بازخوانی کتاب زندگی شهید صیاد شیرازی با صدای بهروز رضوی

این اثر در واقع زندگینامه داستانی شهید سپهبد صیاد شیرازی است که آن را انتشارات سوره مهر در ۳۷۵ صفحه منتشر کرده و در سال ۱۳۸۳ به عنوان کتاب برگزیده جشنواره دفاع مقدس معرفی شده است.

ماجرای کتاب با توصیف خانواده اجدادیِ صیاد آغاز می‌شود، با تولدِ علی ادامه می‌یابد و بعد به مراحل نوجوانی، جوانی و ماجراهای پر از فراز و فرودِ زندگی او می‌رسد. در زمان نوجوانی، روزی مادرِ علی او را می‌فرستد تا بگردد برادرش را پیدا کند. علی می‌رود می‌بیند برادرش به باغ مردم داخل شده و دارد سیبِ حرام می‌خورد. خودش هم وسوسه می‌شود برود همین کار را بکند، اما با دیدنِ یک مار بزرگ در کنار پرچین باغ، مجبور به فرار می شود. بعدها در خاطراتش می‌نویسد: “خداوند نگذاشت بروم و گرفتارِ آن کار خطا بشوم و این برایم درس شد و پایه‌ای شد و از این جنگ‌ها دیگر با خودم زیاد داشتم …”

رضایی ـ نویسنده برنامه ـ در توصیف این اثر گفته است: “در کمین گل سرخ، عاشقانه نوشته شده و محسن مومنی بعد از آن که زندگیِ سراسر ماجرای شهید صیاد را در تحقیقاتش کاویده و در آن متمرکز شده  ،نشسته آن را با قلم هنرمندانه و با تمام وجود به صورت داستان در آورده ،آن هم طوری که خواننده و شنونده با خواندنش، نگاهِ تازه‌ای نسبت به شهید صیاد شیرازی پیدا می‌کند و ضمن حیرت از توانایی‌ها و استعداد شگرف او در زندگی خصوصی و به ویژه اقتدارش در حیطه نظامی ، به شخصیت مهربان اما محکم او علاقه مند می شود…”.

برنامه “کتاب شب” رادیو تهران، این اثر را در هفت قسمتِ ۲۰ دقیقه‌ای از ۱۸ تا ۲۴ فروردین هر شب ساعت ۲۳:۳۰ با تنظیم رادیویی محمدباقر رضایی، تهیه‌کنندگی رضا قربانی، صدای بهروز رضوی و مدیریت گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران روی آنتن می‌فرستد.