هر خاطره‌ همچون یک مقبره عمل می‌کند/ گذشته همچون روح سرگردان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۴
پیشنهاد آخر هفته؛

هر خاطره‌ همچون یک مقبره عمل می‌کند/ گذشته همچون روح سرگردان

تازه ترین آثار نقاشی داوود زندیان را روز جمعه 11 بهمن ماه در گالری ایرانشهر به تماشا بنشینید.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، آخر هفته فرصت مناسبی برای گالری گردی علاقه مندان به آثار هنری است و این هفته پیشنهاد می کنیم از تازه ترین آثار داوود زندیان در گالری ایرانشهر دیدن کنید که عصر روز جمعه ۱۱ بهمن ماه گشایش می یابد.

امیر نصری درباره آثار داوود زندیان نوشته است: «در نقاشی‌های داوود زندیان هر خاطره‌ای همچون یک مقبره عمل می‌کند. در هر مقبره انبوهی از تصاویر در هم تنیده‌اند. این تصاویر با بازگشت به گذشته و ستایش قطعاتی از آن، پذیرش مرگ، فقدان  و «زمان از‌ دست‌رفته» را به تعویق می‌اندازند. گذشته همچون یک کل منسجم نمودار نمی‌شود، بلکه در قطعات، گسست‌ها و اشیاء خودش را آشکار می‌سازد.

گذشته همچون روحی سرگردان نیست که گاهی در اینجا یا آن‌جا باشد؛ گذشته بخشی از حافظه‌ اشیاء است. اهمیت اشیاء در نقاشی‌های زندیان به خاطر همین تاکید بر گذشته است. اشیاء تجسم روح گذشته و بخشی از آن هستند. آن‌ها کارکردی دوگانه دارند: از طرفی زنده بودن گذشته را تضمین می‌کنند و از طرف دیگر شاهدی برای از میان رفتن و مرگ مضاعف گذشته‌اند. کیفیت نوستالژیک اشیاء به این سویه‌ دوگانه‌ آن‌ها اشاره دارد.

زندیان در بسیاری از آثارش با توسل به نوستالژی و ترسیم امور متعلق به گذشته، خودش را به ظاهر از بار خاطراتش خلاص می‌کند و برای این خلاصی از مؤلفه‌های تکرار شونده نظیر دوربین بهره می‌گیرد تا نشان دهد که همان مؤلفه‌های قبلی همواره در صورت‌های جدیدی تکرار می‌شوند. اساسا این میل به یادآوری پاسخی به بخشی از اضطراب‌های وجودی است و نقشی پالایش‌گر دارد. این شگرد غالب در آثار زندیان با کتاب‌خانه‌های او دستخوش تغییر می‌شود و در آن‌ها با رهیافت دیگری از جانب نقاش مواجهیم. او با بازنمایی کتاب‌ها و کتابخانه‌ها، برخلاف نقاشی‌های قبلی‌اش به دنبال برون‌ریزی خاطرات نیست، بلکه در آن‌ها درصدد پنهان ساختن گذشته است. بهتر است بگوییم که آن‌ها را در این کتاب‌ها مدفون می‌سازد. کتابخانه‌ها دفتر خاطرات نقاش هستند که گذشته را از خواننده یا بیننده پنهان کرده است.»

این نمایشگاه تا دوشنبه ۵ اسفندماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ دایر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000