معرفی روستاهای راه‌یافته به مرحله نهایی «روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۶

معرفی روستاهای راه‌یافته به مرحله نهایی «روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران»

روستاهای راه‌یافته به مرحله ‌نهایی ششمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، روستاهای راه‌یافته به مرحله ‌نهایی ششمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران» معرفی شدند.

در این دوره از رقابت ۱۴۱۹ روستا و منطقه عشایری شرکت کردند. هیات داوران این جشنواره در مرحله اول ۱۲۶ روستا و منطقه عشایری را برای داوری در مرحله دوم انتخاب کردند. در ادامه داوران در مرحله دوم این جشنواره از میان ۱۲۶ اثر راه‌یافته به این مرحله ۶۰ روستا و منطقه عشایری از ۲۳ استان را به عنوان برگزیدگان مرحله دوم این جشنواره انتخاب و به دبیرخانه جشنواره برای داوری نهایی معرفی کردند. همچنین از میان ۶۰ روستای راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره شش روستا و منطقه عشایری نامزد مرحله نهایی بخش استمرار شدند. جایزه بخش استمرار به روستایی تعلق می‌گیرد که در دوره‌های پیشین این رقابت حضور داشته و به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی شده است. داوری مرحله نهایی این جشنواره در بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

روستاهای راه‌یافته به مرحله نهایی به این شرح است:

وادقان کاشان، غرغن در فریدن، تیل در شبستر، سیدآباد و لج در مهاباد، بالو در ارومیه، ناچیت در بوکان، روستاهای گورک سادات  و بنه‌گز در شهر تنگستان، مل گل در شهرستان دشتی، فانی‌آباد در شهر کوهرنگ، هودر در طبس، احمدآباد میان جلگه در نیشابور، ریواده در شهر جغتای، سیدآباد در شهر خوشاب، زوارم در شیروان، دشت گرمه، روستاهای مربچه و دوکوهک از شهر رامهرمز، درسجین از شهرستان ابهر، افتر و لاسجرد از سرخه، روستای آزمناباد از ایرانشهر، وشنام دری از چابهار، روستاهای پاقلات و دهنو از لامرد، روستاهای طاحونه  و علویه از جهرم، حشمتیه از شهر آباده، اکبرآباد از پاسارگاد، ولیعصر از مرودشت، شهرک غدیر از داراب، خورنگان از فسا، سرا از سقز، دهبکری از بم، احمد آباد از زرند، شیخ‌آباد از کهنوج، روستا نوریاب از پاوه، خیرآباد از شهر گچساران، روستا القچین از چرام، کردخیل از ساری، روستاهای اومال و خورشید از نکا، کلاگر محله از قائم‌شهر، نصیرایی از شهر میناب، ایسین از بندر عباس، روستاهای دستجرد و حسین‌آباد آشوری از بهار، سید شهاب از تویسرکان، روستاهای ویان، اکنلو و داق داق‌آباد از شهرستان کبودرآهنگ، اسلامیه از شهر تفت، گردکوه از شهر مهریز.

همچنین روستاهای راه‌یافته به مرحله نهایی بخش «استمرار» شرح زیر است:

پوده از شهر دهاقان اصفهان، روستای ارکان از شهر بجنورد در خراسان شمالی، روستای دهنو لوداب از شهر بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد،روستای فولاد لوقویی از شهر بیله‌سوار در اردبیل، روستای رئیس‌آباد از شهر اشکذر استان یزد، روستای خرماکلا در قائم شهر استان مازندران.

فراخوان ششمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران» اول تیرماه سال جاری از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. در فرایند برگزاری این رقابت نهادها و سازمان‌هایی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه مناطق محروم رئیس جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب، کمیسیون ملی یونسکو، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن کتابداری واطلاع‌رسانی ایران و شبکه روستاهای دوستدار کتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد مشارکت داشتند.

مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۹ بهمن‌ماه در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور اصحاب قلم و فرهنگ هم‌زمان با برنامه معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران برگزار خواهد شد. در نهایت ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای برگزیده و ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای تقدیری و یک روستا به‌عنوان برگزیده استمرار معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است