کریستیز حراج آثار خاورمیانه در ماه مارس را لغو کرد/ کمبود آثار هنری باکیفیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۱

کریستیز حراج آثار خاورمیانه در ماه مارس را لغو کرد/ کمبود آثار هنری باکیفیت

موسسه حراج «کریستیز» شعبه دوبی، برنامه حراج آثار خاورمیانه در ماه مارس را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل آرت نیوز، موسسه حراج «کریستیز» در دوبی، اعلام کرد که برنامه حراج آثار خاورمیانه در ماه مارس امسال را به دلیل نبود آثار باکیفیت لغو کرده است و حراج آثار خاورمیانه را فقط در حراج لندن ( ماه اکتبر) برگزار می کند.

«مایکل جها» مسوول شعبه خاورمیانه حراج «کریستیز» در این باره بیان کرد: به دنبال فروش موفقیت‌آمیز آثار مدرن خاورمیانه و هنر معاصر در دوبی و لندن، قصد داریم بر رویداد بزرگ فروش آثاری هنری که در سال ۲۰۲۰ در لندن برگزار می‌شود، تمرکز کنیم.

موسسه حراج کریستیز، نخسیتن رویداد حراج دوبی خود را در سال ۲۰۰۶ برگزار کرد و اکنون بعد از ۱۴ سال دلیل لغو شدن حراج سالانه آثار خاورمیانه را در دوبی، بی کیفیت بودن آثار هنری عنوان می کند.

کارولین لوکا مدیر جدید کریستیز در خاورمیانه با تأکید بر موفقیت کلی این بازار، دلیل کمبود آثار با کیفیت بالا در خاورمیانه برای فروش را دلیل این تصمیم گیری اعلام کرده و گفته است: ما باید بتوانیم تقاضاهای جدید مجموعه‌داران خاورمیانه را که تشنه آثار هنری باکیفیتی هستند، پاسخگو باشیم و مطابق خط مشی‌هایی که آنها در مجموعه‌های خود دنبال می کنند، عمل کنیم. مجموعه‌داران در زمینه انتخاب و خرید آثار هنری به کمال و بلوغ رسیده‌اند.

به گفته لوکا، بخش بزرگی از آثار هنری باکیفیت منطقه خاورمیانه در طول ۱۰ سال اخیر خریداری شده‌اند و هنوز به بازار بازنگشته‌اند. اغلب موسسه‌ها هم مایل به فروش دوباره آثارشان نیستند و بنابراین ما اکنون به دنبال راهی برای کمک به بازار هنر معاصر هستیم.

بخش بزرگی از آثار هنری خاورمیانه در طول ۱۵ سال گذشته از سوی موسسه‌های خصوصی بزرگ از جمله موسسه هنری «بارجیل» واقع در شارجه و «‌لوور»‌ ابوظبی خریداری شده‌اند. برخی از فروشندگان می‌گویند مساله بیشتر ناشی از ابهام در بازار است.

چارلز پوکاک بنیانگذار گالری میم و مشاور بنیاد هنری بارجیل در شارجه هم می‌گوید: بیش از همه، ما به کیفیت، تحقیق بیشتر، ارزش افزوده بیشتر و شفافیت بیشتر نیاز داریم. کارهای هنری در بیرون هست. اگر ما بتوانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، خب خریداران هم می‌توانند. مهمتر از همه این است که آن‌ها نیاز دارند شفافیت و امنیت بیشتری برای خریدار در برابر آثار تقلبی وجود داشته باشد.

آشفتگی‌های سیاسی اخیر در خاورمیانه، از جمله تنش بین ایران و عربستان سعودی، محاصره بین‌المللی قطر و اعتراض‌های شدید در لبنان، بازار منطقه را تهدید می‌کند. مشکلات ایرانی‌ها در انتقال پول به خارج از کشور، در حالی که گرفتن پول از بانک‌های لبنان نیز تقریباً غیرممکن است، از دیگر مشکلات این بازار است. با این‌ حال برخی از خریداران و فروشندگان معتقدند که مساله اصلی ابهام بازار است.

اما نمایندگان دیگر خانه‌های حراجی، نگران بی‌ثباتی کلی منطقه نیستند.

مای ادلیب، از مدیران فروش ساتبیز در خاورمیانه معتقد است که مجموعه‌داران جدی وقتی آثار باکیفیت ارایه شود، خرید می کنند.

او می گوید: مشتریان خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ آثار هنری خرید کردند.

به گفته ویل بوری از مالکان گالری لوری شبیبی در دوبی، در سال ۲۰۱۸ بخش عمده‌ای از آثار هنری خاورمیانه را خریدارانی از آمریکا به نقاط مختلف جهان بردند اما سال قبل از آن، بخش بزرگی از آثار به موسسه‌های خصوصی و کلکسیون‌های فردی امارات انتقال یافت.

مسئولان کریستیز اعلام کرده اند که برنامه حراج آثار خاورمیانه در ماه مارس سال آینده به قوت خود باقی است و این حراج ماه مارس سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000