معرفی کادر جدید به تلویزیون از اهداف «روزهای بهتر» بود/ آمادگی برای ادامه کار | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۸
احمد زالی در گفتگو با صبا:

معرفی کادر جدید به تلویزیون از اهداف «روزهای بهتر» بود/ آمادگی برای ادامه کار

تهیه کننده مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» معتقد است یکی از اهداف اصلی این مجموعه تامین و تقویت بنیه نیروی انسانی برای تولید سریال در تلویزیون بود.

احمد زالی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» که چندی پیش برای دومین بار از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، توضیح داد: ما این پروژه را با چند هدف بزرگ ارایه کردیم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد اما متاسفانه چون تلویزیون ثبات برنامه‌ریزی ندارد یک فکر و ایده‌ای که مطرح می‌شود در ابتدا با شور و شعف از آن استقبال می‌کنند بعد اگر پروژه به مشکلی برخورد کند، به سرعت تغییر عقیده و شیوه می‌دهند و آن پروژه و ایده را ناقص رها می‌کنند.

وی افزود: از جمله اهداف بزرگ ساخت این مجموعه آن بود که برای فضاهای مناسبتی یا فضاهای بین سریال های بلند که ممکن است فضای خالی در تلویزیون ایجاد شود به پخش مینی سریال بپردازیم. هم‌چنین مینی سریال از سوی دیگر می‌تواند به واسطه حضور کارگردان‌های جوان و اعتماد به کارگردان‌هایی که تجربه ساخت سریال بلند ندارند زمینه ای برای محک زدن توانایی آن‌ها فراهم کند. بسیاری از فیلمسازهایی که قبلا تله فیلم کار کرده بودند برای آن‌ها فرصتی فراهم شد تا ما ۶ قسمت برای کار به آن‌ها بسپاریم. اگر ما در تولید این سریال به نتیجه می رسیدیم و خروجی مطلوبی به دست می آوردیم، نیرو و کادر جدید معرفی می‌کردیم. در واقع یکی از اهداف اصلی ما تامین و تقویت بنیه نیروی انسانی برای تولید سریال در تلویزیون بود.

تهیه کننده «روزهای بهتر» با اشاره به مشکلاتی که برای تولید سریال «روزهای بهتر» با آن روبه رو بوده است، اظهار کرد: این پروژه بسیار پروژه سختی بود. ما ۹ مجموعه ساختیم. برای ساخت این مجموعه ها من کارهای بسیاری را از کارگردانان مختلف دیدم و با کارگردان‌های جوانی که کمتر کار کرده بودند ساعت ها و روزها در جلسات متوالی صحبت کرده و افرادی را برای کار انتخاب کردم.

زالی درباره روند تولید سریال «روزهای بهتر» توضیح داد: تولید به شدت سختی داشتیم یعنی ما به اندازه تولید یک سریال بلند باید با افراد تازه، کارگردان‌هایی که هر یک ایده‌های متفاوتی داشتند پیش تولید می‌رفتیم و هر سری برای هر مجموعه از صفر تا صد ریست می کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۹ مجموعه این مینی سریال با ۹ فیلمنامه متفاوت در زمینه های تراژدی، کمدی، ملودرام و دفاع مقدس ساخته شده است، اظهار کرد: متاسفانه فشار یکی از مدیران وقت تلویزیون برای رساندن کار به آنتن منجر به این شد که دو یا سه مجموعه از کارهای نهایی ما افت کیفیت پیدا کردند چرا که فرصت کافی برای پرداختن به فیلمنامه نداشتیم و همچنین خود من نیز نظارت کافی روی تولید نداشتم.

تهیه کننده «روزهای بهتر» در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که کار خروجی ارزشمند و خوبی داشت از ما تعریف و تمجید می‌کردند اما به محض آن که به اصرار مدیری که من به او تذکر دادم و فرصت برای تولید فیلمنامه خواستم و به او گفتم همزمان نمی‌شود سه کار تولید کرد، با خروجی نامطلوبی که قابل پیش‌بینی بود ناگهان پروژه را متوقف کردند در حالی که ما این پروژه را پروژه بلندمدت پیش بینی کرده بودیم اما متاسفانه با وجود خروجی مطلوب برخی از کارگردانان پروژه متوقف شد و من نیز به لحاظ مالی ضرر کردم. ما برای ساخت ۱۱ اپیزود قرارداد بسته بودیم اما ۹ اپیزود ساختیم. با وجود تولید سخت و سنگین این پروژه نه تنها تقدیر و تحسینی از من نشد بلکه در پایان پروژه از برآورد من نیز کم کردند و خاطره تلخی را برای من به جا گذاشتند.

زالی درباره انتخاب کارگردان‌های «روزهای بهتر» تشریح کرد: اولین شرط برای انتخاب کارگردانان این سریال این بود که در رزومه خود یک کار بلند سینمایی یا تلویزیونی داشته باشند که محل قضاوت باشد. سپس فیلم ها را می‌دیدیم و گفتگو می‌کردیم و بعد با توجه به سلیقه هرکدام فیلمنامه به آن‌ها پیشنهاد می دادم و به تیم نویسندگی وصل می‌کردم تا با یکدیگر فیلمنامه را تمام کنند. تا جایی که حضور ذهن دارم تقریبا بین حدود ۳۴ کارگردان دعوت شده ۹ نفر را انتخاب کردم. البته برخی از کارگردان ها مثل بیژن میرباقری شناخته شده بودند و لطف کردند دعوت من را پذیرفتند و کار را ساختند.

وی درباره انتخاب بازیگران و عوامل پشت صحنه این سریال نیز توضیح داد: به ندرت پیش می‌آمد یک بازیگر در دو اپیزود حضور داشته باشد این موضوع در مورد عوامل پشت دوربین هم صادق بود. ما در این کار عوامل جدیدی معرفی کردیم که کمتر در تلویزیون کار کرده بودند و فضا را کمتر می شناختند.

تهیه کننده «روزهای بهتر» همچنین درباره سختی‌های نوشتن فیلمنامه مینی سریال عنوان کرد: نوشتن مینی سریال سخت تر از نوشتن یک فیلمنامه بلند یا یک فیلم سینمایی است. مینی سریال یک فضای کمتر تجربه شده است که تبحر ویژه ای می‌خواهد. در مینی سریال شاید به اندازه یک سریال بلند فرصت پرداختن به شخصیت ها وجود نداشته باشد ولیکن مولفه های این مدیوم مشخص است و کسی که می‌خواهد مینی سریال بسازد، می‌داند چه قدر فرصت دارد داستان اصلی را بگوید، در داستان اصلی چند شخصیت اصلی و فرعی فرصت ارایه دارند و…

زالی درباره پخش دوباره «روزهای بهتر» نیز بیان کرد: یک اتفاقی که متاسفانه برای مینی سریال ها رخ می‌دهد این است که به دلیل کم بودن تعداد قسمت ها برخی از مردم آن‌ها را نمی بینند این اتفاق برای مجموعه ما نیز افتاد. من در این چند روز تماس هایی از افرادی داشتم که فکر می‌کردند این مجموعه جدید است. این سخن به این معنا است که آن‌ها این سریال را در اولین زمان پخش ندیده بودند و بازپخش آن به دوباره دیده شدن این کار کمک کرد. همچنین بازپخش این کار باعث شد دست اندرکاران دوباره عاقلانه و مدبرانه به کاری که ظرفیتی برای جذب کادر جدید و کارگردانان جوان و با استعداد به تلویزیون بود، نگاه کنند چراکه «روزهای بهتر» تجربه خوبی برای من بود و آمادگی آن وجود دارد که کار را ادامه دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه بازپخش سریال‌ها محاسن و ضعف هایی دارد، گفت: از جمله محاسن پخش دوباره کارها این است که کسانی که آن سریال را ندیده بودند، می توانند در زمان پخش مجدد آن را ببینند و عده هم که قبلا سریال را دیده اند و دوست داشتند، می توانند دوباره از دیدن آن لذت ببرند اما از سوی دیگر تکرار بیش از اندازه یک کار اساسا با بازخورد منفی همراه است و به ضرر کار تمام شود. من با بازپخش سریال ها موافق هستم چراکه معتقدم برخی از کارها با خود آورده دارد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است