابل و رویارویی امیر و ریگی در فیلم در نیامده درواقع ما بیشتر کنش و واکنش های امیر را می بینیم و از ریگی کنش و واکنشی نمی بینیم در صورتی که اگر این تقابل اتفاق می افتاد درام محکم تری شکل می گرفت.

٣-کاش در زمانی که مخاطب لحظه به لحظه در جریان به دام انداختن و دستگیری ریگی توسط امیر و نیروهایش قرار می گرفت لحظاتی هم ریگی را در هواپیما می دیدیم خصوصا زمانی که قطعا مسافران هواپیما متوجه وضعیت اضطراری هواپیما می شوند و دو جنگنده هواپیما را برای نشستن و فرود همراهی می کنند. ریگی در آن لحظات پرالتهاب به چه فکر می کرد؟ عکس العملش در آن لحظات چه بود؟ چه در سر داشت و آیا هیچ تصمیمی نداشته است؟ یک دفعه ریگی را از مسیر روایت فیلم خارج کردن منطقی به نظر نمی رسد.

۴-امیر با بازی جذاب و هنرمندانه امیر جدیدی، کاراکتری با شناسنامه و دوست داشتنی است که مخاطب با او همذات پنداری می کند.

۵-فیلم کارگردانی حساب شده و درستی دارد و تعلیق مناسبی هم ایجاد می کند، فضاسازی ها به درستی در خدمت قصه و فیلم قرار گرفته اند و… در یک جمله خود خود سینماست. باید به ملکان تبریک گفت و بدون شک فیلم در بخش های مختلفی کاندیدای دریافت سیمرغ می شود و تعدادی سیمرغ را هم از آن خود می کند.

درباره فیلم «روز صفر» حرف های زیادی دارم که می گذارم برای اکران عمومی فیلم. «روز صفر» را دوست دارم. فیلم شریف و قابل احترامی است و به احترامش کلاه از سر بر می دارم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است