کانال خردسال با برند پویا می آید

‌‌مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت: دو محور اصلی برنامه‌های ما در فصل پاییز، ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی تلویزیون کودک است.

به گزارش «صبا»، محمد سرشار در نشست خبری که دیروز برگزار شد اعلام کرد که پخش برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال از ابتدای مهر ۹۴ آغاز خواهد شد و کانال خردسال این شبکه با برند «پویا» فعالیت می‌کند.

کانال پویا؛ ۸ تا ۱۴، کانال کودک؛ ۱۴ تا ۲۲

به گفته سرشار کانال پویا به نسبت کانال پویای قدیم تخصصی‌تر برای مخاطب خردسال فعالیت می‌کند و تولید برنامه‌های جدید در این ساختار از پنج درصد به ۲۰ درصد و همچنین برنامه‌های ایرانی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. کانال پویا از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر فعالیت خواهد داشت که برنامه‌سازی و پخش برنامه‌ها در این کانال با نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی برنامه‌ها با الگوی رشد خردسالان خواهد بود.

او با اشاره به آغاز پخش آزمایشی کانال کودک در اول مهرماه، عنوان کرد: همزمان با سال تحصیلی جدید، کانال کودک نیز به صورت تخصصی برای مخاطبان این رده سنی فعالیت می‌کند. این کانال از ساعت ۱۴ ظهر تا ۲۲ شب برنامه خواهد داشت و پخش برنامه‌های جدید در این کانال ۲۰ درصد و پخش برنامه‌های ایرانی در حدود ۵۰ درصد خواهد بود. در پایان فصل پاییز نیز از برند و هویت بصری کانال کودک رونمایی خواهد شد.

سرشار با اشاره به پژوهش‌ها و مطالعاتی که در مدت چهار ماه برای راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان انجام گرفته، گفت: از سال ۹۱ توجه ویژه‌ای به مخاطب کودک و نوجوان صورت گرفته است و صدا و سیما به این نتیجه رسیدکه باید برنامه‌های مختص مخاطب کودک و نوجوان را طراحی کند که به‌ راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان در بیستم اردیبهشت ۹۴ منجر شد. پژوهش‌های زیادی در این راستا در قالب ترجمه منابع، مصاحبه‌های عمیق، مطالعات تطبیقی و.‌.‌. انجام گرفت که در راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم سابقه بوده است و تقدیر رسانه ملی را هم به همراه داشت.

وی با اشاره به این پژوهش‌ها عنوان کرد: این پژوهش‌ها، ۱۴۰ شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان را مورد بررسی قرار داد و اطلاعاتی درباره جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی، محتوای برنامه‌ها و.‌.‌. در اختیار ما قرار گرفت. یکی از محورهای اساسی ما در حوزه مطالعات پژوهشی، کاربری‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی بود که منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» شد.

سرشار در ادامه درباره پخش دو کانال «پویا» و «کودک» روی شبکه کودک و نوجوانان، اظهار کرد: شبکه‌های تلویزیونی شبکه‌های مادر هستند که چند کانال را پشتیبانی می‌کنند. شبکه کودک و نوجوان نیز دو کانال دارد که در آینده توسعه خواهد یافت و امیدواریم با توسعه فنی در ایجاد پخش برنامه‌ها به سمت تفکیک کانال‌ها برویم.

وی با اشاره به تولید برنامه برای نوجوانان در شبکه کودک و نوجوان، گفت: مطالعات ما برای راه‌اندازی کانال تلویزیونی نوجوان آغاز شده و به محض راه‌اندازی این کانال جزئیات آن اعلام خواهد شد.

سهم برنامه‌های مشارکتی

وی در ادامه درباره پخش آگهی‌های بازرگانی و مشارکت در برنامه‌ها در شبکه کودک و نوجوان، یادآور شد: تعبیر غلط از مشارکت در برنامه‌ها، باعث شده که برنامه‌ها به سمت تبلیغات بازرگانی بروند در حالی که در شبکه کودک و نوجوان، مشارکت به معنای کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور برنامه‌سازی با توجه به «منظومه صیرورت کودک تراز» است. ما برای شکوفایی در رشد خردسالان و کودکان نیاز داریم برنامه‌های مختلفی را بسازیم و با نهادهای مختلف برای این منظور مشارکت خواهیم داشت.

مدیر شبکه کودک و نوجوان ادامه داد: امیدواریم با تسهیلات دولت برای بودجه سازمان صدا و سیما، حجم آگهی‌ها کاهش پیدا کند تا با اختصاص بودجه ویژه، آگهی بازرگانی از شبکه کودک و نوجوان پخش نشود چون مخاطبان کودک و خردسال مخاطبان بی‌دفاعی هستند.

انتهای مطلب/