حضور پررنگ جوانان در جشنواره تجسمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷

حضور پررنگ جوانان در جشنواره تجسمی

نقش جشنواره تجسمی جوان در معرفی چهره‌های جدید تجسمی غیرقابل‌انکار است.
بیست‌و‌دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور ۱۹۰ هنرمند و در ۹ کارگاه از هفدهم شهریورماه در نیشابور فعالیت خود را آغاز کرد و هنرمندان جوان سه روز در کارگاه‌های این جشنواره به خلق اثر پرداختند. این جشنواره هرسال در فصل تابستان در یکی از شهرهای شمالی یا غربی کشور با حضور جوانان هنرمند از سراسر کشور برگزار می‌شد و این دوره نیشابور میزبان این رویداد بود. علی مرادخانی،‌ معاون هنری وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی و مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتند. دبیری بیست‌و‌دومین دوره جشنواره هنر جوانان را رضوان صادق‌زاده بر عهده دارد. با او درخصوص روند برپایی این دوره گفت‌وگو کرده‌ایم.

جشنواره هنر جوانان با چه رویکردی راه‌اندازی و برگزار می‌شود و فکر می‌کنید چقدر توانسته به اهداف خود دست یابد؟

من درباره چرایی راه‌اندازی این جشنواره در گام نخست اطلاع دقیقی ندارم، اما به‌نظرم این جشنواره باهدف تقویت هنرهای تجسمی در استان‌ها راه‌اندازی شده است تا در فضایی دوستانه و رقابتی، هنرمندان جوان هر استان کنار هم به خلق اثر بپردازند و از نظرات پیشکسوتان آن رشته نیز بهره‌مند شوند. درواقع این رویداد با توجه به جوان‌گرایی که در آن حاکم است فرصت خوبی است تا کمک کنیم نگاه‌ها نسبت به هنرهای تجسمی در استان‌ها و شهرستان‌های دورافتاده تغییر کند و مسیر جدیدی پیش روی جوانان باز شود.
در سال‌های گذشته این رویداد چند دوره در گرگان و یک دوره در اردبیل برگزار شد، چه شد که امسال نیشابور میزبان این رویداد شد؟

اساسا این جشنواره چون درفصل تابستان برگزارمی‌شود، مکان آن باید در یکی از استان‌های شمالی یا غربی باشد که آب‌وهوای مناسب‌تری دارند. چون این جشنواره با هدف تاثیر بر هنر جوان راه‌اندازی شده، قصد داریم بر محل برگزاری رویداد نیز تاثیرگذار باشد؛ از آغاز بنا بود جشنواره چند سال پیاپی در یک استان برگزار شود تا با این روش ضعف‌های آن به‌مرور برطرف شود و همچنین توان اجرایی استان‌ها را برای برگزاری رویدادهای مهم تجسمی افزایش دهیم. بر همین اساس گرگان برای چند سال پیاپی میزبان برگزاری این رویداد بود و یک سال نیز در اردبیل برگزار شد، امسال هم قصد داشتیم شاهد برگزاری این رویداد در اردبیل باشیم، اما به‌دلیل مشکلات مالی، چنین امکانی برای اداره فرهنگ و ارشاد اردبیل فراهم نشد و پس از بررسی، چند استان دیگر انتخاب شدند و چون آن‌ها نیز از توان مالی و اجرایی کمتری برخوردار بودند. جشنواره به نیشابور منتقل شد.

آیا در سال‌های آتی نیز این رویداد در نیشابور برگزار خواهد شد؟

با توجه به صحبت‌هایی که انجام دادیم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزبانی نیشابور حمایت کند، این رویداد در این شهر برگزار خواهد شد. چون با انتقال هرساله آن به یک شهر آن‌هم بدون برنامه‌ریزی زمانی، مشکلاتی را در جریان برگزاری به‌وجود می‌آورد. امسال هم به همین دلیل که در سال گذشته مقرر نشده بود نیشابور میزبان این رویداد است، مسئولان استان با سختی‌های متعددی روبه‌رو بودند و زحمت زیادی متحمل شدند. و این مشکلات در روند برگزاری جشنواره تأثیر خودشان را گذاشت. کارگاه‌ها در دانشگاه هنر نیشابور برگزار شد که امکانات خوبی داشت، اما برای اسکان با مشکل روبه‌رو بودیم. اسکان هنرمندان در محل اردوگاه‌های آموزش‌وپرورش بود و این اردوگاه‌ها در طول هفته سه روز به دختران و سه روزبه پسران اختصاص دارد در چنین فضایی شما تصور کنید، دختران و پسران جوان بخواهند کنار هم بنشینند و کار کنند. همه این موارد مشکلاتی را هرچند کوچک پیش می‌آورد، اما باید قبول کرد کار در فضای هنری دانشگاه هنر نیشابور و نفس کشیدن در شهری که بسیاری از بزرگان ما همچون خیام، عطار و هنرمند هم‌عصرمان پرویز مشکاتیان در آن زیسته‌اند حس خوشایندی دارد.

شیوه شرکت در این رویداد به چه شکل است؟

این جشنواره با حضور هنرمندان ۱۵ تا ۲۴ ساله برگزار می‌شود و هر هنرمند می‌تواند ۱۵ اثر ارسال کند. نکته دیگر در مورد تعداد شرکت‌کنندگان است که بر اساس توانایی آنها متغیر خواهد بود و سهمیه مشخصی برای هر استان تعریف نشده است.

برگزاری ۲۱ دوره گذشته این جشنواره نشان داد هنرمندان خوبی از دل آن بیرون آمدند و به جامعه هنری معرفی شدند. هنرمندان جوان پس از شرکت در این رویداد توانسته‌اند با اعتماد و جسارت بیشتری به خلق اثر بپردازند.

امسال آیا تغییری در شیوه انتخاب برگزیدگان این رویداد به وجود آمد و به برگزیده‌ها بورسیه مطالعاتی اهدا خواهد شد؟

هرسال شیوه انتخاب برگزیده‌ها به این شکل بود که با رأی داوران سه برگزیده نفر اول، دوم و سوم در هر بخش انتخاب می‌شد، اما روند برگزاری امسال به این شکل است که در هر بخش بدون توجه به رتبه‌بندی سه برگزیده داریم که رقم جایزه نقدی برگزیده‌ها یکسان است. تاکنون فکری برای در اختیار گذاشتن فرصت مطالعاتی به وجود نیامده است اما امیدوارم در سال‌های آتی این امکان فراهم شود.
مریم آموسا

 

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است