زندگینامه سردار سلیمانی در حال نگارش است/ انتشار دو فصل دیگر از «قلم روشن» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۵

زندگینامه سردار سلیمانی در حال نگارش است/ انتشار دو فصل دیگر از «قلم روشن»

فصل اول مجموعه قلم روشن روز دوشنبه ۱۴ بهمن با عنوان مجموعه نمایشنامه های متکی بر زندگینامه شهدا دفاع مقدس با ۸ نمایشنامه در ۴ جلد رونمایی شد.  

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، آیین رونمایی آثار مجموعه قلم روشن روز دوشنبه ۱۴ بهمن در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور شهرام کرمی نادر برهانی مرند، نصراله قادری، کوروش زارعی، محمود فرهنگ، محمدرضا درند، محمد لارتی، محسن سلیمانی، مسگرخویی معاون هنری بنیاد رودکی و محمدرضا الوند برگزار شد.

در این نشست فصل اول مجموعه «قلم روشن» با عنوان مجموعه نمایشنامه های متکی بر زندگینامه شهدای دفاع مقدس با ۸ نمایشنامه در ۴ جلد رونمایی شد.

در ابتدای نشست کامران شهلایی مدیر پروژه مجموعه قلم روشن که یکی از نمایشنامه ها به قلم او نوشته شده است، گفت: این اتفاق خجسته ای است برای من و باید قبل از هر چیز از شهرام کرمی بابت ایده اصلی پروژه تشکر کنم که برای اولین بار یک پروژه مستقل نمایشنامه نویسی به صورت هدفمند داریم و امیدوارم در سال آینده بتوانیم در موضوعات تازه فصل های بعدی را منتشر کنیم.

وی ادامه داد: نویسندگی در حوزه شهدا کار بسیار دشواری است و خیلی از نویسنده ها از اواسط کار انصراف دادند. شهدا افرادی بودند که از جان و زندگی خود گذشتند و شناخت این افراد کار راحتی نیست و قدرت زیادی می خواهد تا با خانواده این عزیزان در ارتباط باشیم.

حجت الاسلام بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی درباره رونمایی فصل اول این مجموعه توضیح داد: امسال ما سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در برهه ای برگزار می کنیم که در ماه گذشته کام ما به خاطر حوادثی تلخ شد. ما در ابتدا می خواستیم به شهدایی که کمتر درمورد آنها پژوهش شده چون علم الهدی پرداخته شود چراکه اگر این عزیزان نبودند ما الان در امنیت نبودیم. ما در فصل بعدی به زندگینامه سردار قاسم سلیمانی می پردازیم و به عنوان نمایشنامه منتشر خواهیم کرد. ما در تلاش هستیم تا این نمایشنامه ها به اجرا برسد و مردم با این شهدا که کمتر اسمی از انها شنیده اند، اشنا شوند.

مریم منصوری در رابطه با تجربه نگارش ژانر نمایشنامه نویسی در حوزه دفاع مقدس گفت: علی چیت سازیان شهید گمنامی برای من نبود و پژوهش در رابطه با این سردار شهید برای من مسئله مهمی بود. جنگ زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است و من در این نمایشنامه مجبور بودم با کاراکترهای واقعی یک درام بنویسم و از کتاب های همسر و گفتگو در رابطه با این شهید کمک گرفتم و مهمترین و دشوارترین نکته در رابطه با نوشتن این نمایشنامه واقعیت از زندگی یک انسان بود و من نمی توانستم تخیل کنم چراکه اسناد واقعی وجود داشت.

محسن عظیمی که نمایشنامه ای را در رابطه با سردار علی هاشمی نوشته است گفت: من تجربه زیادی در رابطه با نوشتن زندگی شهدا داشته ام و نوشتن درباره شهدا کار ساده ای نیست و باید همه چیز در رابطه با انها بدانیم و چیزی از قلم نیندازیم. خاطرات حسین لشکری در رابطه با جنگ ناگفته های درباره جنگ می گوید که متاسفانه رسانه ما واقعیت درباره جنگ را به مردم نمی گوید. نوشتن درباره سردار علی هاشمی سخت بود و می خواستم انصراف دهم اما فیلم مستندی درباره این شهید دیدم که راهی شد برای نوشتن این نمایشنامه و اتفاقا از تخیل برای نوشتن استفاده کردم و این شهید گمنام بعد از ۲۲ سال تشییع شد.

ندا ثابتی درباره نگارش نمایشنامه سید محمد حسین علم الهدی توضیح داد: من از سال ۹۴ در حوزه شهدا تحقیق مستند کرده ام و متن هایی نوشته ام و زمانی که با برادر این شهید اشنا شدم و مصاحبه کردم و کتاب هایی درباره زندگی ایشان خواندم. متاسفانه ما واقعیت و تخیل را در نگارش زندگینامه شهدا ادغام‌کرده ایم و مخاطب را گمراه می کنیم.

شهرام کرمی درباره تجربه خود از نوشتن نمایشنامه درباره زندگی امام موسی صدر که سال‌ها پیش نوشته است، توضیح داد: از نویسندگانی که برای فصل اول این مجموعه دست به قلم بردند تشکر می کنم. وقتی این پروژه آغاز شد به هدف های بهتری در کنار این رونمایی فکر کردیم مثلا اینکه چرا حضور درام نویس ها در عرصه هنر کمرنگ است و جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما به عرصه فردی تبدیل شده است درصورتی که حوزه های هنری دیگر به صورت گروهی کار انجام می شود. ما معدود نمایشنامه نویسانی را داریم که تنها از این راه کسب درآمد می کنند و این آسیب در بحث درام نویسی است و جای خالی یک جریان برای ایجاد انگیزه در درام نویس ها برای فعالیت خالی است.

وی در پایان گفت:  فصل اول این مجموعه آغازی برای این فعالیت بود که شخصیت های شهدا را انتخاب کردیم چراکه قهرمانان ملی این کشور و الگو برای جامعه هستند . قرار است اثری متناسب با صحنه خلق شود و باید به نحوی خلق کنیم تا وجوه مهم زندگی آنها را بنویسیم و در جامعه تاثیرگذار باشیم.

نسترن معصوم‌پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است