ربات‌ها رستگار می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴

ربات‌ها رستگار می‌شوند

همه‌چیز از سال 84 میلادی آغاز شد، وقتی دو شرکت اسباب‌بازی هاسبرو آمریکا و تامی ژاپن که هر دو جزو پر سابقه‌ترین فروشنده‌های اسباب‌بازی بودند با کمک یکدیگر خط تولید جدیدی را به‌نام «تبدیل‌شوندگان» (Transformers) راه‌اندازی کردند.

 

 

ژاپنی‌ها به محصولاتی همچون تبدیل‌شوندگان عشق می‌ورزیدند اما هاسبرو برای نخستین بار توانست ربات‌های اسباب‌بازی را در سطح و کلاسی جهانی به مخاطبان عرضه کند که توانایی نفوذ به هر مدیایی را داشته باشد. با وجود پتانسیل فراوان هرچه قدر که تبدیل‌ شوندگان در تلویزیون و سینما موفق بودند، نتوانستند به توفیق بزرگی در صنعت بازی دست پیدا کنند. به‌تازگی نسخه جدیدی از این سری بازی به‌نام «تبدیل‌شوندگان: انهدام» (Transformers: Devastation) عرضه شده که از معدود عناوین باکیفیت مجموعه مذکور است. همین بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر بهترین تبدیل‌شوندگان طی سه دهه گذشته.

 

Transformers (2004)

 

 

این نسخه از تبدیل‌شوندگان با وجود شایستگی‌های فراوان نتوانست به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. عرضه بازی در سال ۲۰۰۴ و پیش از شروع سری فیلم‌های مایکل بی، تبلیغات نه‌چندان کارآمد آتاری به‌عنوان ناشر و در نهایت افت محبوبیت این مجموعه، ازجمله دلایل چنین اتفاقی بود. خط داستانی بازی از سری انیمیشن «آرمدا» الهام گرفته بود که طی آن مگاتران با ارتشی قدرتمند کمر به نابودی سایبرتران و تمامی ربات‌های ساکن آن می‌بندد. آپتیموس پرایم سردسته اتوبات‌ها هم برای نجات سیاره‌اش راهی زمین شده تا با کمک مینی‌کان‌ها بر مگاتران چیره شود. علاوه بر داستان مسنجم، تبدیل‌شوندگان یکی از معدود گیم‌پلی‌های لذت‌بخش این سری را در اختیار کاربر قرار می‌داد. مخصوصا تبدیل همزمان آپتیموس پرایم از ربات به خودرو نقلیه که در زمان خودش ویژگی مهمی به‌حساب می‌آمد. از طرفی گرافیک بازی هم برای پلی‌استیشن ۲ به‌شدت چشم‌نواز بود.

 

 

پلتفرم: PlayStation 2

 

 

متوسط نمره: ۷۵ از ۱۰۰

 

 

Transformers Animated: The Game (2008)

 

 

اگر از این اثر فاکتور بگیریم، سری تبدیل‌شوندگان عملا نماینده مناسبی برای کنسول‌های همراه نداشته است. این نسخه همان‌طور که از نامش برمی‌آید بخش‌هایی از مجموعه انیمیشن تبدیل‌شوندگان را الگو قرار داده و خط داستانی را بر همین اساس بنا نهاده است. نکته جالب اما نوع طراحی بازی است. در حالی که محیط‌ها و شخصیت‌ها سه‌بعدی طراحی شده بودند، گیم‌پلی آن به‌صورت دوبعدی دنبال می‌شد؛ سبکی که کاملا مناسب صفحه کنسول DS بود. بازی اجازه می‌داد از بین اتوبات‌ها چهار شخصیت را انتخاب کنید که هرکدام از یک‌سری ویژگی منحصربه‌فرد بهره می‌بردند. مبارزات و حل پازل دو بخش اصلی بازی بودند و باوجوداینکه طراحی مراحل در نوع خود چندان بی‌نظیر نبود اما این اثر توانست نمره قبولی را از طرف دوستداران سری کسب کند.

 

 

 پلتفرم: DS

 

 

متوسط نمره: ۶۹

 

 

Transformers: War for Cybertron (2010)

 

 

 «نبرد برای سایبرتران» دقیقا زمانی عرضه شد که بازی‌های بی‌کیفیت سری تبدیل‌شوندگان بازار را درنوردیده بودند. عناوینی درجه سه که به‌مانند
نمونه‌های سینمایی از منظر هنری در سطح بسیار نازلی قرار می‌گرفتند. در چنین شرایطی استودیو خوشنام های‌مون دست به‌کار شد و اثری جذاب را طراحی کرد که خط داستانی آن کاملا اورجینال بود. جنگ برای سایبرتران سال‌های پیش از سفر ربات‌ها به  زمین آغاز می‌شد. زمانی که این موجودات منحصر به فرد بر سر مالکیت سیاره خود به دو گروه: اتوبات و دیسپتیکان تقسیم شده و نبردی عظیم را آغاز کردند. بازی برای نخستین بار به شما اجازه می‌داد که بین دو گروه یکی را انتخاب کرده و خط داستانی بی‌همتای آن را دنبال کنید. جنگ برای سایبرتران بیش از ۳۰ شخصیت قابل بازی داشت که این هم رکوردی دیگر برای بازی‌های این مجموعه به‌حساب می‌آمد.

 

 

پلتفرم: PC , Xbox 360 , PlayStation 3

 

 

متوسط نمره: ۷۶ از ۱۰۰

 

 

Transformers: Fall of Cybertron (2012)

 

 

پس از موفقیت نسخه اول، بار دیگر استودیو های‌مون دست به‌کار شد و دنباله مستقیم «نبرد برای سایبرتران» را تدارک دید. جنگ به‌روزهای اوج خود رسیده و سیاره ربات‌ها که روزگاری محلی مناسبی برای سکونت بود، در حال از بین رفتن است. اتوبات‌ها برای شکست رقبای خبیث خود نقشه‌ای جدید را طراحی کرده‌اند اما دیسپتیکان‌ها حاضرند برای رسیدن به هدف خود دست به هر کاری بزنند. روند بازی کاملا شبیه نسخه اول بود با این تفاوت که پس تجربه ساخت یک بازی موفق، سازندگان
نقاط ضعف را شناسایی کرده و شماره جدید را همراه با ویژگی‌های نوینی در اختیار کاربران قرار داده بودند. به‌طور مثال سیستم سلامتی سنتی بازی جای خود را به سیستمی مدرن داده بود که یادآور مجموعه هیلو بود. از طرفی صحنه‌های نبرد بسیار عظیم‌تر از گذشته بودند و جذابیت بیشتری را به مخاطب ارائه می‌کردند. به‌همین دلیل اکثر منتقدان و طرفداران «سقوط سایبرتران» را بهترین نسخه بازی تاریخ سری تبدیل‌شوندگان می‌دانند.

 

 

پلتفرم: PC , Xbox 360 , PlayStation 3

 

 

متوسط نمره: ۷۹ از ۱۰۰

 

 

 کسری کریمی طار

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است