ما در معاونت هنری مسئله ای نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷

ما در معاونت هنری مسئله ای نداریم

علی جنتی، وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی شایعه تغییر معاونت هنری وزارت ارشاد را بی‌اساس دانست و به‌صراحت از علی مرادخانی حمایت کرد وتصریح کرد که ما در معاونت هنری مسئله ای نداریم.

ماجرا از آنجا آغاز شد که بسیاری از اهالی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نسبت به استراتژی‌ها و رویکردهای معاونت هنری در ارتباط با مسائل مبتلابه هنر و هنرمندان نقدهایی داشتند و در این میان همین نقدها تبدیل به دستاویزی شد تا برخی رسانه‌ها از دو هفته پیش تیغ تیز حملات خود را متوجه دوشغله بودن علی مرادخانی کنند و البته یکی دو روزی هم هست شایعه استعفای معاونت هنری وزارت ارشاد در بعضی محافل مطرح شده است.
اما این بار علی جنتی، وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی در هنرستان‌های هنرهای زیبا در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره خبرهای تایید‌نشده برخی رسانه‌ها که اعلام می‌کنند علی مرادخانی از معاونت هنری این وزارتخانه استعفا داده است، توضیحاتی داد تا از معاونش دفاع کرده باشد.
جنتی با بیان اینکه معاونانی که ما انتخاب کردیم با فکر، اندیشه و بررسی بوده است، تصریح کرد: حتی من گاهی برای انتخاب یک معاون بین پنج تا شش گزینه را بررسی کردم تا بعد به یک نفر رسیدم. آقای مرادخانی هم جزو مدیران برجسته و پرسابقه وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی است که ما از حضور وی در این بخش از وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی بهره‌مند هستیم. البته ما یکسری جریاناتی در خارج از وزارتخانه داریم که هر روز یک سوژه می‌سازند که در حال حاضر سوژه‌ این‌ها آقای مرادخانی است.
وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی ضمن اشاره به مطرح شدن گمانه‌هایی درباره دوشغله بودن مرادخانی توضیح داد: این جریانات یک بار مطرح می‌کنند که آقای مرادخانی دوشغله است، یک بار این را مطرح می‌کنند که برخی از مشاوران وی مشکلاتی دارند و به‌طورکلی هر بار مساله‌ای طرح می‌کنند. درحالیکه ما در معاونت هنری مساله‌ای نداریم. البته نواقصی در همه معاونت‌ها وجود دارد که ما نیز آنها را قبول داریم و لازم است در حوزه‌های مختلف آنها را مرتفع کنیم. ولی اینکه جریانی روی سوژه‌ای متمرکز می‌شود و سعی می‌کند افراد را خراب کند، مساله‌ای است که خود من در دو سال اخیر آن را مرتب دیده‌ام و این‌ها هرازگاهی مساله‌ای را مطرح می‌کنند و جریانات زنجیره‌ای شروع به حمله می‌کنند تا ما مجبور به دفاع شویم.
وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی در پایان با طرح این مساله که اگر بخواهیم به این حاشیه‌سازی‌ها بپردازیم هر روز باید وقتمان صرف این حرف‌ها شود، گفت: اصلا توجهی به این قضایا نداریم و کار خودمان را که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و فعالیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی است، انجام می‌دهیم و خیلی توجهی به این حاشیه‌ها نداریم.
این‌طور به‌نظر می‌رسد که حمایت صریح و آشکار وزیر ارشاد از معاونت هنری در جمع خبرنگاران نقطه پایانی باشد بر گمانه‌زنی‌هایی که درباره استعفای علی مرادخانی مطرح شده بود و به‌نوعی وزیر سعی دارد مقداری از حجم فشارهایی که این‌روزها از سوی منتقدان به یکی از مهم‌ترین متولیان وزارتخانه‌اش وارد می‌شود، بکاهد و این نشان می‌دهد سیاست‌های کلی معاونت هنری تا امروز چندان برخلاف خواست و سلیقه جنتی نبوده است و وزیر اعتقاد دارد با وجود اینکه نقدهای دلسوزانه بر معاونت هنری وارد است، اما نباید کاستی‌ها را دستاویزی برای حمله به افراد و تخریب آنها قرار داد.
بااین‌همه حمایت وزیر از علی مرادخانی به این معنا نیست که در معاونت هنری همه‌چیز مطابق خواسته هنرمندان و اهالی و علاقه‌مندان هنر پیش می‌رود و وضعیت هنری کشور در دوران حساس کنونی گل‌وبلبل است و همه هنرمندان خوشحال و خوشبخت‌اند. ‌ای کاش وزیر همه نقدها را آن‌طور که می‌گوید ذیل مفهوم «حاشیه» طبقه‌بندی نکند و به همه نقدهایی که اهالی سینه‌سوخته هنر به وضعیت هنری کشور وارد می‌کنند، بی‌توجه نباشد.
علی مینایی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است