محاصره آنلاین چند نفره می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶

محاصره آنلاین چند نفره می شود

"محاصره"بازی جدید شرکت یوبی سافت با تغییراتی جدید روانه بازار شده یکی از این تغییرات این بوده که تمرکز اصلی بازی از قسمت تک نفره به چند نفره آنلاین تبدیل شده است.

«Rainbow Six» یکی از بازی‌های قدیمی و پرطرفدار شرکت یوبی‌سافت است که در سال‌های اخیر افت‌وخیز بسیار زیادی را تجربه کرده است. در نسل گذشته ۲ نسخه از این بازی پرطرفدار و تاکتیکال به بازار بازی‌های ویدیویی با پسوند «وگاس» عرضه شد که نسخه اول با استقبال بسیار خوب رو به‌رو شد اما نسخه دوم همچون نسخه ابتدایی جذاب و خیره‌کننده نبود. در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی نسخه جدید بازی با نام «میهن پرستان» (Patriots) طرفداران شو‌تر تاکتیکال را بسیار خوشحال کرد به خصوص که از نظر داستانی به نوعی جذاب به نظر می‌رسید اما مدتی بعد بازی به صورت کامل به سکوت خبری فرورفت و بعد‌ها مشخص شد که ساخت «میهن پرستان» به صورت کامل متوقف شده و نسخه‌ای جدید به عنوان جانشین آن از سری Rainbow Six در حال ساخت است. نسخه‌ای با نام «محاصره» در مراسم E۳ سال ۲۰۱۴ معرفی شد و نمایش جالب آن، همگان را مجذوب خود کرد. شاید «محاصره» از معدود بازی‌های جذاب معرفی شده توسط یوبی‌سافت در چند سال گذشته باشد. بُعد تاکتیکال بازی همراه با بازی چند نفره در کنار تخریب پذیری بسیار زیبای محیط شاید اولین نکته مثبت بازی در نگاه اول باشد. در ادامه به ویژگی‌های کلیدی بازی خواهیم پرداخت.
رویکردی جدید
همان‌طور که اشاره شد محاصره به عنوان جانشینی برای عنوان کنسل شده «میهن پرستان» در نظر گرفته شد. ساخت بازی در اوایل سال میلادی ۲۰۱۳ آغاز و اولین نمایش رسمی بازی تابستان سال گذشته انجام شد. رویکرد اصلی سری Rainbow six  بر خلاف دیگر بازی‌های شو‌تر اول شخص، رویکردی تاکتیکی بود که این رویه تا حد زیادی حتی در سری «وگاس» نیز حفظ شده بود با این تفاوت که المان اکشن در بازی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت. شاید بزرگ‌ترین تفاوت محاصره با بازی‌های گذشته در این سری تمرکز بسیار سنگین آن روی قسمت چند نفره، به‌خصوص قسمت آنلاین باشد. محاصره به‌گونه‌ای طراحی شده که قسمت چند نفره آن بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد قسمت تک‌نفره یا آفلاین آن چندان مد نظر استدیو مونترال نبوده ولی با این حال بازی دارای قسمت تک‌نفره است که اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست. قسمت تک‌نفره به گونه‌ای معرفی‌کننده تیم Rainbow و تیم تروریستی مقابل آنها به شمار می‌رود. در قسمت تک‌نفره شاهد این خواهیم بود که تیم Rainbow که چند سال است از حالت عملیاتی خارج شده با رهبری جدید به نام سیکس، به حالت عملیاتی باز می‌گردد و تنها هدف آنها مقابله با گروه تروریستی است که با نام The White Masks شناخته می‌شوند.
هیچکس تنها نیست! 
تمرکز اصلی محاصره روی قسمت مالتی‌پلیر و چنده نفره خواهد بود. بازی حالت‌های مختلفی دارد مانند نجات گروگان یا نابود کردن تیم دشمن و چند قسمت دیگر که هنوز به صورت کامل معرفی نشده‌اند. در نمایش‌های انجام شده، نقشه‌های طراحی شده به گونه‌ای به نظر می‌رسیدند که انجام هرگونه تاکتیکی در آنها باور‌پذیر به نظر می‌رسید. شاید بزرگ‌ترین نکته‌ای که در این قسمت به کمک تیم طراحی بازی رسیده تخریب پذیری فوق‌العاده در بازی است. «محاصره» به‌گونه‌ای طراحی شده که تقریبا هر چیزی را که در آن می‌بینید می‌توانید تخریب کنید. در، دیوار، سقف و حتی سپر‌های دفاعی دشمن که به‌عنوان مکانیزم دفاعی طراحی شده‌اند هیچ‌کدام از این قاعده مستثنی نیستند! در بازی چکشی مانند بازی‌های Red Faction وجود خواهد داشت که تخریب هر چیزی را برای بازیباز فراهم می‌کند. نکته جالب دیگری که در طراحی نقشه‌ها وجود دارد این است که آنها به‌صورت طبقاتی طراحی شده‌اند و گیمر‌ها می‌توانند با استفاده از مکانیزم‌های موجود مانند آویزان شدن از طناب یا تخریب سقف‌ها به طبقات دیگر بروند و دشمنان خود را غافل‌گیر کنند!
 این ویژگی می‌تواند به جذاب‌تر شدن و غیر قابل پیش‌بینی بودن استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها به‌شکل شایانی کمک کند و ارزش تکرار در بازی را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. به‌گفته تیم مونترال نقشه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که گیمر را مجبور به نبرد‌های نزدیک خواهد کرد و قایم شدن در اطرف نقشه کمکی به آنها نمی‌کند چون به لطف تخریب پذیری عالی، در هیچ جا امنیت صد در صد وجود نخواهند داشت. در مورد گیم‌پلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که هر تیم دارای کلاس‌های مختلفی خواهد بود که هر کلاس Perkهای مشخص به‌خود را دارد. کلاس‌ها در ابتدای هر مسابقه قابل انتخاب هستند و در صورت انتخاب یک کلاس تغییر آن تا انتهای آن مسابقه برای گیمر ممکن نخواهد بود. هر تیم به یک Recruit دسترسی دارد که سلاح و امکانات آن قابلیت شخصی‌سازی را دارد و مخاطب می‌تواند بر اساس نیاز تیم و تاکتیک پیش رو آن را آماده و کند. قابلیت Respawn در بازی وجود ندارد اما کاربران بعد از اینکه از پای در آمدند، می‌توانند توسط هم تیمی‌ها به بازی بازگردند. تیم طراح از این قابلیت به‌عنوان ایجاد کننده حس همکاری بیشتر و دلیلی برای استفاده بهتر از تاکتیک تیمی یاد کرده است. همچنین اشاره شده که هر مسابقه در بازی در زمان کوتاهی به پایان می‌رسد و در بازی شاهد بازی‌های طولانی یا کمپ‌کردن نخواهیم بود. در محاصره قسمت Coop نیز وجود خواهد داشت که نام Terrorhunt را برای این قسمت برگزیده‌اند. در این قسمت گیمر با تشکیل تیم ۵ نفره می‌تواند در مقابل هوش مصنوعی بازی، مهارت خود را به چالش بکشد. در این قسمت می‌توان به درجه سختی Realsitic اشاره کرد که چالش بسیار بزرگی به‌حساب خواهد آمد. طراحی نقشه‌ها در قسمت Terrorhunt به‌گونه‌ای است که آرایش تیم در اختیار هوش مصنوعی کاملا اتفاقی خواهد بود و آنها می‌توانند در هر دور بازی تاکتیک جدید و آرایش دفاعی کاملا متفاوتی را به‌کار گیرند که بسیار جالب به نظر می‌رسد.
رویکردی نوین
«محاصره» رویکرد کلی سری را بعد از غیبت بسیار طولانی با تغییرات بسیار زیادی مواجه کرده و تمرکز اصلی بازی را از قسمت تک‌نفره به قسمت چند نفره آنلاین تغییر داده است. شاید در نگاه نخست این تغییر چندان مطابق با گذشته سری نباشد اما به نظر می‌رسد تیم مونترال در پیاده‌سازی تصمیم‌ها و رویکرد جدید خود بسیار خوب عمل کرده است. البته تا زمان عرضه رسمی بازی نمی‌توان نظر محمکی در مورد محاصره ارائه داد زیرا یوبی‌سافت طی چند سال گذشته نشان داده که استعداد خاصی در خراب کردن ایده‌های خوب دارد! «محاصره» در آذر ماه برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.
جواد محسنی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است