زنان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی محدودیت ندارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳

زنان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی محدودیت ندارند

مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه (21 فروردین ماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، شهین‌دخت مولاوردی، علاءالدین بروجردی و دیگر مدیران دولتی برگزار شد.

اشرف بروجردی (رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی) در حاشیه مراسم تودیع و معارفه خود در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از ریاست‌جمهور برای اعتماد به او برای حضور در کتابخانه ملی، درباره مهم‌ترین نیاز کتابخانه ملی و آنچه که باید بیشتر از پیش در این سازمان به آن توجه شود، گفت: بارزترین تلاش ما بازگرداندن و جمع‌آوری آثار مکتوب قرن‌های گذشته است که به نظرم این کتابخانه باید آنها را احیا کند و این اسناد را ضمن نگهداری در دسترس پژوهشگران و محققان نیز قرار دهد.

رئیس کتابخانه ملی درباره بحث بودجه این سازمان نیز اظهار داشت: برای سال ۹۶ افزایش بودجه دو و نیم برابری نسبت به سال گذشته درنظر گرفته شده که تخصیص خواهد یافت.

بروجردی سپس در پاسخ به سوالی درباره انتقادهایی که نسبت به محدودیت برای حضور در کتابخانه ملی با توجه به مدرک تحصیلی مطرح می‌شود؛ گفت: اگر کتابخانه ملی تنها محلی برای قرائت کتاب است خوب باتوجه به
محدودیت فضا این محدودیت می‌تواند وجود داشته باشد اما اگر مسئولیت این سازمان را فراهم کردن مسیر برای تحقیق و پژوهش می‌دانیم فکر نمی‌کنم این محدودیت دیگر منطقی باشد. به نظرم پژوهش و تحقیق منحصر به مدرک نیست و هر کسی که علاقه‌مند است، انگیزه دارد و در خودش این توانایی را می‌بیند می‌تواند روی موضوعی مطالعه کند.

او درباره اینکه یک زن به عنوان رئیس جدید کتابخانه ملی انتخاب شده است؛ گفت: انتخاب آقای روحانی می خواهد نشان بدهد که جامعه زنان ما برای حضور در عرصه‌های مدیریتی محدودیتی ندارند و تنها مسئله این است که تناسب درستی بین تجربه، سابقه و حوزه مدیریتی وجود داشته باشد.

رئیس کتابخانه ملی درباره برنامه‌های این سازمان برای نمایشگاه کتاب نیز گفت‌: قطعاً در نمایشگاه کتاب حضور داریم و مخصوصاً نوزدهم اردیبهشت ماه که روز اسناد است رونمایی از چندین سند مهم را خواهیم داشت.

بروجردی سپس خطاب به کتابداران تاکید کرد: کتابداران باید خودشان را با تازه‌ترین و جدید‌ترین دانش حوزه خود به‌روز کنند و با دستاوردهای جدید کتابداری آشنا باشند. آنها باید جدیدترین کتاب‌های منتشر شده را مطالعه کنند و به جامعه انتقال دهند.

او در پاسخ  به این سوال که آیا تغییری در سطح معاونین کتابخانه ملی اتفاق خواهد افتاد نیز گفت: فعلاً بنایی در سطح مدیران میانی و معاونین کتابخانه ملی نداریم.

بروجردی درباره انتقادهایی که نسبت به پررنگ بودن وجه سیاسی شخصیت خود نسبت به وجه فرهنگی آن هم در جایگاه یک مدیر فرهنگی عنوان می‌شود نیز اظهار داشت: پیش‌تر هم گفته‌ام که وجه سیاست و فرهنگ چندان از هم جدا نیستند ولی در کل خود من در خانواده فرهنگی رشد کرده‌ام و هیچ‌گاه با فرهنگ غریبه نبوده‌ام. ایده‌آل و آرمان من نیز توسعه سیاسی از مسیر توسعه فرهنگی است. اگر سیاسیون ما از مسیر فرهنگ گذر نکنند پشتوانه محکمی برای برنامه‌های سیاسی خود نخواهند داشت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان مهمترین مسئله و مشکل فرهنگی امروز جامعه را دور افتادن و فاصله گرفتن جامعه از کتاب و کتابخوانی خواند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است