«سرزمین پدری» مده‌آی ایرانی است/ حضور نوزاد این نمایش در جشنواره تئاتر فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
محمد قاسمی در گفتگو با صبا:

 «سرزمین پدری» مده‌آی ایرانی است/ حضور نوزاد این نمایش در جشنواره تئاتر فجر

کارگردان نمایش «سرزمین پدری» این نمایش را برداشتی از نمایشنامه «مده آ»  ذکر کرد که به اعتقاد او یک موضوع جهانی در همه دوران هاست.

محمد قاسمی نویسنده و کارگردان نمایش «سرزمین پدری» که  ۹ مهر تا ۱۰ آبان در تالار سایه روی صحنه  رفت، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا  درباره اجرای این نمایش در بخش غیررقابتی  سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توضیح داد: نمایش «سرزمین پدری»  روز ۱۴ و ۱۵ بهمن در تماشاخانه سرو در بخش غیر رقابتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می رود و امیدوارم همانطور که در زمان اجرای اصلی بازخورد خوبی را از مخاطب گرفتیم در این اجراها نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و نمایندگان بین المللی از کشورهای دیگر نیز به تماشای این اجرا بیایند.

قاسمی در ادامه درباره ایده شکل گیری این نمایش گفت: من سال ۹۶ خبری را خواندم که زنی به دلیل خیانت همسرش او را  به قتل رساند و از آنجا که مطمئن بوده دستگیر می شود و او را اعدام می کنند برای اینکه ۲ فرزند دوقلویش بی سرپرست نشوند آنها را هم سر می برد. این اتفاق کاملا شبیه به تراژدی «مده آ» است و در واقع یک مده آی ایرانی که در کشور ما شکل گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: از سال ها قبل که این نمایشنامه را خواندم موضوعی ذهنم را مشغول کرده بود که چرا تاکنون به ۲ فرزند مده آ که توسط او برای انتقام از همسرش قربانی می شوند، پرداخته نمی شود. چرا که بخشی از این تراژدی بر پایه قتل فرزندان مده آ توسط او شکل گرفته است که به دلیل خیانت همسرش جیسون و کینه‌توزی مده آ صورت می گیرد. از همین رو نمایش «سرزمین پدری» با نگاهی متفاوت از قصه «مده آ» و با محوریت ۲ کودک کشته شده شکل گرفته است.

وی افزود: به نظر من یکی از شاهکارهای تراژدی دنیا نمایشنامه «مده آ» است و نگاه انسانی این اثر و موضوعات و دغدغه های بشر از قبیل خیانت، جنایت، انتقام، کینه توزی، خشم و … در این اثر دیده می شود.

محمد قاسمی با اشاره به اینکه این نمایشنامه کهنه نمی شود به همه دوران ها مرتبط است، بیان کرد: نمایشنامه «سرزمین پدری» جغرافیای خاصی ندارد و موضوع جهانی را با آواها و نواهای ایرانی روی صحنه می برد و به احتمال بسیار زیاد بعد از جشنواره به عنوان نماینده ایرانی در کشور آلمان آن را اجرا خواهیم کرد.

این کارگردان تئاتر در پایان یادآور شد: در این دوره از جشنواره کم سن ترین بازیگر در نمایش ما بازی می کند که نوزادی ۹ ماهه است که البته زمان اجرای اصلی این نوزاد ۴ ماهه بود.

نمایش«سرزمین پدری» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی و بازی پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی، محمدعلی رحمانی  ۱۴ و ۱۵ بهمن در تماشاخانه سرو در بخش غیررقابتی  سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می رود.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است