جزییات سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تشریح شد/ تجلیل از چهار هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۷

جزییات سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تشریح شد/ تجلیل از چهار هنرمند

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه 15 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره و شاهین فرهت دبیر این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره موسیقی فجر در ابتدای نشست با تبریک دهه فجر و ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراین گفت: انشاالله به کمک شما و هنرمندان می خواهیم سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر را برگزار کنیم. از مرداد ماه دفتر موسیقی وزارت ارشاد فعالیت ستادی خود را با همراهی استادان موسیقی و جلساتی با مدیران قبلی آغاز کرد. بسیار تلاش کردیم بر اساس آیین نامه نوشته شده این دوره را برگزار کنیم. یکی از اولین کارهای ما شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک شاهین فرهت دبیر ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار انجام گرفت.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه هایی که در جشنواره حضور پیدا می کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند که این جشنواره می تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه های مختلف شرکت کننده باشد. ما در حوزه بین الملل نیز برنامه ریزی هایی را انجام دادیم که در این بخش اردوان جعفریان کار انتخاب آثار را به عهده داشت. تلاش ما بر این است که جشنواره موسیقی فجر را به یک اتفاق جریان سازتر در حوزه موسیقی تبدیل کنیم. امسال هیات انتخاب تلاش کرد نفرات برگزیده جشنواره هایی را که در طول سال برگزار شده است نیز در جدول برنامه جشنواره فجر بگنجاند.

شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز در ادامه عنوان کرد: تلاش ما این است که برنامه های موسیقی بهتر شود. در پی فراخوان اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره این رویداد بزرگ که در سی و پنجمین دوره خود است شاهد حضور ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان کشور هستیم که به ترتیب استان های خراسان رضوی، فارس، البزر، کردستان، آذربایجان شرقی، گلستان بالاترین شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است.

اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در سخنانی مطرح کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی پیش روی ما قرار دارد و همچنین نبود کلمه بین الملل برای جشنواره ما همه تلاشمان را کردیم تا در حوزه کیفیت بهترین اتفاقات را رقم بزنیم. ۸ گروه مختلف را برای جشنواره دعوت کردیم که این دعوت با توجه به کیفیت، تنوع جغرافیایی و فرم بوده است. ۲ گروه موسیقی کلاسیک از بلژیک و اتریش در این بخش حضور دارند. از حوزه کشورهای منطقه از آذربایجان و ترکمنستان نیز افرادی شرکت می کنند. گروه هایی از ایتالیا، اتریش، فرانسه، تونس نیز در این بخش شرکت دارند. با توجه به اینکه آوردن هنرمندان به ایران ویژگی های خود را دارد اما تلاش می کنیم این حرکت بتواند در سالیان مختلف ادامه پیدا کند تا جشنواره زبانزد شود و البته لازم است از سفارت ایتالیا و شخص سفیر از مرکز فرهنگی سفارت اتریش و بلژیک در این زمینه تشکر کنم.

اله یاری رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سخنان تکمیلی خود اظهار کرد: لازم است بگویم که هم از طریق فراخوان و هم گروه هایی که هیات انتخاب آن ها را پذیرفته است، شرکت کنندگان حضور یافته اند و به هیچ عنوان سلیقه شخصی در کار نبوده است. یک اتفاق خوب امسال حضور تعداد زیاد گروه های متقاضی مبنی بر فراخوان در جشنواره بوده است که همگی از مجرای تخصصی و امتیازبندی هیات انتخاب عبور کرده اند. با وجود مشکلات در بخش بین الملل می خواهیم با حضور گروه های بین الملل در جشنواره نشان بدهیم کانال های هنری برای مبادله بین المللی ملت ها و توسعه فرهنگی باز است و ما توانستیم از این شرایط به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره هستند، گفت: هنرمندانی از شهرستان نیز در این جشنواره حضور دارند و همچنین گروه هایی از تهران و شهرستان ها نیز در جشنواره های استانی حضور پیدا می کنند.

به گفته اله یاری، قرار است در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران از جمله افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل شود. این تجلیل صرفا کلامی و دادن لوح نیست بلکه از حدود دوماه قبل مستندهای تصویری از این هنرمندان، خانواده های آن ها و کسانی که با آن ها در ارتباط هستند برای مراسم آماده شده است.

وی افزود: امسال سعی کردیم برای معرفی گروه ها به مردم علاوه بر طراحی پوستر برای همه گروه ها با ساخت تیزرهای یک دقیقه ای به معرفی آن ها در فضای مجازی نیز بپردازیم. در حوزه نشست های پژوهشی نیز پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار و موضوعاتی از جمله حرمت در موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران ، تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ بررسی می شود.

اله یاری درباره جایزه موسیقی و رسانه نیز توضیح داد: این جایزه فضایی برای هویت بخشی به جشنواره موسیقی فجر است و امیدوارم برگزاری این جایزه در جشنواره موسیقی فجر ادامه دار باشد.

رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر همچنین درباره جایزه ترانه این جشنواره عنوان کرد: موضوع ترانه موضوع بسیار مهمی است و دفتر موسیقی هر ساله پذیرای ترانه های مختلفی است و اهالی رسانه و دفتر موسیقی توجه ویژه به آن دارند. ما در این راستا سیاست های تشویقی را در نظر گرفته ایم. دبیرخانه جایزه ترانه شکل گرفته است و طی روزهای اخیر با معرفی هیات داوران به صورت جدی تر در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار خواهد گرفت. همچنین شب موسیقی سیستان و بلوچستان را هم در نظر گرفتیم.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره دو قطعه ساخته شده برای جانباختگان سانحه هوایی اوکراین و سردار سلیمانی نیز گفت: این دو قطعه توسط بهزاد عبدی ساخته شده است که قطعه ای که برای جانباختگان سانحه هوایی است در ارکستر سمفونیک تهران و قطعه ساخته شده برای سردار سلیمانی در ارکستر ملی تهران اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه از اواخر آذرماه قراردادهای مالی گروه ها آماده و امضا شده بود، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که جشنواره موسیقی فجر را امسال با شکوه بیشتری برگزار کنیم تا مردم عزیز ایران شاهد اجراهای خوب جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و پنجم باشند.

بخش دوم این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

دبیر جشنواره درباره تم اصلی جشنواره امسال بیان کرد: در این حوزه رایزنی‌هایی را آغاز کردیم که مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی در تاریخ موسیقی ایران بود اما متاسفانه برخی از گروه‌های شرکت کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند که البته باید بگویم در این راستا سطح توقع فنی هم برآورده نشد اما امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود که تصانیف موجود در موسیقی محلی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه سال گذشته گفته بود دستمزدی نمی گیرد اما خلاف آن عمل کرد، توضیح داد: دستمزدی بابت دبیری جشنواره نگرفتم اما بعد که جشنواره موسیقی فجر تمام شد، ماه اسفند مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آن را صرف امور خیریه کردم.

اله یاری نیز درباره این موضوع گفت: ما برای جشنواره و بحث‌های مالی شرایط را به گونه‌ای طراحی کردیم که شیوه نامه دستمزدی در این حوزه داشته باشیم و مطمئنا مجموع هزینه‌ها به صورت عمومی منتشر می‌شود و قطعا در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم. ما دوست داریم ضرباهنگ پرداخت مالی به گروه‌ها حتما ضرباهنگ عادلانه‌ای باشد.

رییس جشنواره موسیقی فجر درباره  اشکالات آیین نامه‌ای جشنواره موسیقی فجر مبنی‌ بر نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بعد از کناره‌گیری علی ثابت نیا و سایر موارد، بیان کرد: تمامی گروه‌ها توسط هیات انتخاب، انتخاب شده‌اند و ما بر اساس آیین نامه آن را پیش بردیم حتی حضور من در جلسات هیات انتخاب هم به دلیل مسئولیتم در دفتر موسیقی و میزبانی بوده که به هیچ عنوان دخالتی هم در کار نبوده است. درباره دبیر اجرایی نیز باید بگویم که انجمن موسیقی مجموعه وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلا از ما جدا نیست. طبق آیین نامه دبیر اجرایی حوزه‌های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته‌ها را زیر نظر دارد که آقای علی ثابت نیا در این حوزه با ما به توافق رسیده بودند. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می‌شود چون انجمن امین ماست. حتی تا دیروز با آقای ثابت نیا در این مورد مذاکره می‌کردیم.

اله‌یاری درباره دستمزد گروه‌های حوزه موسیقی نواحی نیز گفت: در هیات انتخاب آثار به ویژه سه نفر روی موسیقی نواحی و نحوه اختصاص دستمزدها تاکید ویژه‌ای داشتند. به هر حال من فکر می‌کنم در این دوره تمام تلاش خود را کرده ایم و قطعا در این زمینه نحوه اعطای دستمزدها به همان میزانی است که در حوزه دستمزدهای بخش‌های دیگر است.

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین درباره نحوه دعوت گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و شنیده هایی مبنی بر اعمال فشار دولتی برای حضور گروه‌ها در جشنواره اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد. عده ای به من گفتند ما اگر در جشنواره حضور نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد، به آن‌ها گفتم دفتر موسیقی اصلا نهاد نظارتی نیست. پس با زور به جشنواره نیایید چون اگر روح آن چیزی که می‌نوازید و می‌خوانید روی صحنه نباشد قطعا مردم هم می‌فهمند. مذاکره در یک فضای توام با حسن نیت انجام گرفت و خدا هم شاهد است. جشنواره موسیقی فجر متعلق به وزارت ارشاد نیست این رویداد متعلق به همه مردم ایران است که همه باید پاسدار آن باشیم.

وی درباره چگونگی انتخاب سامانه فروش بلیت توضیح داد: تمامی این موارد به صورت قانونی انجام گرفته و ما در این زمینه صورت جلسه‌هایی داریم که در صورت لزوم تقدیم اهالی رسانه می‌شود.

اله یاری درباره حضور نداشتن بزرگان موسیقی در جشنواره عنوان کرد: ما باید به سمتی برویم که جشنواره موسیقی فجر نقش جریان‌سازی خود را ایفا کند که اگر این فضا به درستی هدایت شود ما شاهد حضور بزرگان و ستاره‌های موسیقی ایرانی در جشنواره خواهیم بود. همچنین ژانرها هنوز تفکیک درستی در جشنواره ندارند و طبیعتاً در این راستا دلزدگی‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

در پایان این نشست از تیزر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و پوستر تجلیل از چهار هنرمند بزرگ موسیقی رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است