بخش‌های تئاتر فجر می‌تواند متنوع‌تر باشد/ پاس کردن ریاضی به عشق تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۸
مهرداد علیپور در گفتگو با صبا:

بخش‌های تئاتر فجر می‌تواند متنوع‌تر باشد/ پاس کردن ریاضی به عشق تئاتر

کارگردان «صدمین سالگرد فتح گریه» که در جشنواره تئاتر فجر شرکت دارد درباره وضعیت تئاتر و عملکرد جشنواره صحبت کرد.

مهرداد علیپور کارگردان نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» که در بخش صحنه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: هیات های انتخاب در گزینش آثار برای جشنواره معمولا دقت لازم را دارند و آثار قابل توجهی را انتخاب می کنند.

وی افزود: البته سلیقه داوران و معیارهای آن ها برای شناخت یک تئاتر خوب را نیز در هر دوره باید در نظر گرفت. به طور کلی اگر بخواهم عملکرد جشنواره را در این زمینه بسنجم آن را موفق توصیف می کنم.

کارگردان نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» با اشاره به اینکه با ایجاد بخش های مختلف در جشنواره تئاتر موافق است، گفت: تئاترها معمولا دارای بخش های مختلفی هستند. در کنار هم قرار گرفتن بخش های مختلف تئاتر منجر شده تا یک نمایش به هدف خود که اجرا در برابر تماشاگران و جلب نظر آن ها است، برسد. در این شرایط هر بخش روایت خاص خودش را در تئاتر ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: وجود بخش های مختلف در جشنواره باعث شده تا همه عواملی که برای به نمایش درآمدن یک تئاتر زحمت می کشند، دیده شوند و نسبت به کار خود دغدغه‌ مندتر عمل کنند.

علیپور به حمایت بخش دولتی و خصوصی از تئاترهای مختلف اشاره کرد و ادامه داد: این ذات تئاتر است که مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به جذب مخاطب می شود اینکه تئاتر از طرف بخش خصوصی یا دولتی حمایت شود، تفاوت چندانی در جذب مخاطب ندارد و در هر دو صورت تئاتر باید موردپسند مخاطبان و هنردوستان قرار گیرد.

این کارگردان اضافه کرد: حمایت تئاتر از طرف بخش خصوصی بیشتر بر اقتصاد تئاتر تاثیر می گذارد تا جذب مخاطب. اجرا در سالن های خصوصی مزایایی دارد که شاید سالن های دولتی این مزیت را نداشته باشند و حتی برعکس، تئاترهایی که از بخش دولتی حمایت می شوند ویژگی هایی دارند که در بخش خصوصی اجرایی نمی شود.

این هنرمند با بیان اینکه سرمایه‌های مشکوک در تئاترهای استان ها بسیار ناچیز است، عنوان کرد: شاید یکی از دلایل ناچیز بودن سرمایه های مشکوک در تئاترهای اجرا شده در استان ها این باشد که تعداد گروه های تئاتر کمتری در مناطق فعال هستند. ورود سرمایه های مشکوک و پول های کثیف به تئاتر معمولا بر اساس یک هدف مشخص انجام می شود. این تئاترها حتی مخاطبان خاص خود را دارند و نمی توان گفت که هر کسی می‌تواند مخاطب شان باشد.

وی در پایان به خاطره ای که از اولین اجرای تئاتر در جشنواره تئاتر استانی داشته است اشاره و خاطرنشان کرد: خاص ترین خاطره من مربوط به اولین اجرایی است که در جشنواره تئاتر استان‌ها داشتم. این جشنواره در سال ۷۲، با امتحانات مدرسه ام همزمان شد. ریاضی یکی از درس هایی بود که من معمولا نمره های پایین از آن می گرفتم و قبل از امتحان این درس فرجه ای یک هفته ای به ما داده بودند. پدرم اجازه نمی داد با گروه نمایش همراه شوم و بعد از اصرارهای زیاد من، گفت اگر نمره پایینی از امتحان ریاضی ام بگیرم باید برای همیشه تئاتر را کنار بگذارم. در مدت زمانی که برای اجرای تئاتر در جشنواره استان ها می گذراندیم، یکی از بازیگرها که در ریاضی قوی بود با من تمرین می کرد و موفق شدم امتحان ریاضی را با نمره ۱۴ و نیم پشت سر بگذارم.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است