پیکر علی اصغر بیانی به خانه ابدی بدرقه شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۷

پیکر علی اصغر بیانی به خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر علی‌اصغر بیانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر و خانواده وی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد علی‌اصغر بیانی صبح امروز دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، با حضور علاقه‌مندان، هنرمندان، شاگردان و خانواده وی تا خانه ابدی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا اسماعیلی، حسام‌الدین سراج، شاهین فرهت، داوود گنجه‌ای، داریوش طلایی، حمیدرضا نوربخش، اکبر عالمی، حبیب درخشانی، علی‌اکبر شکارچی، حسن بلخاری، محمود دعایی، محمدعلی رجبی، محمد رجبی، بهمن نامورمطلق، اسماعیل بنی‌اردلان، محمد خزایی، احمد صدری، کاوه خورابه، علیرضا قاسم‌خان، ایرج اسکندری، هومان اسعدی، شهرام صارمی، فاضل جمشیدی، بابک خضرایی، محمدسعید شریفیان، ابوالقاسم خوشرو، علی ثابت‌نیا، و جمعی از مدیران فرهنگستان هنر نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، در سخنانی درباره علی اصغر بیانی گفت: بسیار متأسفیم که امروز در غم ازدست‌دادن استاد بیانی به سوگ نشسته‌ایم. غم ما در فرهنگستان هنر سنگین‌تر است. چون ما سال‌ها در فرهنگستان هنر همکار و همراه بودیم. استاد بیانی هنرمندی اخلاق‌مدار بود که رابطه‌ای صمیمانه و دوستانه با همکاران داشت و تقریباً از زمان تأسیس فرهنگستان هنر، برنامه‌ای در حوزه موسیقی نبود که بی حضور مؤثر و پررنگ ایشان برگزار شده باشد. عضویت گروه‌های سنتی و موسیقی فرهنگستان، مسئولیت معاونت هنری و دبیری و عضویت برنامه‌های مختلفی همچون همایش‌های عبدالقادر مراغه‌ای، فارابی و موسیقی مکتب اصفهان از جمله برنامه‌هایی بود که شاهد حضور ایشان بودیم.

اسماعیلی افزود: استاد بیانی هنرمندی عارف بود که به‌ واسطه اینکه عنصرهای مختلف، از جمله موسیقی، نقاشی و ادبیات را آموخته و تجربه کرده بود، با هنر و زیبایی انس و الفتی ویژه داشت و این زیبایی با سرشت ایشان آمیخته بود. او دارای روحی لطیف، آرام و زیبا بود و همه را به سوی خودش جذب می‌کرد و از هیچ‌ کس کینه به دل نداشت. استاد بیانی به‌شدت پایبند به سنت‌های فرهنگی کشور عزیزمان ایران بود. به موسیقی معرفت کامل داشت و آن را با همه پیوست‌ها و پیوستگی‌هایش می‌شناخت. دغدغه اصلی او حفظ و حراست از موسیقی اصیل ایرانی بود و در آن اهتمامی ویژه داشت. به دلیل خصلت معلمی‌ که داشت، شاگردان بسیاری را تربیت کرد و از این طریق به موسیقی اصیل ایرانی ادای دین کرد و إن‌شاءلله این شاگران ادامه‌دهنده راه او خواهند بود.

داریوش طلایی، عضو گروه موسیقی فرهنگستان هنر، سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی بیان کرد: کسانی که استاد بیانی را می‌شناختند، می‌دانستند که ایشان عارفی بودند که ابعاد زندگی را با دیدی عارفانه می‌نگریستند و به دنبال ریشه‌های معنوی هنرهای سنتی بودند و در تمام عمر پربارشان در پی انتقال جنبه‌های مختلف هنر به نسل‌های دیگر بودند. بیشتر در باب موسیقی فعال بودند، اما در نگارگری و خطاطی و باقی جنبه‌ها نیز فعالیت داشتند.

در ادامه نماهنگی درباره علی اصغر بیانی با صدا و شعرخوانی این هنرمند پخش شد و پس از آن حسام‌الدین سراج، موسیقی‌دان و خواننده کشورمان نیز ضمن خواندن ابیاتی در سوگ این هنرمند اظهار کرد:  از استاد بیانی شناختی سی‌ساله دارم. او چند ویژگی داشت. یکی اینکه همیشه رو به حقیقت داشت و از خودنمایی پرهیز می‌کرد و در عین حال در کار خود بسیار استاد بود. به حقیقت و باطن موسیقی نظر داشت و همیشه هنرجویان ایشان به جهت سلوک معنوی و هنر و سواد و تواضع ایشان، بعد از مدتی به شیوه فکری و هنری ایشان علاقه‌مند می‌شدند. کار هر کسی نیست که به گونه‌ای رفتار کند که دیگران نیز به شیوه فکری او تعلق خاطر نشان بدهند.

حسام‌الدین سراج چند بیتی از حافظ را با نوایی غمناک در یاد استاد بیانی خواند.

 محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان که سابقه همکاری بسیاری با این هنرمند داشت نیز به سخنرانی پرداخت و گفت: چه می‌شود گفت در غم یاری که بیش از پنجاه سال با او دوست و همکلاس بودیم و در محافل و سختی‌ها و خوشی‌ها با هم بودیم؟ عزیزی که از طریق موسیقی یک‌باره دنبال حقیقت رفت. او نقاشی زبردست بود، اما حقیقت را در طریق موسیقی دید و از آن طریق دنبال کرد. گوشش را نیوشای کلام حق کرده بود و از موسیقی غربی پاک نگه داشته بود تا روزی به قول مولانا آواز دوست را با آن گوش پاک بشنود و برای این کار به کوره‌ دهات می‌رفت تا گوشش را پاک کند. می‌گشت تا بلکه آوای دوست را بشنود و به آن پاسخ دهد و دیدیم که آوای دوست را شنید و لبیک گفت. همیشه آرزو داشت که روزی گوشش این کلام را بشنود. اهل تحقیق به معنای به‌ حق‌ رسیدن بود. موسیقی برای او نه‌ فقط هنر بود، بلکه چیزی بود که همه زیبایی‌ها به او بازمی‌گردد. وجودش بهترین ظرف بود برای پذیرش حق هنر. او با همه خوب بود، چون نفسِ نیک داشت و با نفسِ نیک به آدم و عالم نگاه می‌کرد. امیدوارم با اولیای کرام و با مظهر اسمش علی بن ابیطالب(ع) محشور بشود. برای دانشجویان و شاگردانش پیروی از راه نیک او را آرزومندم.

در این مراسم همچنین، پیام تسلیتی از طرف علیرضا سلیمانی‌علی‌آبادی به نمایندگی از هنرمندان موسیقی شمال خراسان خوانده شد.

در ادامه حسن بلخاری، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان، گفت: من نخست به خانواده فرهیخته ایشان تسلیت می‌گویم. کسانی که ایشان را می‌شناختند و به خلق و روحیه و رفتار عرفانی ایشان آشنا بودند، در فراق ایشان لحظاتی دردناک را می‌گذرانند. کسی که توانست عرفان را به موسیقی پیوند بدهد. سلوک و سیرت و سیمای این مرحوم نیز نشان‌دهنده این مهم است. تسلیت مجدد عرض می‌کنم؛ زیرا موسیقی ایران یکی از سالارهای خود را از دست داد.

او در پایان سخنان خود نیز ابیاتی از مولوی را به روح استاد بیانی تقدیم کرد.

اکبر عالمی، منتقد و مستندساز سینما، نیز مطالبی را درباره علی اصغر بیانی بیان کرد و گفت: افسوس که چقدر زود دیر می‌شود. در یکی از جلسات که در فرهنگستان هنر در خدمت ایشان حضور داشتیم، استاد به من گفت: «نه تو مانی و نه من». سرنوشت این‌جور خواست که او زودتر از من رفت.

در این برنامه یکی از شاگردان علی اصغر بیانی به نی‌نوازی پرداخت. همچنین پیام تشکر خانواده این هنرمند فقید و نیز پیام تسلیت شاگردان وی خوانده شد.

پس از برپایی نماز به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، پیکر  علی‌اصغر بیانی به سمت آرامستان بهشت‌زهرا تشییع شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000