به ایران آمدم تا موسیقی بسازم/ «بی صدا حلزون» با نویز! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۳
رضا شبیری در گفتگو با صبا:

به ایران آمدم تا موسیقی بسازم/ «بی صدا حلزون» با نویز!

آهنگساز «بی صدا حلزون» درباره فعالیت خود در این فیلم و نحوه ورودش به سینما گفت.

رضا شبیری زنجانی آهنگساز فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» که برای اولین بار آهنگسازی یک فیلم سینمایی را انجام داده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کارها و سابقه خود گفت: من موسیقی را از دوره دبیرستان در انگلستان شروع کردم و لیسانس موسیقی در رشته آهنگسازی گرفتم و فوق لیسانس خودم را در رشته آهنگسازی فیلم دریافت کردم.

وی ادامه داد: هنگام تحصیل در مقطع فوق لیسانس به سمت موسیقی فیلم گرایش پیدا کردم و بعد با کارهای کوتاه توانستم با وحید قنات آبادی کارگردان جوان کار کنم و تجربه دو فیلم کوتاه را با ایشان داشتم که پارسال یکی از آنها در جشنواره رشد بود و دومی هم همچنان در جشنواره های مختلف جریان دارد. پارسال هم یک کار تلویزیونی با آقای محمدمهدی عسگرپور اتود زدیم و کار کردیم اما همچنان ادامه دارد و به پخش نرسیده است و اولین فیلم سینمایی هم که تجربه «بی صدا حلزون» با بهرنگ دزفولی زاده بود.

شبیری درباره حضور در ایران و اینکه آیا در انگلستان هم به کار آهنگسازی مشغول بوده است یا نه، توضیح داد: من در انگلستان درس می خواندم و کار نمی کردم. از ابتدا صرفا برای تحصیل به خارج از کشور رفتم و چون رشته موسیقی فیلم در داخل کشور نداریم یا اگر هم داشتیم من در آن موقع خبر نداشتم برای تحصیل به انگلستان رفتم و در نهایت برگشتم تا در کشور خودمان بتوانم فعالیت کنم.

وی درباره شروع همکاری خود با بهرنگ دزفولی زاده گفت: سال گذشته از طریق یکی از دوستان با بهرنگ دزفولی زاده آشنا شدم. من به عنوان آهنگساز معرفی شدم و جلساتی با هم داشتیم و بهرنگ با وجود اینکه هیچ شناختی از من نداشت و کار خاصی از من ندیده بود ولی این ریسک را کرد و به موسیقی و اتودهای من گوش داد و طی این اتود زدن ها از موسیقی خوشش آمد.

موسیقی فیلم نیاز به رابطه و تعامل بین کارگردان و آهنگساز دارد 

آهنگساز «بی صدا حلزون» ادامه داد: موسیقی فیلم نیاز زیادی به رابطه و تعامل بین کارگردان و آهنگساز دارد و این تعامل خیلی خوب بین من و بهرنگ دزفولی زاده به عنوان کارگردان وجود داشت. پیشنهادهایی را با هم مطرح می کردیم و در نهایت منجر به اینی شد که در فیلم دیده می شود.

شبیری درباره مدت زمان آهنگسازی این کار و المان های استفاده شده توضیح داد: ساخت موسیقی ها از اتود تا مسترینگ نهایی تقریبا سه ماه طول کشید چون با حوصله کار را پیش بردیم و من آهنگسازی را از روی فیلمنامه شروع کردم و از روی تصویر شروع نکردم.

وی ادامه داد: تلاش کردم با استفاده از المان هایی مثل ناکوک بودن پیانو بتوانیم به ناشنواها و یا کم شنواها نزدیک شویم و متوجه شویم که چطور آنها موسیقی را درک می کنند و نمی خواستم درنهایت موسیقی صدای تمیزی داشته باشد و از قصد به آن نویز اضافه کردم.

این آهنگساز درباره حضور خود در سینما و کارهای آینده نیز گفت: من خودم شخصا دوست دارم که در سینمای ایران کار کنم و اصلا برای همین به ایران برگشتم. البته در حال حاضر پیشنهادی ندارم و همه مشغول جشنواره ملی فیلم فجر هستند. دوست دارم به این نکته اشاره کنم که کارکردن با بهرنگ دزفولی زاده اصلا راحت نبود و سختی های خاص خودش را داشت چون با دقت کار را دنبال می کرد اما باز دوست دارم که بتوانم با ایشان همکاری داشته باشم.

وی در پایان گفت: صحبت پایانی من این است که فیلم «بی صدا حلزون» را حتما ببینید و حتما در سینما هم ببینید.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است