تئاتر در ایران محدود به تهران نیست/ مبارزه با موج ایران‌ستیزی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۳

تئاتر در ایران محدود به تهران نیست/ مبارزه با موج ایران‌ستیزی

پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران عصر امروز یکشنبه 13 بهمن ماه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، آیین افتتاح پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران عصر امروز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل و بازار هنرهای نمایشی ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی، مژگان وکیلی مدیر بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر، وحید لک مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حسن جودکی، جمعی از دست اندرکاران جشنواره بین المللی تئاتر فجر و جمعی از مهمانان بین المللی این رویداد هنری از جمله حاضران در این مراسم هستند.

در ابتدای این مراسم مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل و بازار هنرهای نمایشی ایران ضمن خیر مقدم به مهمانان بیان کرد: متاسفانه موج ایرانی ستیزی درباره کشور ما امسال اتفاق افتاد. ما ۳۸ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برگزار کردیم، ۳۸ سال پیش من ۹ سال داشتم و در این رویداد هنری حضور داشتم و به واقع با هم بزرگ شدیم. وقتی به این رویداد نگاه می کنم گاهی بغض می کنم و گاهی بسیار خوشحالم و امروز هم از آن مقاطعی است که خشنود هستم چون شما عزیزان با توجه به تبلیغاتی که علیه ایران انجام شده است در این رویداد حضور پیدا کردید.

وی افزود: ما می خواهیم گفتگوی فرهنگی داشته باشیم، در حالیکه اطراف ایران به واسطه فضای ایرانی ستیزی پر از نگاه های غیرفرهنگی است.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی گفت: تئاتر در ایران فقط محدود به تهران نمی شود و در شهرهای بزرگ ما هم تئاتر رونق دارد و همچنین ۸۲ جشنواره در کشور برگزار می‌شود. تئاتر در ایران در ژانرهای مختلفی چون تئاتر کودک، آیینی و سنتی و انواع جدید تئاتر اجرا می شود اما جشنواره بین المللی تئاتر فجر بزرگ ترین رویداد تئاتر کشور است و امیدوارم شما بتوانید با برخی از آثار شرکت کننده در این رویداد آشنا شوید.

مدیرکل هنرهای نمایشی تاکید کرد: من این رویداد را فرصتی را برای ارتباط بیشتر می دانم و امیدوارم شما سفیرانی برای معرفی فرهنگ و تئاتر ایران به جهانیان باشید. در خیابان های شهر تهران می توانید قدم بزنید و با مردم ایران بیشتر آشنا شوید، مردم ایران بسیار صلح دوست هستند و با مهربانی و امید به زندگی نگاه می کنند و شما هم با این هدف در ایران حضور دارید تا در ارتباط با جامعه هنری بتوانیم به یک افق مشترک نگاه کنیم. صلح، امید و دوستی پیام جامعه هنرمندان ایران است که امیدوارم ارتباط ما با شما به انتقال این پیام کمک کند.

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم که سخنان خود را با بیتی از طالب آملی آغاز کرد و گفت: سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در چند بخش برگزار می شود و گروه های بیشماری از سراسر ایران در این رویداد هنری حضور دارند. البته در بخش تئاتر ملل هم برخی از کشورهای جهان حضور دارند. نمایش های صحنه ای جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می شود، در بخش تئاتر ملل هم پنج اثر حضور دارند. امسال با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی خاصی که داریم بخش تئاتر ملل را خلاصه تر برگزار کردیم، هر سال این بخش را به صورت مسابقه برگزار می کردیم و به همین دلیل مجبور بودیم ۱۵ اثر از کشورهای مختلف را دعوت کنیم که برخی از گروه ها کیفی نبودند و برای برگزاری این بخش مجبور به دعوت از آن ها بودیم.

وی افزود: علاوه بر بخش صحنه ای، بخش نمایش های خیابانی را با ۲۴ اثر برگزار می کنیم، بخش دیگرگونه های اجرایی هم با چهار اثر برگزار می شود و در نهایت بخش رادیوتئاتر را داریم که جزو بخش های جوان جشنواره است و ترکیبی از نمایش و صداست و با ۱۱ اثر میزبان مخاطبان است. در بخش به علاوه فجر جشنواره هم که با حضور هشت سالن خصوصی شکل گرفته است حدود ۳۸ اثر داریم که امسال به پیشنهاد دوستان به صورت رقابتی برگزار می شود.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر همچنین تاکید کرد: این موارد ماموریت های اصلی جشنواره است اما در جشنواره سنتی ۳۸ ساله مانند مسابقه نمایشنامه نویسی وجود دارد که با شرکت حدود ۳۰۰ نمایشنامه نویس برگزار شد، برگزیدگان آن مشخص شده اند و قرار است در اختتامیه اسامی آن‌ها اعلام شود. همچنین ما مسابقه عکس و پوستر را در جشنواره تئاتر فجر داریم که با حضور حدود ۸۰۰ عکاس و طراح برگزار می شود. از شما دعوت می کنم تا آثار این بخش را در نمایشگاهی که اکنون در گالری تابستان خانه هنرمندان برقرار است، ببینید. همچنین اقلام تبلیغاتی بخش جوان جشنواره ماست که به تیزرها و اقلام تبلیغاتی تئاتر کشور اختصاص دارد که امسال به صورت مستقل در جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود.

برهانی مرند ادامه داد: ما هر ساله در زمینه پژوهش و سمینار هم ورود می کنیم که امسال تمامی پژوهش جشنواره بین المللی تئاتر فجر را به این رویداد اختصاص داده ایم. به زودی کتاب جامعی با محوریت تاریخچه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر خواهد شد، همچنین سایت جامع و دو زبانه این رویداد هنری رونمایی خواهد شد که دوستان می توانند از طریق آن به هر چه درباره جشنواره می خواهند بدانند دسترسی داشته باشند.

وی در پایان مطرح کرد: بسیار خوشحالم که پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران با حضور شما شکل گرفته است و امیدوارم که از این بازار شما بهره کافی را از این رویداد ببرید، به شما این اطمینان را می دهم که با آثار بسیار خوبی رو به رو خواهید شد. امیدوارم در این چند روز که در ایران حضور دارید، اوقات خوشی را پشت سربگذارید و با خاطرات شیرین و خوشی به کشور خود بازگردید.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است