امروز ۱۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۲

بنای ما برای ساخت “کیمیا” همت مضاعف بود نه بودجه الف ویژه

بعد از "در چشم باد" تلویزیون سریال جنگی فاخر تولید نکرده، حالا بعد از 4 سال سریال 110 قسمتی "کیمیا" به عنوان تازه ترین مجموعه فاخر که در بستر داستانیاش به اتفاقات انقلاب اسلامی و جنگ می پردازد از امشب روی آنتن شبکه 2 می رود.

نکته مهم و جالب توجه در این سریال اما مشارکت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در ساخت آن است. این انجمن که پیش ازاین حامی ساخت فیلمهای سینمایی جنگی بود حالا بعد از مدتها به عرصه سریال سازی ورود پیدا کرده و در اولین تجربه مشارکتی اش سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی را تولید کرده است.

ورود انجمن سینمای دفاع مقدس به سریالسازی

«کیمیا» در زمان مدیریت محمدرضا
شرف
الدین در انجمن سینمای انقلاب
و دفاع مقدس کلید خورد، در مقطعی که روح
الله سهرابی قائممقام این انجمن بود. برای اطلاع از دلیل انتخاب محمدرضا شفیعی بهعنوان تهیهکننده و جواد افشار بهعنوان کارگردان، همچنین برآورد مالی این سریال که بیش از ۱۰ میلیارد مطرح شده قرار بود که با
سهرابی گفت
وگویی داشته باشیم و سؤالات
زیر را با او مطرح کنیم:

۱٫ چرا اولین پروژه مشارکتی این انجمن در عرصه سریالسازی به جواد افشار سپرده شد. این کارگردان با چه رزومهای هدایت این مجموعه را برعهده گرفت؟

۲٫ حضور محمدرضا شفیعی بهعنوان تهیهکننده چهطور اتفاق افتاد؟

۳٫ نحوه مشارکت انجمن با تلویزیون به چه شکل بوده و چرا سریال برای شبکه ۲ پخش
می
شود؟

۴٫ فیلمنامه «کیمیا» چهطور و توسط چه هیئتی تصویب شد و در زمان تصویب چند درصد از آن نوشته شده بود؟
کلیت آن به انجمن ارائه شده بود یا تنها طرحی چند قسمتی از قصه؟

۵٫ هزینه صرفشده برای ساخت این سریال بالای ۱۰ میلیارد عنوان شده، درست است؟

۶٫ چه کارگردانهای دیگری کاندیدای ساخت این سریال بودند و چرا کارگردانهای صاحبنام در عرصه ساخت
سریال
های جنگی و دفاع مقدس به
این سریال دعوت نشدند؟

سرانجام
چه شد:
روز بعد پیامکی با این مضمون از طرف سهرابی برای ما
ارسال شد. در متن این پیامک آمده بود «در حال حاضر چندان مصلحت ندیدم که در خصوص «کیمیا»
صحبت کنم، مشورت کردم و قرار شد فعلاً صحبتی نداشته باشیم تا یک مقدار جلوتر برویم
تا بازخورد
ها را ببینیم» سهرابی همچنین در پیامکش گفته بود صحبتهای مهمی درباره این سریال دارد اما گفتن آنها را به حدوداً یک ماه بعد موکول کرد. بعد از گفتوگوی اولیه و اعلام تمایل از سوی سهرابی درصدد بودیم تا این سؤالات را با او
در میان بگذاریم که پی
گیریهایمان بیپاسخ ماند.»

گام
دوم / آغاز پروژه

رفع ابهامات از پروژه میلیاردی

محمدرضا شفیعی که سابقه خوبی
در سریال
سازی دارد و منهای ۲ -۳ سریال،
مابقی آثارش از کارهای خوب تلویزیون محسوب می
شود، تهیه سریال «کیمیا» را بر عهده دارد، او درباره ابهاماتی که پیرامون تهیه
و تولید این سریال فاخر وجود دارد به سؤالات ما پاسخ داده است.

ابهام اول: «کیمیا» اولین سریال ۱۱۰ قسمتی تلویزیون است که
انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در ساخت آن مشارکت کرده و به
عنوان اولین
پروژه مشارکتی در عرصه سریال سراغ آن رفته.

پاسخ تهیهکننده: صحبت ساخت و تولید یک سریال دنبالهدار در تلویزیون جمهوری اسلامی به بیش از ۵ سال گذشته برمیگردد. مثلاً همان سالهایی که من «رستگاران» و «فاصلهها» را تهیه کردم؛ اما اینکه چرا تابهحال این اتفاق نیفتاده بود به این دلیل بود که ظرف ساختاری فیلمنامه و قصهها به ما میگوید که میتوانیم چند قسمت سریال داشته باشیم. هیچوقت نمیتوانیم یک طرح را
هم برای یک سریال ۱۰ قسمتی و هم برای یک سریال ۲۰ قسمتی ارائه دهیم. در تلویزیون ما
یک نگاه غیر کارشناسی وجود داشت که هر چه تعداد قسمت
های یک برنامه بیشتر میشد، ظرفیتها و امکانات مالی پایین میآمدند و حمایتها هم کمتر میشد و نگاه مدیران و تلویزیون کاملاً به یک برنامه ۱۰ قسمتی با یک برنامه
۲۰ قسمتی تغییر می
کرد.

ابهام دوم: «کیمیا» از همان ابتدا قرار بود در ۱۱۰ قسمت تولید
شود، فیلم
نامه این
سریال طولانی نیازمند صرف زمان زیاد بود و نگارش آن به مسعود بهبهانی
نیا سپرده
شده است.

پاسخ تهیهکننده: فیلمنامهنویسی در تلویزیون
شبیه ساختمان
سازی است، طبیعی
است که مثل ساخت ساختمان، پی یک سریال ۵ قسمتی با یک سریال ۱۱۰ قسمتی کاملاً با هم
متفاوت هستند. یک فیلم
نامه طولانی باید ظرفیت و امکاناتش براساس مثلاً ۱۱۰ قسمت باشد. طبیعتاً کار
سختی بود و این
که قرار شد «کیمیا»
اولین سریال ۱۱۰ قسمتی تلویزیون باشد از همان اول مشکل بود. مسعود بهبهانی
نیا (نویسنده سریال) بیش از ۶سال است که درگیر نگارش این سریال هستند و در
این مدت هیچ کار دیگری را قبول نکردند و حتی یک تله
فیلم هم ننوشتند. کدام نویسنده ما حاضر میشود که چنین کاری انجام دهد و چند سال هیچ فیلمنامه دیگری را قبول نکند؟ این نویسنده بیش از ۳ سال روی طرح و ساختمان فیلمنامه این سریال کار کرده و بعد نگارش را شروع کرده. ۵ سال پیش روزی که قرار
شد ما «کیمیا» را بسازیم، طرحی ۵۰۰ صفحه
ای ارائه دادیم که وقتی من آن را به تلویزیون بردم گفتند فیلمنامه آوردی! من ساختمان طرح یک فیلمنامه طولانی را برده بودم. طرحی که اگر آن را نداشتیم نمیتوانستیم ادعا کنیم که میتوانیم یک سریال ۱۱۰ قسمتی بسازیم.

ابهام سوم: برای یک سریال ۱۱۰ قسمتی طبیعتا باید پروداکشنی
قوی در نظر گرفته شود، بحث
های زیادی
سر این قضیه به وجودآمد اما مد
تزمان ساخت
این سریال آن
قدرها هم طولانی
نشد.

پاسخ تهیهکننده: این نوع سریالها حتی وقتی در کشورهای دیگر هم ساخته میشوند، یک ظرفیت پروداکشنی برایشان در نظر گرفته میشود. مثلاً همین ترکها که سریال ۱۵۰-۲۰۰ قسمتی میسازند، کل فضای تولیدشان ۱۰-۱۲ بازیگر است و چند سوله که دکورهایشان در آن است؛ اما وقتی سریالی طراحی میکنی که چند فصل ۳۰قسمتی از یک زندگی را نشان میدهد و در این قسمتها پازلهای مهم تاریخ معاصر
مثل انقلاب اسلامی و جنگ در آن روایت می
شود، ساختار پروداکشنیاش کاملاً تغییر میکند و از ظرفیت سریالهای ترکیهای هم که مثال زدم
خارج می
شود چون پروداکشن آنها طولانی نیست و فقط زمان و تعداد قسمتهایشان طولانی است.

ابهام چهارم: تجربه اولین سریال ۱۱۰ قسمتی تلویزیون طبیعتاً
با مشکلاتی روبه
رو بوده و علاوه بر انجمن سینمای
انقلاب و دفاع مقدس که با این پروژه مشارکت کرده، باید حمایت
های دیگری
هم از این سریال صورت می
گرفته.

پاسخ تهیهکننده: نگاه اولیه این بود که اصلاً شاید
این سریال در تلویزیون و با ظرفیت
های آن راه نیفتد، آنهم در سال ۹۰ و ۹۱ که اوج کارهای اجرایی سریال بود و شرایط تلویزیون هم به
لحاظ مالی خیلی بد بود. البته نمی
گویم الآن اوضاع خوب شده و هنوز هم مثل قبل است، اما در آن تاریخ، اوج بحران
مالی تلویزیون بود. در آن سال
ها دکتر دارابی حمایتهای زیادی کردند تا این مجموعه راه بیفتد. طبیعی است که کمک مدیران برای راه
افتادن یک سریال بخشی از وظایف آن
هاست اما اینکه کسی بیاید و پشت‌‌ کاری که تجربه نشده است و احتمال هرگونه خطا هم در آن وجود دارد، بایستد باید
به این مدیر گفت مدیر شجاع. دکتر دارابی از این کار جدی و یک
تنه حمایت کرد حتی باوجود اینکه شکل و شمایل این سریال از دور میگفت که آن را انجام ندهید چون این کار یا در نمیآید یا اگر هم دربیاید مسیر ساختاریاش غلط است؛ اما ما در ساخت این سریال اصلاً سنگ بزرگی برنداشتیم، «کیمیا»
به لحاظ برآورد دقیقه
ایاش، با سریالهای ملودرامی که خودم هم قبلاً تهیهکنندهشان بودم هیچ فرقی
نمی
کند. این یعنی ما سمت پروژه الف ویژهای که راه انداختنش
از ابتدا سخت است و ظرفیت مالی جدی می
خواهد نرفتیم. سریالهای الف ویژه یا راه نمیافتند یا اگر هم راه بیفتند همان ابتدا مثل خیلی از مجموعههایی که میدانیم متوقف میشوند. بنای ما برای ساخت «کیمیا» همت مضاعف بود نه بودجه الف ویژه. گرچه من
معتقدم «کیمیا» این ظرفیت را داشته چون یک سریال تاریخ معاصر با این تعداد بازیگر خوب
است، اما خودمان از ابتدا آن را این شکلی ندیدیم.

ابهام پنجم: اینکه پای انجمن سینمای دفاع مقدس
چه
طور به
این پروژه باز شده جای سؤال دارد، نکته دوم نحوه مشارکت این انجمن با سریال است که
به چه شکل اتفاق افتاده.

وقتی قرار شد سریال شروع شود،
ما با بحران
های مالی سال ۹۰
مواجه شدیم. حتی وارد پیش
تولید هم شدیم اما تلویزیون به ما گفت امکان مالی در حال حاضر برایمان وجود
ندارد که کار راه بیفتد، به
همین خاطر در همان سال ۹۰ پیشتولید اولیه ما متوقف شد و من به این فکر افتادم برای اینکه بتوانیم بخشی از هزینههای تولید را برای شروع، مثل ساخت دکورها و انتخاب بازیگرانتامین کنیم، دنبال
سرمایه
گذار باشم. با تلویزیون هم
دراین
باره صحبت کردم و موافقت
کردند. درنهایت به انجمن سینمای دفاع مقدس پیشنهاد شد. سریال ما هم به لحاظ محتوا و
هم به لحاظ ساختار به
شدت به اهداف انجمن انقلاب و سینمای دفاع مقدس نزدیک است. نکتهای که در این میان بود، این است که بودجه مالی این انجمن سال قبل بسته میشود و به این آسانی نبود که وسط سال مشارکت در ساخت یک سریال به آنها پیشنهاد شود و آنها هم قبول کنند. به همین خاطر حمایت این انجمن برای شروع کار بود و با مشارکت
معمول و تعریف
شده تلویزیون تطابق
صددرصد نداشت. مشارکت در تلویزیون به شکل پنجاه
پنجاه طرف تلویزیون و طرف مشارکتکننده است، اما مشارکت انجمن سینمای دفاع مقدس در «کیمیا» خیلی کمتر از این حرفهاست؛ اما حمایت دوستان در این انجمن باوجود اینکه به لحاظ مالی کم بود، بسیار بهجا و درست بود. این دوستان در زمان شروع سریال آمدند و اگر آن موقع نمیآمدند اصلاً «کیمیا» شروع نمیشد. به همین خاطر من بسیار از این دوستان ممنونم چون اگر آنها اقدام اولیه را نمیکردند «کیمیا» هنوز هم شروع نشده بود. زمانی که قرار شد ما کارمان را شروع
کنیم ۷۰ قسمت فیلم
نامه نوشته شده بود،
البته دوستان نظراتی در فیلم
نامه داشتند و طبیعی هم بود. ما هم نظرات را شنیدیم، دربارهاش بحث کردیم و درنهایت از نکاتی که به کار کمک میکرد استفاده کردیم.

ابهام ششم: جواد افشار تابهحال هیچ
فیلم یا سریال جنگی نساخته، تجربه حضور او در این عرصه به ساخت چند تله
فیلم برمیگردد و
انتخاب او به
عنوان کارگردان
اولین مجموعه ۱۱۰ قسمتی تلویزیون ابهام فراوانی به
دنبال دارد.
چرا در این سریال فاخر نباید پای کارگردانی صاحب
نام در
عرصه ساخت کارهای جنگی در میان باشد نکته مبهم ماجراست.

پاسخ تهیهکننده: جواد افشار در همکاریهای قبلیاش با من چندین تلهفیلم و سریال «مادرانه»
را برایم ساخته بود و تجربیات خوبی باهم داشتیم. «کیمیا» ویژگی
هایی داشت که ما
از ابتدا باید سراغ کارگردانی می
رفتیم که همدل و
همکار با ما باشد. ما برآورد مالی و زمان فیلم
برداری محدودی داشتیم
و در کنار این
ها شرایط سخت کاری هم پیش رویمان بود. همه اینها از همان ابتدا
به شما می
گوید باید سراغ کارگردانی بروید که همراه پروژه باشد و جواد افشار این وِیژگیها را داشت. از طرف
دیگر سریال ما ملودرامی است که در تاریخ معاصر روایت می
شود. درواقع «کیمیا»
درامی است که قصه
اش در بستر تاریخی انقلاب و جنگ روایت میشود. به همین دلیل
به کسی نیاز داشتیم که در این مفاهیم هم به ما نزدیک باشیم.
منبع:روزنامه سینما

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


    جدول فروش فیلم ها

    عنوان
    فروش (تومان)
    • مطرب
      ۳۸٬۵۴۳٬۸۹۱٬۰۰۰
    • چشم و گوش بسته
      ۱۲٬۸۳۴٬۱۱۵٬۰۰۰
    • بی وزنی
      ۳۱٬۵۵۲٬۰۰۰
    • نرگس مست
      ۳۶٬۶۲۲٬۰۰۰
    • دوئت
      ۶۸٬۷۰۷٬۰۰۰
    • عطر داغ
      ۹٬۱۳۸٬۰۰۰
    • امیر
      ۱۳۰٬۹۶۴٬۰۰۰
    • جهان با من برقص
      ۶٬۷۴۸٬۶۳۶٬۰۰۰
    • خوب، بد، جلف 2
      ۱٬۴۷۶٬۲۶۴٬۰۰۰
    • چهل و هفت
      ۵٬۱۱۱٬۰۰۰
    • سونامی
      ۳۶۵٬۵۴۴٬۰۰۰
    • آشفته گی
      ۵۹۵٬۴۵۶٬۰۰۰