«تومان»؛ قصه جوانانی که زندگی شان را قمار می‌کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
نقد آثار سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر؛

«تومان»؛ قصه جوانانی که زندگی شان را قمار می‌کنند

جعفر گودرزی در نقدی به فیلم «تومان» پرداخته و آن را اثری پرانرژی با ساختار و فیلمنامه ای درست دانسته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان در یادداشتی کوتاه به فیلم «تومان» ساخته مرتضی فرشباف که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر رقابت می کند، پرداخته است.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «تومان فیلمی جسورانه و ارزشمند است؛ جسارت در نوع روایتی ساختارشکنانه که در عین بی نظمی و شلختگی تابع نظم است.

«تومان» اثری دغدغه مند با قصه ای نامتعارف است؛ قصه جوانانی که در دنیایی از ناکامی ها، آرزوها، تخیلات، تحقیرها، رفاقت ها و رقابت ها دست و پا می زنند؛ جوانانی که شرط بندی، یک شبه پولدار شدن، شهرت و دیده شدن را دوست دارند. یکدیگر را کنار می زنند تا خود جلب توجه کنند، حسادت می کنند، گاه پیش می افتند و گاه می بازند و در هر مسیری گام برمی دارند.

آن هیجان و شادی گمشده باز دست نیافتنی تر می شود و باز فصلی دیگر رقم می خورد و باز تلاش و دویدن و… و هر چه بیشتر می دوند کمتر می رسند و بیشتر تنها می شوند. آنها در اصل زندگی و جوانی شان را قمار می کنند و به خودویرانگری می رسند.

فیلم شروع خوبی دارد. دوربین هم همانند جوانان پر از انرژی است و آرام و قرار ندارد و یک لحظه هم مخاطب را راحت نمی گذارد.

مخاطب خود شخصیت فیلم و قصه است. او هم چون جوانان فیلم گاه گیج است و گاه سرحال و گاه پر از هیجان و گاه درمانده و پر از سوال
و دست آخر هم درمی یابد که در مقابل تقدیر و سرنوشت گویا راهی جز تسلیم شدن ندارد.

«تومان» کارگردان کاربلدی دارد که تجربه جدید و ارزشمندی در سینمای ایران را رقم زده است. بازیگران مقابل دوربین «تومان» زندگی می کنند و نمایشی در کار نیست. فیلمبرداری فیلم قابل تحسین است و به فیلم روح دیگری بخشیده است.

«تومان» سینمایی قابل احترام و دوست داشتنی است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است