“مرتضی پاشایی” همچنان صدرنشین پرفروش‌هاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۶

“مرتضی پاشایی” همچنان صدرنشین پرفروش‌هاست

نیمه نخست شهریورماه، فروشگاه شهر کتاب در میان آلبوم‌های موسیقی در سبک پاپ، آلبوم «اسمش عشقه» مرحوم مرتضی پاشایی همچنان صدرنشین پرفروش‌هاست و «دعوت»، نخستین آلبوم رسمی گروه «کاکوبند» در جایگاه دوم پرفروش‌ها قرار گرفته است.
درحالی‌که با انتشار آلبوم «جاده می‌رقصد» جدیدترین اثر گروه چارتار، فروش بیشتر آلبوم‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است، اما برخی از آلبوم‌هایی که پیش‌تر منتشر شده بودند، همچنان به فروش خود در بازار موسیقی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و سوپرمارکت‌ها ادامه می‌دهند.

پاپ

براساس اعلام آمار نیمه نخست شهریورماه، فروشگاه شهر کتاب در میان آلبوم‌های موسیقی در سبک پاپ، آلبوم «اسمش عشقه» مرحوم مرتضی پاشایی همچنان صدرنشین پرفروش‌هاست و «دعوت»، نخستین آلبوم رسمی گروه «کاکوبند» در جایگاه دوم پرفروش‌ها قرار گرفته است.

سومین رتبه پرفروش‌ها نیز به آلبوم «تا نفس هست» به خوانندگی شهرام شکوهی اختصاص یافته است که مردادماه منتشر شده بود. مسئول پخش «اسمش عشقه»، موسسه پخش دنیای هنر است و دو آلبوم دیگر را موسسه هنر اول پخش کرده‌اند.

با توجه به آنکه این آمار، به پیش از انتشار «جاده می‌رقصد» گروه چارتار مربوط است، بی‌تردید فهرست نیمه دوم شهریورماه شهرکتاب نیز تحت‌تاثیر تازه‌ترین اثر گروه چارتار قرار خواهد گرفت.

سنتی

آلبوم «کوچ بنفشه‌ها» با آهنگ‌سازی هوشنگ کامکار و صدای حمیدرضا نوربخش به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم سنتی نیمه نخست شهریورماه اعلام شد که پخش این آلبوم بر‌عهده موسسه هنر اول بوده است. رده‌های دوم و سوم بخش سنتی هم به آلبوم‌های «همنشین درد» آرش فلاح‌صفا و «عبور» با آهنگ‌سازی علی قمصری و صدای محمد معتمدی تعلق گرفتند. «همنشین درد» را موسسه فرهنگی‌هنری ماهور منتشر و به بازار موسیقی عرضه کرده است و پخش آلبوم «عبور» را موسسه پخش موسیقی جوان به عهده داشته است.

تلفیقی

آنچه در نیمه نخست شهریورماه در بخش موسیقی تلفیقی کمی به نظر عجیب می‌رسید، صدرنشینی یک آلبوم بازنشر و کم‌تر شناخته‌شده در میان اهالی موسیقی بود. آلبوم «مهراب» کاری از رامین ترکیان و خسرو انصاری محصولی از شرکت آواخورشید بود که این موسسه در توضیحاتی اشاره کرده است این آلبوم در سال ۱۳۹۱ منتشر شده بود و به ‌دلیل بالا بردن کیفیت جلد و مشخصات فیزیکی آلبوم تصمیم گرفته‌اند آن را در شکل و شمایلی جدید عرضه کنند. البته فهرست شهر کتاب پیش از انتشار آلبوم‌هایی مانند «داماهی» و «نوکوب» منتشر شده است و به نظر می‌رسد با عرضه این دو آلبوم، فهرست پرفروش‌های موسیقی تلفیقی نیز همچون پاپ دستخوش تغییرات اساسی شود. آلبوم‌های «شهر من بخند» اثر گروه پالت و «عدم» اثر مسعود رضایی رتبه‌های دوم و سوم فهرست پرفروش‌های تلفیقی شهرکتاب را از آن خود کردند.

موسیقی فیلم

پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی فیلم نیمه اول شهریور «به‌خاطر سنگ‌فرشی که مرا به تو می‌رساند» اثر فردین خلعتبری بود که گزیده‌ای است از موسیقی‌های عاشقانه‌ای که برای فیلم‌های مختلف ساخته است؛ اما این صدرنشینی در شرایطی بود که تا ۱۵ شهریورماه تنها سه روز از انتشار آلبوم موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» کریستف رضاعی می‌گذشت و در همین سه روز این آلبوم توانست خود را تا رتبه دوم پرفروش‌های شهرکتاب بالا بکشد؛ بنابراین بدون تردید این آلبوم را از اکنون می‌توان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی‌فیلم شهریورماه تلقی کرد چراکه حتی پیش از انتشار توانسته بود در فضای مجازی بالاترین آمار پیش‌فروش را داشته باشد. رتبه سوم پرفروش‌های موسیقی‌فیلمِ همین فهرست نیز به آلبوم «سرانجام» که گزیده‌ای است از موسیقی‌های فیلم ساخته کارن همایون‌فر اختصاص یافت.

موسیقی و شعر

سه آلبوم پرفروش شهر کتاب در بخش موسیقی و شعرخوانی در نیمه نخست شهریور به آلبوم‌های «خرده‌ریز خاطره‌ها» حافظ موسوی، «در شعله با تو رقصان» مهیار علیزاده و «در سوگ خاطرات ازدست‌رفته» امیر عظیمی اختصاص یافت.

پرفروش‌های مجازی

اما برای به‌دست آوردن تصویری جامع از فروش آلبوم‌های موسیقی تنها نمی‌توان به آمار فروشگاه‌های شهرکتاب بسنده کرد و به علت منتشر نشدن آماری جامع در زمینه آلبوم‌های موسیقی، مجبور شدیم برآیند فروش آلبوم‌ها در فضای حقیقی و فضای مجازی را به‌دست آوریم. به همین علت با نگاهی به بخش پرفروش‌ترین‌های سایت مجاز عرضه موسیقی یعنی «بیپ‌تونز» می‌توان به نتایج معنی‌داری در خصوص فروش محصولات موسیقی در فضای مجازی دست یافت.

جاده‌ای که می‌رقصد و می‌تازد

همان‌طور که انتظار می‌رفت استقبال زیادی از انتشار آلبوم جدید گروه «چارتار» از سوی دوستداران موسیقی صورت گرفت و در فضای مجازی نیز همچون فروشگاه‌های سطح کشور این آلبوم به صدر پرفروش‌ها راه یافت. سایت بیپ‌تونز نیز از این قاعده مستثنا نبود و «جاده می‌رقصد» چه از ابتدای شهریورماه که به‌صورت پیش‌فروش عرضه شد و چه پس از انتشار آلبوم، به‌عنوان پرفروش‌ترین اثر موسیقی این سایت معرفی شد تا همچنان به تاخت‌وتازش در آمارهای فروش ادامه داده باشد.

در دنیای تو ساعت پرفروش است

موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» در فضای مجازی نیز همچون فروشگاه‌های عرضه موسیقی به فروش بالای خود ادامه می‌دهد و در سایت بیپ‌تونز در جایگاه دوم پرفروش‌ترین آلبوم‌های همه ژانرهای موسیقی قرار گرفته است. کریستف رضاعی هم مولف این اثر است و هم ناشر آن چراکه به‌تازگی موسسه تهیه و تولید موسیقی «میم» را تاسیس کرده است و این اثر را مستقل از فیلم صفی یزدانیان به بازار موسیقی ارائه داده است.

ماه و ماهی یا داماهی

آلبوم‌های «ماه و ماهی» و «داماهی» با اختلاف نزدیکی رتبه‌های سوم و چهارم فهرست پرفروش‌های بیپ‌تونز را در حالی به خودشان اختصاص دادند که مدت زیادی نیست که از انتشار آلبوم «داماهی» می‌گذرد و به نظر می‌رسد تا آخر همین هفته جای رتبه‌های سوم و چهارم این فهرست تغییر کند.
علی مینایی
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000