جمشید اسماعیل‌خانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 69037
  • گروه : هنر
  • تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت: 09:49
  • نسخه چاپی

جمشید اسماعیل‌خانی

جمشید اسماعیل‌خانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، زاده 20 فروردین سال 1329 در بخش فورگ از توابع شهرستان داراب است.

 

به گزارش خبرگزاری  صبا جمشید اسماعیل‌خانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، زاده ۲۰ فروردین سال ۱۳۲۹ در بخش فورگ از توابع شهرستان داراب است. اسماعیل خانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۹ شروع کرد. همچنین آغاز کار او در سینما در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی بود. او برای بازی در فیلم‌های «زیربام‌های شهر» و «روسری آبی» کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره‌های هشتم و سیزدهم فیلم فجر شد. آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمد، فیلم «نوروز» نام داشت که در بیستمین جشنواره فیلم فجر جزو فیلم‌های بخش مسابقه قرار داشت و آخرین حضور او در تلویزیون در مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» در نقش بنگاه‌دار بود.

همسر وی «گوهر خیراندیش»، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. او در چند نقش به همراه همسرش، به عنوان زوج‌های هنری نیز خوش درخشیدند.

اسماعیل‌خانی در فیلم‌هایی همچون مسافران (۱۳۷۰)، رأی باز (۱۳۸۱)، نوروز (۱۳۸۰)، آواز قو (۱۳۷۹)، فوتبالیست‌ها (۱۳۷۹)، مونس (۱۳۷۹)،مرد بارانی (۱۳۷۸) شیدا (۱۳۷۷) مهر مادری (۱۳۷۶) هفت سنگ (۱۳۷۶) سرعت (۱۳۷۵) تعطیلات تابستانی (۱۳۷۴) نجات یافتگان (۱۳۷۴۴) روسری آبی (۱۳۷۳) عیالوار (۱۳۷۱) لبه تیغ (۱۳۷۱) یک مرد یک خرس (۱۳۷۱) دو همسفر (۱۳۷۰) راز چشمه سرخ (۱۳۷۰۰) مسافران (۱۳۷۰) آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹) چون ابر در بهاران (۱۳۶۹) در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹) همه یک ملت (۱۳۶۹۹) به ایفای نقش پرداخت؛ «رستوران خانوادگی»، «جوان امروز»،«همسایه‌ها»، «خانه ما»، «کت جادویی»، «سواران جنوب» «چشم‌به‌راه»، «میعاد در سپیده‌دم»، «هفت‌سنگ»، «خانواده رضایت»، «به رنگ صدف»، «یحیی و گلابتون»،«سفر به چزابه»، «آشپزباشی»، «قبله عالم»، «آخرین ستاره شب»، «دو پنجره»، «زیر گنبد کبود»، «شلیک نهایی»، «قصه‌های تابه‌تا» از جمله فعالیت‌های او در تلویزیون بود.

جمشید اسماعیل‌خانی یکی از پرکارترین هنرمندان دوره خود بود. او سبک خاصی در ارائه نقش داشت؛ شتابزدگی و عصبانیت ظاهری او و در این میان خوش قلبی در بین فریادها و دادو بیدادهایش سبک به یادماندنی را در ذهن بینندگان به جای گذاشت.

جمشید اسماعیلخانی سر انجام در ۱۸ فروردین ۱۳۸۱ به دلیل سکته مغزی در سن ۵۲ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است