جواد انصافی «ننه سرما در نوروز» را روی صحنه می‌برد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲

جواد انصافی «ننه سرما در نوروز» را روی صحنه می‌برد

جواد انصافی از اسفندماه سال جاری نمایش «ننه سرما در نوروز» را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از داره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جواد انصافی پژوهشگر، بازیگر و کارگردان نمایش‌های سنتی و ایرانی درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه اجرای اثری نمایشی بیان کرد: قصد دارم نمایش «ننه سرما در نوروز» را که حاصل پژوهشی ۵ ساله است که درباره نوروز انجام دادم، در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه ببرم.

وی ادامه داد: پیش از این ۲ نمایش را برای بزرگسالان بر اساس پژوهش ۵ ساله خود درباره نوروز روی صحنه بردم و این سومین اثر برگرفته از آن پژوهش است که ویژه کودکان روی صحنه می‌رود.

کارگردان «ننه سرما در نوروز» تاکید کرد: در ۲ اثر قبلی برای بزرگسالان به مسایل علمی مرتبط با نوروز پرداختم و در نمایش «ننه سرما در نوروز» که ویژه کودکان است قصه، موضوع مدنظر است و یک سنت‌شکنی در آن انجام داده‌ام. قصه «ننه سرما در نوروز» این است که بچه‌ای از عمو نوروز می‌خواهد که ننه سرما را بیدار کند و در این بین حاجی فیروز به کمک بچه‌ها این کار را انجام می‌دهد و در پی آن اتفاقاتی رخ می‌دهد.

انصافی درباره تعداد بازیگران این اثر نمایشی گفت: در این نمایش ۱۰ بازیگر به همراه ۳ نوازنده حضور دارند و ایفای نقش حاجی فیروز را خود برعهده دارم.

وی اظهار کرد: در نمایش «ننه سرما در نوروز» موضوعات نوروز را به‌ صورت ساده‌ای که برای بچه‌ها قابل فهم باشد، تعریف می‌کنیم. همچنین از حرکات فرم فولک و اصیل ایرانی استفاده کرده‌ایم تا بچه‌ها با آن‌ها آشنا شوند.

انصافی درباره ضرورت بازنمایی نمایش‌های سنتی برای کودکان اظهار کرد: خیلی لازم است نمایش‌های سنتی و به جرات می‌گویم، نمایش‌های ملی‌مان را به بچه‌ها بشناسانیم. بسیاری از نمایش‌های کودک ما در حال حاضر فضای خارجی دارند در حالی‌که سوژه‌های اصیل ایرانی که فرهنگ اصیل ماست باید به بچه‌ها شناسانده شوند. اگر بچه‌ها این سوژه‌های اصیل ایرانی را بشناسند، علاقه‌مند به شناختن تاریخ مان می‌شوند.

این پروژهشگر نمایش‌های سنتی ایرانی در پایان تصریح کرد: در دانشگاه‌های ما درباره تئاتر اروپا و آمریکا آموزش می‌دهند ولی متاسفانه واحدی درسی درباره نمایش‌های سنتی و ایرانی نداریم. وقتی بچه‌ها بدانند که در پس تمام کارها، آیین‌ها، رسوم و نمایش‌های سنتی ما یک پشتوانه فکری نهفته است، به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند. نوع نمایش ایرانی و فضای نمایش سنتی را باید به بچه های‌مان انتقال دهیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است