یک پیشنهاد برای پایان‌بندی «قصیده گاو سفید» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
نقد آثار سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر؛

یک پیشنهاد برای پایان‌بندی «قصیده گاو سفید»

جعفر گودرزی ضمن مثبت ارزیابی کردن فیلم «قصیده گاو سفید» پیشنهادی برای پایان بندی آن دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان در یادداشتی کوتاه به فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی ها که شنبه ۱۲ بهمن در پردیس ملت در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش در آمد، پرداخته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «یک قاضی به اشتباه حکم اعدام مردی را صادر می کند و پس از مدتی متوجه حکم اشتباهش می شود و عذاب وجدان رهایش نمی کند و برای جبران خطای انسانی اش!! وارد زندگی همسر مقتول می شود.

فیلم موضوع و ایده جذابی دارد و با آنکه پتانسیل سیاه نمایی مطلق و التهاب گسترده را در روایت داشته، اما کارگردان با درایت و هوشمندی در مسیر درستی گام برم دارد و متعادل رفتار می کند و عاقلانه و بدون هیاهو به حق خواهی می پردازد.

ریتم و ضرباهنگ آرام فیلم متناسب با ریتم و ضرباهنگ درونی قصه و شخصیت هاست و مخاطب را با خود همراه می کند.

قربانی شدن یک بی گناه در قالب نمادین نام فیلم خودنمایی می کند ولی ای کاش دوربین فیلم برای پایان قصه خود به درون خانه زن و ایستگاه اتوبوس نمی رفت و در سکانسی که مرد برای گرفتن آب به دکه می رود و زن در اتومبیل متوجه می شود که قاضی ای که حکم اعدام همسرش را امضا کرده همان رضاست فیلم تمام می شد؛ دوربین از روی دکه و رضا به داخل ماشین برمی گشت و ما دیگر زن و دخترش را نمی دیدیم.

امین جعفری نیز فیلمبردار خوش ذوق و قابلی است. مدیریت فیلمبرداری او در این فیلم بدون شک از امتیازات اصلی آن است. دوربین او با هوشمندی و روانی و لطافت در کنار شخصیت ها قرار می گیرد و همراهی شان می کند. قاب ها درست و متناسب فضای فیلم و لوکیشن هاست و باید به امین خان جعفری دست مریزاد گفت.

«قصیده گاو سفید» اگر می خواهد در اکران عمومی موفق عمل کند نیاز به یک تدوین مجدد و تغییر نامش دارد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است