خریدهایی که تبدیل به سرمایه گذاری شد

 شبکه مستند سیما، پس از برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران، پخش برنامه «گنجینه» از هفته گذشته آغاز شده است.

در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر ایران برای پخش در این برنامه انتخاب شده و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.

بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب های شهر تهران ضبط می شود. عوامل برای ضبط قسمت دوم به کافه کتاب اکباتان رفته اند.

مستندی که این هفته در برنامه پخش می شود «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۷ است. این فیلم تحقیقی مصور درباره تکالیف شب بچه ها است.

فیلم از زبان خود بچه‌ها به طرح این موضوع می پردازد. بی اطلاعی آنها از روش‌های جدید تدریس و سیاست‌های آموزشی در مدارس، مهمترین مسائل در این زمینه هستند که در فیلم مطرح می شوند.

کیارستمی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این اثر را نیز برعهده دارد که از جمله بازیگران آن می توان به بابک احمدپور، فرهنگ اخوان و محمدرضا نعمت‌زاده اشاره کرد.

«گنجینه» به مناسبت آغاز ماه مهر این مستند را انتخاب کرده است و «مشق شب» چهارشنبه اول مهر در 70 دقیقه روی آنتن می رود.

این برنامه هر هفته چهارشنبه ها ساعت 21 با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد.