آهنگ آغازین تبلیغات تلویزیون روی اعصاب مخاطب است

یکی از مسائلی که همواره در کشورهای صنعتی و فراصنعتی موردتوجه قرار می‌گیرد، بحث تبلیغات است و معمولا ساخت آگهی تبلیغاتی، جمع کثیری را درگیر پروژه‌ای بزرگ می‌کند. ما در این گزارش به تاثیر موسیقی در زمینه افزایش تاثیرگذاری تبلیغات می‌پردازیم.

ضدتبلیغ و ساده‌انگاری موسیقایی

اصولا در میان صاحبان صنایع و بازرگانان تصور بر این است برای ساخت تیزر تبلیغاتی باید موسیقی‌های امتحان ‌پس‌ داده مورد استفاده قرار بگیرد. حتی در این زمینه نیز در بیشتر موارد، آهنگ‌سازی مغفول می‌ماند و اکثر سفارش ‌دهنده‌های کالا، برای ارزان‌تر تمام شدن آگهی تبلیغاتی خود، به موسیقی‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز برای مخاطبان روی می‌آورند و ترانه‌ای دم‌دستی با مضمون محصول خود را با یک ملودی تقلیدی ترکیب می‌کنند و توقع تاثیرگذاری تیزر بر فروش محصولشان را هم دارند غافل از اینکه در بسیاری از مواقع این اقدام به‌جای تبلیغ، نقش ضدتبلیغ به خود می‌گیرد.

استفاده ابزاری از ترانه‌های خاطره‌انگیز ممنوع

نمی‌توان کتمان کرد که مردم ایران به نوستالژی علاقه‌مندند و قطعاتی همچون «نیاز» ساخته اسفندیار منفردزاده و با صدای زنده‌یاد فریدون فروغی بسیار برای مخاطبان دل‌نشین است اما استفاده ابزاری از این قطعات در ساخت آگهی‌های تبلیغاتی، اتفاقا بنا به همان دلیل نوستالژی‌ دوستی مردم، باعث برانگیختن نفرت تماشاگر ایرانی می‌شود. همچنین استفاده از موسیقی‌هایی که ربطی به محصول موردنظر ندارد، مثلا استفاده از سمفونی نهم بتهوون برای تبلیغ اجاق‌گاز و استفاده از چهارفصل ویوالدی برای تبلیغ کمک‌فنر نیز مخاطبان را دل‌زده می‌کند. لذا اگرچه تولید کنندگان کالا با استفاده از موسیقی‌های غیرتولیدی و بی‌ربط می‌توانند هزینه‌های خود را در تولید تیزر کاهش دهند، اما نتیجه این صرفه‌جویی، چیزی جز پایین آمدن آمار فروش کالایشان نیست.

مامان بستنیش خوشمزه‌تره! 

همه بچه‌های دهه شصت تبلیغ بستنی میهن را به‌یاد دارند. همین آگهی تبلیغاتی با یک تم موسیقی ساده و داستانی ساده‌تر، همه ما را برای خرید این بستنی از فروشگاه محله مجاب می‌کرد یا شرکت صاایران، با استفاده از دو نت ساده، برند خود را به تکیه‌کلام تبدیل کرد و حتی همین دو نت زنگ‌ مانند آنقدر جا افتاد که مردم از آن جک و لطیفه هم ساختند. از سویی دیگر بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی به‌صورت رادیویی پخش می‌شوند و طبیعتا تاثیرگذارترین عنصر در این نوع تبلیغات موسیقی است.

درنتیجه موسیقی می‌تواند به‌صورت مستقیم روی کم‌فروش یا پرفروش شدن محصولات، تاثیر بگذارد و تاثیرگذاری یک قطعه موسیقی ارژینال که مخاطبان با شنیدن آن به‌یاد محصول موردنظر بیفتند، میزان تاثیرگذاری تبلیغات را بالاتر می‌برد و اینجاست که نقش آهنگساز پررنگ می‌شود و ساخت موسیقی ارژینال، تبدیل به اقدامی مهم در مبحث تبلیغات می‌شود.

معضل موسیقی لوگوی پیام‌های بازرگانی

یکی از معضلاتی که آگهی‌های بازرگانی صداوسیمای ایران به آن مبتلاست، آهنگ آغازین این برنامه است که از سال‌ها پیش بدون کوچک‌ترین تغییری روی اعصاب مخاطبان است و بسیاری از مردم با شنیدن این سروصدا که با بلندی صدایی (level) به‌مراتب بالاتر از صدای برنامه قبلی است، تلویزیون یا رادیوی خود را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهند و از خیر آگهی‌های تبلیغاتی می‌گذرند. درنتیجه اگر بخواهیم در زمینه تبلیغات کالا در صداوسیما به موفقیتی دست یابیم، باید در ابتدا مسئولان حوزه تبلیغات این رسانه، دست‌به‌کار شوند و برای آهنگ ابتدایی این برنامه از آهنگسازان مدد بخواهند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم می‌توان موارد بسیاری برای استفاده از موسیقی در صنعت و تجارت برشمرد و نتایج آن را مورد بررسی قرار داد.

برندسازی با موسیقی

برندسازی اتفاقی دیگر است که در سراسر دنیا، اهمیت خود را یافته است. شرکت‌های تجاری و صنعتی بسیار زیادی هستند که با وجود اینکه در دنیا شناخته‌شده‌اند، باز هم به تبلیغات به‌عنوان مبحثی مهم می‌اندیشند و صدالبته موسیقی در این زمینه می‌تواند تاثیری شگرف داشته باشد. طبیعتا در این زمینه دو عنصر اهمیتی فوق‌العاده دارند: صدا و تصویر. نکته اساسی این است که معمولا تاثیر صدا ماندگارتر از تصویر است. ما نمی‌توانیم تصویر یک آگهی تبلیغاتی را زمزمه کنیم یا با سوت بنوازیم اما یک موسیقی خوب، به‌سادگی امکان چنین کاری را به ما می‌دهد؛ بنابراین اگر یک برند همراه با یک تم موسیقی مناسب و منحصربه‌فرد به مخاطبان ارائه شود، مطمئنا ماندگاری آن صدچندان می‌شود. صدالبته این تقویت برند با موسیقی در صورتی اتفاق می‌افتد که مخاطب برای نخستین بار موسیقی را به‌عنوان شناسه‌ای برای آن به‌حساب بیاورد و هر زمان که آن تم را می‌شنود به یاد آن برند بیفتد و تم در ذهنش برجسته شود، در غیر این صورت تداعی برند در ذهن مشتری اتفاق نمی‌افتد.

موسیقی تولیدی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همه ما حداقل یک‌بار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده‌ایم و می‌دانیم یکی از مهم‌ترین شگردهای فروش در هایپرمارکت‌ها، بالا بردن مدت‌زمان ماندن مراجعان در فروشگاه به‌واسطه طولانی کردن حدفاصل بین درهای ورودی و خروجی و در نتیجه ترغیب آنها به تماشا و خرید بیشتر کالاست. نکته اساسی در این زمینه لزوم حضور عنصری جذاب برای خریداران است که از حضور در صف‌های طویل فروشگاه یا دور زدن و گشتن به‌دنبال وسایل مورد نیازشان خسته نشوند. استفاده از این عنصر جذاب درعین‌حال نباید وقت مراجعان را بگیرد یا حواس آنها را از عمل «خرید کردن» که هدف اصلی فروشگاه و فرد مراجعه‌ کننده است پرت کند.

طبیعتا یکی از بهترین راه‌کارها، استفاده از موسیقی است. یک یا چند موسیقی ارژینال می‌تواند به خریداران آرامش ببخشد و باعث شود حوصله آنها از ماندن در فروشگاه سر نرود و به خرید بیشتر ترغیب شوند. حال اگر این موسیقی از سوی مدیران فروشگاه سفارش داده‌ شده ‌باشد و مراجعه‌ کننده جای دیگری آن را نشنیده باشد و درعین‌ حال پرداخت مناسبی هم داشته باشد به جذابیتی برای آن فروشگاه تبدیل می‌شود و چه‌بسا جمع کثیری مایل باشند برای خرید مایحتاجشان به آن فروشگاه بیایند تا هم در آرامش خرید خود را انجام دهند و هم از موسیقی لذت ببرند.
سهند آدم‌عارف

 

انتهای مطلب/