بارزترین وجه انسانیت انسان‌ها شعر است/ شعر و ایران دو عضو جدانشدنی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
صالحی در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر:

بارزترین وجه انسانیت انسان‌ها شعر است/ شعر و ایران دو عضو جدانشدنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر، شعر را همزاد ایران و این دو را اعضای جدانشدنی دانست.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی شامگاه شنبه ۱۲ بهمن‌ماه در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان اینکه جشنواره شعر فجر با تدبیر معاونت فرهنگی وزارت‌خانه متبوع و همکاری دستگاه‌های مسئول در استان سیستان و بلوچستان برگزار و به ایستگاه پایانی خود رسید، اظهار کرد: شعر مقوله‌ای است که پیونددهنده انسان‌ها و ایرانیان با یکدیگر و جوهره انقلاب اسلامی است، به نظر بنده بارزترین وجه انسانیت انسان‌ها و انسان شعر است و این نه یک اغراق شاعرانه بلکه واقعیت است.

وی ادامه داد: در شعر آرمان‌های انسانی بروز و ظهور پیدا می‌کند و اسطوره‌های انسانی با شعر عرضه و تبادل می‌شود، لطیف‌ترین و رقیق‌ترین دریافت‌های انسانی با شهود شاعرانه دریافت و عرضه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر ما شعور عامی داریم که تمام هستی را در برگرفته و اگر شعور خاصی داریم که ویژه انسان‌ها است در این میان شعور اخصی وجود دارد که مربوط به شاعران و کسانی است که طبع شاعرانه دارند، در واقع کسانی که ذوق یا فهم شاعرانه دارند از این شعور و آگاهی اخص برخوردارند.

صالحی با بیان اینکه نماد انسانیت انسان، فهم شاعرانه است، یادآور شد: بخش اصلی ایرانیت ما به حوزه شعر بستگی دارد، شعر همزاد ایران است، از آن زمان که کلمه در این خاک پدید آمد شاعرانه و شعرگونه متولد شد، ما تاریخ هزاران ساله ایران را با شعر می‌شناسیم که در نقطه نقطه این خاک گسترانیده شده است.

وی افزود: تعالیمی که شعر در این خاک بدون انقطاع داشته است و گستره‌ جغرافیایی که شعر در جغرافیای امروزی و فضای فرهنگی پیرامونی از دیر زمان تا کنون داشته بیانگر تاریخ شعر در این مرز و بوم است، بنابراین می‌توان گفت شعر و ایران عضو جداناشدنی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مناسبات بین شعر و انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب‌های جهانی و انسانی با ویژگی‌ها و نمادهایی شناخته می‌شود، انقلاب اسلامی ایران انقلاب کلمه و واژه بود و چون با روح شاعرانه ایرانی آمیخت این کلمات شاعرانه متحول و جریان پیدا کرد، همه به خاطر داریم که شعارهای انقلابی شعرگونه بودند و عزم و ترنم و ترانه‌های شاعرانه در شعارها وجود داشت.

صالحی اظهار کرد: یکی از مظاهر شعر در این تاریخ چند دهه انقلاب همراهی شاعران با مردم در مشکلات و مسائل اجتماعی بوده و این روزها سیل نمونه بارز آن است، چندی قبل هم شاعران در فقدان سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سانحه دلخراش هواپیمایی در کنار مردم قرار گرفتند و با نوایی که نواختند درد مردم را تسکین داده یا آگاهی نسبت به آن درد نشان دادند.

وی در پایان گفت: بنده به سهم خود از تمام کسانی که در این فضای خاص جامعه ایرانی این همنوایی را با زبان شعر عرضه کردند سپاسگزارم و از زحمات بی‌وقفه عزیزانی که در برپایی چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر تلاش کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000