شگفت‌زدگی در برابر «تومان»/ به دنبال فضای جدید در سینما بودم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۵
در نشست خبری فیلم «»تومان» مطرح شد:

شگفت‌زدگی در برابر «تومان»/ به دنبال فضای جدید در سینما بودم

نشست خبری «تومان» در دومین روز از جشنواره ملی فیلم فجر 38 در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «تومان» یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر به کارگردانی مرتضی فرشباف شامگاه یکشنبه ۱۳ بهمن در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل و اصحاب رسانه برگزار شد.

خدایار قاقانی منتقد نشست در ابتدای مراسم درباره فیلم «تومان» گفت: مخاطبان این فیلم پس از تماشای آن به دو طیف تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای که فیلم را دوست دارند و عده‌ای که آن را نمی‌پسندند. من زبان بصری این فیلم را دوست دارم زیرا «تومان» فرصت می‌دهد تا زبان سینمایی را با ابعاد جدی‌تر پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: «تومان» از نظر کارگردانی برای آقای فرشباف قدمی رو به جلو است و فیلم‌برداری بسیار خوبی دارد.

مرتضی فرشباف کارگردان فیلم «تومان» در ادامه نشست ذکر کرد: من متولد ترکمن صحرا هستم به همین دلیل این منطقه را برای فیلمبرداری فیلم انتخاب کردم.

وی درباره ریتم تند داستان گفت: بافت قصه کارگردان را دعوت می‌کند که ریتم داستان را چطور پیش ببرد.

سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم درباره دلیل تهیه کردن این فیلم که ساختار متفاوتی دارد، گفت: متن «تومان» را جسورانه دیدم و با توجه به شناختی که از آقای فرشباف و فیلم «بهمن» داشتم تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده گرفتم‌.

وی افزود: باتوجه به بازخوردهایی که در زمان جشنواره دریافت کنیم اگر ایرادی در فیلم باشد تلاش می‌کنیم آن را برای اکران عمومی رفع کنیم.

فرشباف در پاسخ به این پرسش که چرا از بازیگر چهره استفاده نکرده است، توضیح داد: میرسعید مولویان (بازیگر نقش اول مرد) یک نابغه است و به عقیده من سیستم اکران به قدری پیچیده است که فکر نمی‌کنم پس از این جشنواره، مولویان از کسی کمتر بفروشد.

میرسعید مولویان بازیگر «تومان» در ادامه از بازی در این فیلم ذکر کرد: مهم‌ترین موضوع مورد توجه در این فیلم برای من این بود که یک سال از زندگی کاراکتر داوود را مشاهده می‌‍کنیم.

سعدی درباره سرمایه‌گذاری فیلم گفت: هیچ ارگان دولتی در ساخت این فیلم دخالت ندارد و سرمایه‌گذاری «تومان» در بخش خصوصی است.

مهدی سعدی تدوینگر این فیلم بیان کرد: «تومان» مهم‌ترین فیلمم در کارنامه کاری بوده است. زمانی که فیلم پایبند به بافت است ما باید اصول را در سرتاسر فیلم رعایت کنیم و فکر می‌کنم «تومان» فتح بابی برای سینمای ایران باشد.

بخشی از سوال های نشست به تدوین مجدد و کوتاه کردن فیلم اختصاص داشت که فرشباف تاکید کرد این نسخه را مناسب می داند و اشکالی ندارد که در سینمای ایران نیز فیلم بالای ۲ ساعت نمایش داده شود.

کارگردان «تومان» خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم اگر زمان فیلم کوتاه‌تر از این شود حس زیبایی شناختی فیلم را درگیر می‌کند.

او  در پاسخ به سوالی مبنی بر چند پارگی در روایت توضیح داد: در این فیلم مقطع چند روزه از یک فصل را می‌بینیم و مجددا قطع می‌شود. چون داستان مرتبط با قمار است به دنبال نشان دادن ساختارهای مختلف‌ چالش و بالا پایین زندگی قمارباز را نشان می‌دهد.

فرشباف درباره تغییر فصول در فیلم گفت: با تغییر فصل دنیای فیلم و اتفاقاتی که برای کارکتر می‌افتد همه بخش‌های فیلم با یکدیگر درگیر هستند.

کارگردان «تومان» ادامه داد: در فیلمنامه به دنبال جاه‌طلبی بودیم و سکانس بازی ایران و مراکش برای این بود که مخاطب تمرکز خود را بر روی رابطه داوود و یونس بگذارد و از فضای توجه به بازی فاصله گیرد.

فرشباف در پایان تاکید کرد: طراحی لباس و نگه داشتن راکوردها در برخی صحنه‌های اسب سواری این فیلم به گفته طراح این فیلم از سخت‌ترین نوع طراحی‌ها بوده است.

دلارام صادقی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است