تنها فنلاندی برنده جایزه اسکار درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۰

تنها فنلاندی برنده جایزه اسکار درگذشت

یورن دونر شخصیت تاثیر گذار در فرهنگ و سیاست کشور فنلاند در 86 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از وای‌ال‌ای، یورن دونر شخصیت تاثیر گذار و بحث برانگیز فرهنگی و سیاسی کشور فنلاند در نیم قرن اخیر در ۸۶ سالگی درگذشت. همسر دونر روز پنجشنبه ۳۰ ژانویه خبر درگذشت وی را در بیمارستانی در شهر هلسینکی تایید کرد.

دونر که تهیه کننده یکی از مهم ترین فیلم های سینما یعنی «فنی و الکساندر» ساخته اینگمار برگمان بود به عنوان تنها فنلاندی برنده جایزه اسکار شناخته می شود.

یورن دونر سال ۱۹۳۳ در یک خانواده شناخته شده در کشور فنلاند بدنیا آمد، او سال ۱۹۵۵ اولین رمان خود را منتشر کرد، دونر بعدها بیش از ۶۰ کتاب داستانی و غیر داستانی با موضوعات متنوع نوشت که از میان آنها کتاب «پدر و پسر» او توانست بالاترین جایزه ادبیات در کشور فنلاند را بدست آورد.

دونر اما به عنوان کارگردان کار خود را از دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد. او در طول دوران فعالیت سینمایی اش بیش از ۲۰ فیلم را تهیه و کارگردانی کرد که فیلم درخشان «فنی و الکساندر» ساخته اینگمار برگمان شاخص ترین آنها بود.

او در طول دوران فعالیت سینمایی اش یک بار در دوره بیست و نهم جشنواره برلین ریاست هیات داوران را نیز برعهده داشت.

دونر بعدها به سیاست روی آورد و ۱۴ سال (۱۹۸۷ تا ۲۰۱۴) عضو پارلمان کشور فنلاند بود.

این شخصیت مهم هنری کشور فنلاند در سال ۲۰۱۳ زندگینامه خود را در کتابی با بیش از هزار صفحه نوشت. او در پنج سال اخیر سه کتاب از جمله نگاهی به تاریخ کشور فنلاند را نیز به رشته تحریر درآورد.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است