حضور «پاندای قرمز» در یک فضای فانتزی/ کوتاه کردن فیلم‌ها کاری غیرحرفه‌ای است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱
علی پاک‌نیا در گفتگو با صبا:

حضور «پاندای قرمز» در یک فضای فانتزی/ کوتاه کردن فیلم‌ها کاری غیرحرفه‌ای است

علی پاک‌نیا کارگردان فیلم کوتاه «پاندای قرمز» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد درباره فیلم خود توضیح داد.

علی پاک‌نیا کارگردان فیلم کوتاه «پاندای قرمز» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، درباره فیلم خود توضیح داد: امتیازی که این فیلم برای من به عنوان نوسینده و کارگردان فیلم دارد فضاسازی متفاوت این فیلم است که تلاش من برای ساخت فیلمی با ژانری متفاوت و کمتر دیده شده در سینما را به خوبی نشان می‌دهد و احساس می‌کنم تا حدی در خلق این فضای متفاوت موفق بوده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر فیلمسازان کوتاه به سمت ساخت کار به اصطلاح فانتزی نمی‎روند و مسیر فیلم‌ها همه به یک سمت بوده و محور اصلی فیلم‌ها مواد مخدر و یا جنوب شهر و دغدغه‌های آن است و من به دلیل خستگی از این کلیشه‌ها تصمیم گرفتم فیلمی با اتمسفری متفاوت با استفاده از خلاقیت خود خلق کنم که مخاطب از دیدن فیلم لذت ببرد.

این کارگردان درباره ایده ساخت این فیلم کوتاه عنوان کرد: من خیلی به مسیر فرودگاه علاقه‌مند هستم و همیشه پروازهای نیمه شب یک حس غربت و غمی را در طول این مسیر در انسان سرازیر می‌کند و این احساس ایده ساخت فیلمی در مسیر فرودگاه را در ذهن من به وجود آورد و در نهایت فیلمنامه «پاندای قرمز» نوشته شد.

پاک‌نیا در ادامه صحبت‌های خود درباره رویکرد جشنواره ملی فیلم فجر و کوتاه شدن فیلم‌های بیش از ۱۵ دقیقه برای حضور در این جشنواره گفت:  «پاندای قرمز» ۱۵ دقیقه و چهارده ثانیه است و صحبتی برای کوتاهی فیلم با من نشده است اما طبیعتا این کوتاه کردن زمان فیلم‌ها کار حرفه‌ای نیست. زیرا هر کارگردانی خروجی نهایی کار خود را که به فستیوال های مختلفی نیز آن را ارایه داده است به همان شکل قصد نمایش آن را دارد و زمانی که قرار باشد ۲ دقیقه از فیلم خود را کوتاه کند ممکن است صدمه‌ای به روند فیلم خود وارد کند. در فیلم کوتاه ۲ دقیقه زمان بسیار قابل توجهی است و به شکلی فیلم قربانی می‌شود.

وی تاکید کرد: البته که این نظر من به عنوان یک کارگردان فیلم کوتاه است و شاید اگر زمان فیلم من نیز بالاتر از ۱۵ دقیقه بود دست به کوتاه کردن فیلم خود می‌زدم اما به هرشکل فکر می‌کنم این اتفاق غیرحرفه‌ای و نادرست است. زیرا زمانی که فیلمی در جشنواره‌ای با زمان ۱۷ دقیقه نمایش داده می‌شود و در جشنواره دیگری زمان آن ۱۵ دقیقه است این هویت فیلم است که زیر سوال می‌رود.

این کارگردان درباره انتظار خود از جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: با توجه به اینکه «پاندای قرمز» اولین فیلم من است، خواسته‌ام دیده شدن فیلم و تلاش عوامل این فیلم است و فکر می‌کنم حواشی که امسال برای جشنواره به وجود آمده است و عده‌ای با رویکردی تحریمی با جشنواره برخورد کرده‌اند باید از جشنواره دور شود.

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان : على پاک نیا، بازیگران: احسان منصورى، امیر على الیاس، تهیه کننده: مهبد عبقرى، مدیر فیلمبردار : مرتضى خان محمد، طراح صحنه و لباس: فراز مدیرى، دستیار صحنه: نیکتا ملکى، صدابردار و صداگذار: سامان شهامت، دستیار صدا: جابر انصارى، تدوین:پ ویان شعله ور، دستیار کارگردان: لینا الیاسى، مدیر تولید: امیر رضا اورنگیان، دستیار تولید: فرشاد مشایخى، موزیک: john hopkins (emerald rush) (با رعایت حق کپى رایت)، گرافیست: امیر حسن نوری، گریم: نوید فرح مرزى، عکاس: على هدایتى، مدیر برنامه ریز: افشین اصلانى، اصلاح رنگ: على شعبانى، جلوه هاى بصرى: محمد برادران.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است