مراسم خانه سینما یک جشن رقابتی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۹

مراسم خانه سینما یک جشن رقابتی است

مراسم خانه سینما یک جشن رقابتی محسوب می‌شود و عمده این جشن معطوف به اهدای جوایز است.

درست یک روز قبل از هفدهمین جشن خانه سینما، سازمان سینمایی جشنی برای تقدیر و تجلیل از اهالی سینما به مناسبت روز ملی سینما برگزار کرد؛ روزی که برای مدتی حتی نامش از تقویم رسمی کشور خط خورده بود. جمعه شب هم خانه سینمایی‌ها به پیشواز روز ملی سینما رفتند و هفدهمین جشن خود را برگزار کردند.

حالا باید دید الزام برگزاری دو جشن مجزا به بهانه روز ملی سینما چیست؟ مگر نه این‌که اعضای این خانواده افراد مشخصی هستند؟ مگر نه این‌که همه سینمایی‌ها عضو یک خانواده‌اند؟ پس این‌که جشن صنفی و دولتی سینما جدا باشد چه معنایی دارد؟ آدم‌هایی که با حضورشان این جشن را معنا می‌بخشند هنرمندانی هستند که جداسازی‌شان مفهومی ندارد. اگر صحبت از آن است که جشن ملی سینما باید توسط متولیان فرهنگی و دولتی انجام شود و دولت موظف است برای این روز ملی پاسداشت بگیرد و جشن خانه سینما جشنی برای اعطای جایزه است و ارتباطی به روز ملی سینما ندارد، پس چه لزومی دارد این دو جشن در یک فاصله زمانی یک روزه برپا شود؟! علاوه بر آن مگر نه این‌که هر سال ادعا می‌شود در جشنواره فیلم فجر که دولت و سازمان سینمایی برگزار می‌کند سال سینمایی تحویل می‌شود و آن ده روز دید و بازدید نوروزی اهالی سینما است؟ پس سازمان سینمایی وظیفه خود را در قبال هنرمندان انجام می‌دهد و یک جشن ده روزه برپا می‌کند. دیگر چه دلیلی دارد وقتی نهاد رسمی صنوف اقدام به برپایی جشن می‌کند سازمان سینمایی یک روز جلوتر برنامه‌ای مشابه را ترتیب دهد؟ یا این‌که بناست این دو جشن خودی‌ها را از غیرخودی‌ها یا شاید بی‌خودی‌ها مشخص کند؟ آن وقت خودی‌ها کدامند و ناخودی‌‌ها کدام؟

با تمام این صحبت‌ها چندان معقول به‌نظر نمی‌رسد در سینمایی که جشن‌هایش محدود است، در دو روز پیاپی دو جشن مجزا و مجلل برپا شود. این جشن‌ها که برای امیدبخشی و همدلی با هنرمندان سینماست می‌تواند در فواصل مختلف برگزار شود.

خانه سینما باید استقلال خودش را حفظ کند حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور اما در این باره نظر متفاوتی دارد. او درباره لزوم جدایی این دو جشن گفت: مراسم خانه سینما یک جشن رقابتی است و عمده این جشن معطوف به اهدای جوایز است، در حالی که مراسم سازمان سینمایی یک دورهمی به مناسب روز ملی سینماست که در آن نخبگان سینمایی و اهالی رسانه با هم دیداری تازه می‌کنند و وزیر محترم ارشاد هم اگر صحبتی با هنرمندان داشته باشند در آن مطرح می‌کنند. تعریف جشن خانه سینما به طور کلی متفاوت است و بناست بهترین‌های یک سال سینمای ایران را به انتخاب صنوف معرفی کند.

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان سینمایی در سال‌های اخیر گفت: روزی که کار خود را به عنوان رئیس سازمان سینمایی در پنج شهریور ۹۲ آغاز کردم، خانه سینما بسته بود و اولین اقدام ما بازگشایی این خانه بود که روز بیستم شهریور رخ داد. فردای بازگشایی خانه سینما در روز ملی سینما که البته از تقویم حذف شده بود، به مناسب این روز و البته بازگشایی خانه سینما و همچنین برای این‌که تلخی این مدت از دل اهالی سینما زدوده شود جشنی در سالن دیپلماتیک وزارت خارجه در دارآباد برگزار شد. در سال دوم هم دولت درخواستی به شورای فرهنگی عمومی فرستاد تا بتواند روز ملی سینما را به تقویم بازگرداند. پس از این درخواست آقای شاه‌مردای رئیس شورای فرهنگی اعلام کرد که در تقویم ۹۴ این روز دوباره درج خواهد شد. در آن سال هم این میهمانی در هتل استقلال برگزار شد و این روز پاس داشته شد. ضمنا جشنی که پنج‌شنبه شب برگزار شد، علاوه بر بزرگداشت روز ملی سینما، جشن یک سالگی گروه هنر و تجربه هم بود.
او در پایان با تاکید بر این‌که جشن خانه سینما به طور کلی از جشن سازمان سینمایی مجزاست، گفت: این دو جشن ارتباطی با هم ندارد، کما این‌که در سال‌هایی که خانه سینما جشن برگزار نکرده، این مراسم برپا شده است. علاوه بر این، خانه سینما یک صنف است و اهمیت دارد که استقلال خودش را داشته باشد و برنامه‌ای مجزا از یک جشن دولتی برگزار کند.
مرسده مقیمی
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است