«سه کام حبس» آیینه جامعه است/ سکوت به احترام جانباختگان هواپیمای اوکراینی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۹
در نشست رسانه ای «سه کام حبس» مطرح شد:

«سه کام حبس» آیینه جامعه است/ سکوت به احترام جانباختگان هواپیمای اوکراینی

عوامل فیلم «سه کام حبس» در نشست رسانه ای جشنواره ملی فیلم فجر درباره جزییات فیلم شان توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، امروز شنبه ۱۲ دی ماه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آغاز شد و فیلم «سه کام حبس» به تهیه کنندگی ساسان سالور و کارگردانی سامان سالور به عنوان اولین فیلم در پردیس سینمایی ملت نمایش داده و بعد از آن نشست مطبوعاتی فیلم به همراه عوامل و بازیگران برگزار شد.

در ابتدای مراسم ساسان سالور از همه حاضران درخواست کرد تا یک دقیقه به احترام جان باختگان هواپیمای اوکراینی ایستاده سکوت کنند.

سامان سالور نیز در ابتدا و پیش از شروع شدن سوال های حاضران بیان کرد: با همه حرف و حدیث هایی که امسال وجود داشت «سه کام حبس» در جشنواره حضور پیدا کرد و امیدوارم اتمسفر حاکم بر جشنواره و نشست ها، سینمایی و خوب باشد.

به عنوان اولین سوال از متین ستوده سوال شد که این نقش چه ویژگی هایی داشت که پذیرفته است آن را بازی کند و وی گفت: دلیل اول حضور من در فیلم این بود که کارگردان و همسرش از بهترین دوستان من هستند و نکته دیگری که باعث شد نقش را بپذیرم این بود که کاراکتر با من خیلی فاصله داشت و این باعث جذابیت برای من شد.

سوال دیگری که از سامان سالور پرسیده شد این بود که در سال های اخیر فیلم های زیادی درباره اعتیاد ساخته شده است چرا دوباره به سمت ساخت و تولید این فیلم رفتید که سالور پاسخ داد: نزدیک به سه سال است که در تلاش برای ساخت «سه کام حبس» هستیم یعنی قبل از ساخته شدن یک سری از فیلم هایی که درباره اعتیاد ساخته شده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این نکته که حضور محسن تنابنده یکی از ویژگی های مهم این فیلم است، گفت: موضوع اعتیاد با فراگیری ای که دارد موضوع بسیار مهمی است که در بافت و ساختار کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک وجود دارد. امیدوارم این فیلم تلنگری باشد برای کسانی که درگیر این مشکل هستند.

در ادامه برنامه سامان سالور درباره کمرنگ بودن نقش پلیس در فیلمش توضیح داد: داستانی نبود که خیلی به پلیس مربوط شود و از جایی از فیلم که حتی متوجه کار مجتبی می شوند چون اولویت ما کاراکتر زن (پریناز ایزدیار) است دوربین با او می ماند.

وی درباره چگونگی رسیدن تنابنده به این نقش توضیح داد: آقای تنابنده به چند جا که مربوط به سوژه اعتیاد بود سر زد و از نزدیک تحقیق و بازرسی کرد و انقدر اتود زدیم و بالا و پایین کردیم تا به این نقش رسیدیم.

در ادامه مراسم سامان سالور درباره فضاسازی چرک خانه و بیمارستان گفت: در برشی از زندگی شکل صحنه و اتمسفر آن باید اینگونه می بود. مدتی پیش نیز از نزدیک بیمارستانی دیدم که در حال بازسازی بود که حتی بدتر از این که در فیلم دیدیم، بود.

وی در ادامه درباره ناامیدی موجود در فیلم نیز بیان کرد: کاراکتر نسیم تمام تلاشش را برای نگه داشتن زندگی انجام می دهد و شاید باید به بلندپروازی مجتبی هم حق داد که باعث نابودی خانواده می شود. آن پس گرفتن حلقه ها و پاک کردن تتوها نشان دهنده شروع زندگی جدید است.

سالور در بخش دیگر این مراسم در پاسخ به این که «سه کام حبس» برداشت آزاد از چند فیلم سینما بوده است، گفت: ما حتی بعد از دورخوانی هایی که انجام دادیم خیلی از چیزها را در اجرا تغییر می دادیم. تمام تلاش ما بر تاثیرگزاری بوده است. فیلم قصه خودش را تعریف می کند و تلاش کردیم فیلم شریف و قابل قبولی بسازیم.

در بخش دیگر این مراسم از دخالت کردن یا نکردن ارگان های مختلف درباره این فیلم سوال پرسیده شد و سامان سالور در پاسخ گفت: دخالتی از سازمان ها و ارگان ها نداشتیم چون همه چیز فیلم ما مستقل بود و امیدوارم بعد از دیدن فیلم ارگان های مرتبط حمایت خود را از فیلم دریغ نکنند.

وی درباره تاثیر تنابنده در فیلمنامه نیز توضیح داد: محسن تنابنده بازیگری است که با خود ایده های جذابی می آورد و این ایده ها بعضا انقدر خوب هستند که شما نمی توانید از آنها بگذرید و صرف نظر کنید. پایان بندی فیلم هم با صحبت هایی که با محسن تنابنده و پریناز ایزدیار داشتیم تغییر پیدا کرد و این گونه که می بینید، شد.

ساسان سالور نیز در پاسخ به این سوال که این فیلم ها شاید در فروش اقبال خوبی نداشته باشند، بیان کرد: اولین دغدغه سرمایه گذار فیلم بحث مالی و برگشت پول نبوده است و قرار بود سه فیلم اجتماعی بسازند که یکی از این فیلم ها «سه کام حبس» بود. البته اتفاقات چندسال اخیر سینمای ما نشان داده است که فیلم های اجتماعی این چنینی نیز فروش خوبی در گیشه داشته اند.

پریناز ایزدیار درباره همکاری با محسن تنابنده نیز گفت: تجربه با آقای تنابنده بی نظیر بود و به جرات یکی از بهترین پارتنرهایی بودند که با آن همکاری می کردم ایشان خیلی حواسش به بازیگر مقابل خود است.

محسن تنابنده نیز گفت: راجع به فیلمنامه همان اندازه که من تاثیر داشتم خانم ایزدیار نیز تاثیر داشتند.

ایزدیار درباره شباهت های این نقش با کارهای گذشته خود گفت: تلاش من بر این بوده که از کاراکترهای قبلی دور شود اما چیزهایی است که مال تو است و شاید تکرار نکردن و حذف کردن آن به معنای خوب شدن نیست و درنهایت من تمام تلاشم را کردم تا نقش اغراق نشود و بیرون نزند.

در انتها سامان سالور درباره مخاطبان فیلم و جامعه هدف این فیلم گفت: این فیلم اگر موفق شده است آیینه ای از بخشی از جامعه باشد و اگر توانسته دقیقا چیزی که در جامعه هم وجود دارد نشان دهد کار خود و رسالت خود را انجام داده است. جامعه هدف ما نیز خود اجتماع هستند و تک تک افرادی که فیلم را می بینند و به نحوی مستقیم یا غیر مستقیم درگیر مساله اعتیاد هستند.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است