تحریم در جشنواره فیلم فجر نداشتیم/ چند اظهارنظر احساسی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۲
ابراهیم داروغه زاده در نشست خبری:

تحریم در جشنواره فیلم فجر نداشتیم/ چند اظهارنظر احساسی بود

دبیر سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر ضمن رونمایی از پوستر و شعار جشنواره به سوالات خبرنگاران جواب داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، صبح امروز پنجشنبه ۱۰ دی نشست رسانه ای ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر و مراسم رونمایی از پوستر سی و هشتمین دوره این رویداد در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره دلیل تاخیر برنامه را قطع شدن اینترنت منطقه دانست.

نجفی سپس از محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خواست تا در ابتدای مراسم صحبت های خود را ارایه دهد.

جوادی یگانه گفت: به عنوان یک فعالیت فرهنگی و مهم ترین فعالیت، حمایت از جشنواره وظیفه شهرداری تهران است که بخشی از این حمایت فضاهای فرهنگی از جمله آن پردیس ملت و برج میلاد است که در اختیار شهرداری است و می تواند در اختیار رویدادهای فرهنگی باشد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات تهران راه حل های فرهنگی دارد و باید از زبان فرهنگ و هنر برای رفع آن استفاده کرد. در جشنواره امسال هم بنای ما مشارکت بود نه صرفا حمایت، به همین دلیل تلاش کردیم تا آموزه های شهروندی را پیش از شروع فیلم ها در جشنواره دنبال کنیم. این همکاری شروع تازه ای است که شهرداری تهران بتواند از این طریق مشکلات اجتماعی را رفع کند.

در ادامه نجفی از پویا محمودیان معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری دعوت کرد تا درباره سیمرغ بلورین جشنواره که در کشور تولید شده است، توضیحاتی را بیان کند.

محمودیان گفت: این سیمرغ ساخته دست صنعت گران و خانواده صنایع دستی کشور است که گوشه ای از اقتدار هنر ایران را نشان می دهد. صنایع دستی از ارکان صنایع خلاق و تاثیرگذار در حوزه اقتصاد کشور است و همکاری دو گروه صنایع دستی و هنرمندان سینمای کشور آغازکننده راهی خواهد بود که ارمغان خبرهای نویدبخشی برای هر دو حوزه است.

وی ادامه داد: سیزدهم بهمن ماه چهاردهمین جشنواره فجر صنایع دستی را خواهیم داشت که نمایانگر گوشه ای از هنر و اقتدار صنایع دستی ایران است.

در ادامه مراسم ابراهیم داروغه زاده از شعار و پوستر سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر رونمایی کرد.

پوستر این دوره را حمیدرضا بیدقی طراحی کرده و شعار جشنواره امسال «با سینما کنار هم باشیم» است.

داروغه زاده در ابتدای صحبت های خود گفت: دی ماه سختی داشتیم که اولین اتفاق ناگوار آن شهادت سردار سلیمانی بود. صحبت هایی با اهالی سینما شد که اتفاقا مردم در این شرایط به سینماگران نیاز دارند و در ادامه جشنواره هم سعی دارد تا جشن های خود را کم رنگ کند ولی باید بتوانیم پل ارتباطی بین مردم و سینما باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه فیلم ها و سینماگران در جشنواره حضور یافتند. نزدیک ۱۰۰ فیلم ثبت نام کردند که همه بازبینی شدند و درنهایت منتخبان به جشنواره راه پیدا کردند.

داروغه زاده بیان کرد: شعار امسال ما نیز با توجه به اتفاقات اخیر «با سینما کنار هم باشیم» انتخاب شده است و امیدوارم سینماگران نیز مثل همیشه رسالت خود را انجام بدهند و در کنار مردم باشند. امیدواریم سینماگران آنچه در این سال‌ها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران صورت گرفته، تصویر کنند.

داروغه‌زاده درباره درخواست محسن امیریوسفی برای حضور مجدد در جشنواره با فیلم «آشغال های دوست داشتنی» اینبار با بازی بهروز وثوقی گفت: ما طبق آیین نامه نمی‌توانستیم به تقاضای ایشان جواب مثبت دهیم. فیلمی که نمایش داده شده نمی‌تواند دوباره در جشنواره حضور داشته باشد.

وی درباره نمایش فیلم‌های بیرون مانده از جشنواره برای اصحاب رسانه توضیح داد: اگر صاحبان اثر این درخواست را مطرح کنند ما می‌توانیم این امکان را برای اصحاب رسانه فراهم کنیم.

دخالت دیگر نهادها در انتخاب فیلم‌های جشنواره موضوعی بود که داروغه زاده درباره آن گفت: هیچ ارگان و نهادی در این زمینه دخالت نداشته و فیلم‌ها تنها با نظر هیات انتخاب برگزیده شدند. هیات انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی از سازمان سینمایی داشتند بازبینی کردند و نهاد دیگری در این زمینه دخیل نیست. هیات انتخاب تنها خودش فیلم‌ها را دیده و خوشبختانه تمام فیلم‌های امسال مجوز نمایش گرفتند و هیچ فیلمی قبل از بازبینی هیات انتخاب کنار گذاشته نشده است. البته موضوع یک‌ فیلم ممکن است به یک حوزه یا ارگان خاص مربوط شود که در این موارد، همیشه از قبل تعاملاتی بین صاحبان اثر و آن ارگان صورت می‌گیرد. فیلمی که شما ممکن است مدنظرتان باشد از سوی قوه قضاییه مشکلی نداشت و از طریق شورای پروانه نمایش مجوز گرفته و عدم حضور آن فیلم، نظر هیات انتخاب بوده است.

وی درباره دیر برگزار شدن نشست نسبت به سال های قبل گفت: آماده نبودن پوستر جشنواره و آماده نبودن محل برگزاری نشست، دلیل به تعویق افتادن نشست خبری بود. امسال تنها تغییر ما برگزاری نکردن افتتاحیه به دلیل کمک به مردم سیستان و بلوچستان بود. روز شنبه اقلام تهیه شده به سوی منطقه سیل زده روانه می‌شود.

دبیر سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره اظهارنظر هیات انتخاب با رسانه ها که دخالت در داوری محسوب شد، بیان کرد: ما هر زمان که کار هیات انتخاب شروع می‌شود تاکیدمان این است که با رسانه‌ها گفتگویی نکنند که متاسفانه در برخی مواقع این اتفاق می‌افتد. طبیعی است داوران باید از بهترین ها باشند و همه کسانی که در کشور فیلم می سازند و فعالیت می کنند انقلابی هستند.

وی افزود: درباره تحریم‌ها هم به واقع باید بگویم که چنین چیزی را احساس نکردیم و تنها شاهد چند اظهارنظر احساسی از سوی چند هنرمند محدود بودیم.

افزایش تعداد داوران و حضور یا غیبت مسعود کیمیایی در جشنواره موضوع دیگری بود که داروغه‌زاده گفت: ما برای تخصصی‌تر شدن داوری تعداد داوران را افزایش دادیم و ناخواسته بود. برخی رسانه‌های خارج از کشور، این شائبه را ایجاد کردند که کسی حاضر به پذیرفتن داوری نیستند اما این افزایش نشان داد که چنین چیزی صحت ندارد.

وی افزود: همان‌طور که تهیه کننده فیلم آقای کیمیایی گفتند در جشنواره حضور خواهند داشت. آقای کیمیایی یکی از خاطره‌انگیزترین کارگردانان قبل و بعد از انقلاب هستند که با فیلم‌هایشان دوستداران سینما را به وجد آورده‌اند. با توجه به استقبال مردم از جشنواره، ایشان که در پیام خود به احترام به خواست مردم اشاره کرده بودند، در جشنواره حاضر خواهند شد و مردم را همراهی خواهند کرد.

دبیر جشنواره درباره سهمیه ارگان‌ها در بلیت های جشنواره نیز گفت: امسال ظرفیت نمایش فیلم‌ها افزایش پیدا کرد. پارسال هفت هزار صندلی بود و امسال حدود نه هزار و چهارصد صندلی داریم. هر سال درصدی از بلیت‌ها به نهادهایی اختصاص دارد که می‌خواهند برای کارمندانشان بلیت خریداری کنند اما امسال با توجه به استقبال مردم از ظرفیت این ارگان‌ها کم شد. علیرغم حاشیه‌هایی که به وجود آمد استقبال مردم افزایش داشت.

وی در بخش دیگر صحبت هایش گفت: بنیاد فارابی بخش سیمرغ و پروانه‌ها را به روال سال‌های گذشته در سراسر کشور بدون بلیت‌فروشی و به طور رایگان برگزار می‌کند. هزینه جشنواره براساس قراردادی که با شهرداری داشتیم، ۸ میلیارد تومان برآورد شده که امیدواریم بتوانیم این میزان را کمتر کنیم.

داور با پاسپورت آمریکایی نداریم

داروغه زاده  درباره ترکیب هیات داوران و دوتابعیتی بودن برخی از آنها گفت: ما برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوالی نمی‌پرسیم و البته بعید می‌دانم کسی از این بین دارای پاسپورت آمریکایی باشد. با توجه به جایگاه سردار سلیمانی، امسال جایزه مقاومت و جهاد طراحی شد که نام ایشان جاودانه بماند و فیلم‌هایی که به این موضوع می‌پردازند، در این بخش جداگانه داوری شوند.

وی افزود: تمام فیلم‌هایی که در جشنواره انتخاب شدند به جشنواره خواهند رسید و اگر غیر از این بود فیلم‌های رزرو را جایگزین می‌کردیم اما هیچ فیلمی اعلام نکرده که نمی‌رسد.

ماجرای انصراف پیمان معادی سوال بعدی بود که دبیر جشنواره گفت: آقای معادی هیچ زمان صحبتی از تحریم جشنواره نزدند اما شرکت فیلم در جشنواره حق تهیه‌کننده است و ما فارغ از این مساله فیلم ها را داوری می‌کنیم، مگر اینکه تهیه‌کننده‌ای کتبا تقاضا کند. به همه فیلم‌های رزرو گفته شده که فیلم‌هایشان را آماده کنند که در صورت نرسیدن یک فیلم، فیلم‌ها به ترتیب اولویت رزرو جایگزین شوند.

داروغه زاده درباره نبود فیلم‌های کوتاه و مستند در برنامه سینمای هنرمندان عنوان کرد: امسال بهترین همراهی را با فیلم‌های مستند و کوتاه کردیم و در چارسو و سینمای هنرمندان هم این آثار در جدول نمایش اکران خواهد شد.

حضور انیمیشن‌ها در جشنواره نیز مورد سوال قرار گرفت و وی گفت: ما در دو سال گذشته به جهت حمایت از این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص دادیم. امسال هم برای این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص داده بودیم اما دو فیلمی که درخواست داده بودند شرایط نمایش به عنوان فیلم سینمایی را نداشتند و البته ناقص هم بودند.

داروغه زاده درباره حضور عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در هیات داوران جشنواره ملی فیلم فجر و اینکه سازمان سینمایی در یک سال دو مسئولیت به وی داده است به خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا توضیح داد: چه عیبی دارد دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عضوی از هیات داوران ما باشد؟ هر ساله با توجه به توانایی آقای عسگرپور، پیشنهاد داوری داشته اند و اتفاقا این ویژگی مثبتی است که دبیر جشنواره جهانی در هیات داوران جشنواره ملی نیز حضور داشته باشد همانطور که تهیه کننده و کارگردان ها نیز در این لیست حضور دارند.

وی درباره پارامترهای انتخاب مجری نشست‌ها گفت: مجریانی که ما انتخاب کردیم جزو بهترین‌های حوزه سینما بودند گرچه شاید سلیقه شما و برخی از اهالی رسانه این نباشد.

«مجبوریم» را هیات انتخاب رد کرد

دبیر جشنواره درباره پذیرفته نشدن «مجبوریم» رضا درمیشیان توضیح داد: امسال تمامی فیلم‌ها دیده شدند. هیچ ملاحظه‌ای بیرون از هیات انتخاب نبوده و نبود فیلم آقای درمیشیان تنها به دلیل نظر هیات انتخاب است و این فیلم مشکلی برای پروانه نمایش نخواهد داشت.

داروغه زاده درباره کوتاه کردن برخی فیلم های کوتاه برای اینکه بتوانند در جشنواره حضور یابند گفت: ما باید فیلمی را که تهیه‌کننده به ما ارائه می‌دهد داوری کنیم و اینکه اگر فیلمی کوتاه می‌شود و آسیب می‌بیند، به سازندگان اثر مربوط است.

وی درباره بزرگداشت های امسال گفت: امسال فقط بزرگداشت آقای فریدون جیرانی را داریم که در مراسم اختتامیه برگزار می شود.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است