اجازه دهید خیال کنند ما همین‌قدر می‌گیریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۸

اجازه دهید خیال کنند ما همین‌قدر می‌گیریم!

هفته گذشته روزنامه دنیای اقتصادی گزارشی با تیتر «شفافیت مالی در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟» منتشر کرد. در این گزارش نویسنده به سراغ موضوع همیشه مبهم دستمزدهای بازیگران سینما رفته و جدولی از دستمزدهای 26 بازیگر مطرح این روزها به چاپ رسانده است.

در گزارش روزنامه مذکور اشاره‌هایی به سخنان افرادی چون منوچهر محمدی، سیدجمال ساداتیان و فرزاد موتمن شده که از دستمزدهای بالای بازیگرانی گفته شد که سنخیتی با دخل و خرج و فرمول مالی سینما ندارد. همین‌طور بیان شده که بازیگران درصد بالایی از تولید فیلم را طلب می‌کنند. این جدول مورد توجه و بحث بسیاری از بازیگران و اهالی رسانه در فضای مجازی قرار گرفت، اما نه تنها به صورت رسمی به این جدول واکنش نشان ندادند که حتی در صحبت با صبا، خواستند که این گزارش فراموش شود.

«اجازه دهید خیال کنند ما همین میزان دستمزد می‌گیریم.» این جمله در نگاه اول این معنی را به ذهن متبادر می‌کند که این قیمت‌ها با واقعیت آنچه هست متفاوتند. با بررسی آنچه به چاپ رسیده و با قیمتی که دریافت می‌شود، چند نکته قابل بررسی است. نکته قابل توجه که در این گزارش مورد اشاره قرار نگرفته، این است که در وضعیت فعلی اقتصادی سینما برخی از بازیگران به‌جای دریافت دستمزد در تولید مشارکت می‌کنند. در مواردی بازیگران با جذب اسپانسر برای پروژه، درصدی از فروش را دریافت می‌کنند؛ اتفاقی که شاید در نگاه اول مورد پذیرش نباشد، اما این جریان در سینمای جهان به‌خصوص هالیوود مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا سال‌هاست که بازیگران هالیوودی با مشارکت در تولید در فروش فیلم‌ها شریک می‌شوند.

علاوه بر این، اشاره به قیمت‌های چندصد میلیونی این گزارش در یک محاسبه سرانگشتی محل بحث قرار می‌گیرد. اگر فرض را بر این بگذاریم که یک پروژه سینمایی در بهترین حالت با ۲ میلیارد ساخته می‌شود، در صورت حضور دو بازیگر درجه یک این فهرست ۲۶ نفره در فیلم، نیمی از این بودجه صرف دستمزد آنان می‌شود. این درحالی است که بنا به تعریف سینمایی تهیه‌کنندگان و کارگردانان با تخمین بودجه، ابتدا دستمزد عوامل و مراحل تولید را موردنظر قرار می‌دهند و درنهایت با توجه به بودجه باقی مانده به سراغ بازیگران با دستمزدهای متعارفشان می‌روند. مهم‌تر اینکه یک سوم از فروش فیلم در گیشه متعلق به تهیه‌کننده است. پس عملا پرداخت چنین دستمزدهایی شکست بدون تردید پروژه‌های سینمایی است.

اما قیمت‌های اعلام شده در این فهرست با آنچه بازیگران در واقعیت می‌گیرند متفاوت است.

حمید فرخ‌نژاد ۱۲۰، قیمت واقعی ۱۵۰ /پرویز پرستویی ۱۰۰، قیمت واقعی ۱۲۰ / فاطمه معتمدآریا ۱۰۰، قیمت واقعی ۶۰ / ترانه علیدوستی ۸۰، قیمت واقعی ۶۰ تا ۸۰ /الناز شاکردوست ۲۰۰، قیمت واقعی ۸۰/نیکی کریمی ۲۰۰، قیمت واقعی ۸۰/جواد رضویان ۱۵۰، قیمت واقعی ۶۰/لیلا حاتمی ۲۰۰، قیمت واقعی ۱۵۰ / باران کوثری ۱۰۰، قیمت واقعی ۶۰ تا ۸۰ /رضا عطاران ۳۰۰، قیمت واقعی ۱۰۰ تا ۲۰۰ /رضا کیانیان ۱۲۰، قیمت واقعی ۷۰ /امین حیایی ۳۰۰، قیمت واقعی ۱۲۰ تا
۱۵۰ /امیرجعفری ۲۰۰ قیمت واقعی ۷۰ تا ۸۰ /
محمدرضا گلزار، ۴۰۰ قیمت واقعی ۲۰۰ – مهناز افشار ۲۵۰ ،قیمت واقعی ۱۵۰ – شهاب حسینی ۲۰۰، قیمت واقعی ۱۵۰/مجید صالحی ۱۰۰، قیمت واقعی ۴۰ /حامد کمیلی ۱۰۰، قیمت واقعی ۱۵ /حامد بهداد ۱۵۰ قیمت واقعی ۲۰۰، /علی نصریان ۱۲۰، قیمت واقعی ۳۰ تا ۴۰/ هدیه تهرانی ۳۰۰ ، قیمت واقعی ۸۰ / اکبر عبدی ۳۰۰، قیمت واقعی ۱۰۰ /محمدرضا فروتن ۱۰۰ همین قیمت واقعی! – بهرام رادان ۲۵۰ ،قیمت واقعی ۱۲۰ تا ۱۵۰

درخصوص مهران مدیری قضیه کمی متفاوت است. مهران مدیری در هیچ نقشی در سینما به عنوان بازیگر اصلی تاکنون حضور نداشته، و جز فیلم «همیشه پای یک زن درمیان است» در سایر پروژه‌ها به صورت تک‌سکانس نقش داشته. به طورمثال وی برای تک‌سکانس «پل چوبی» دستمزد ۷۰ میلیونی دریافت کرده است. این سبک کاری را بسیاری از بازیگران دیگر نیز انتخاب کرده‌اند چون به این ترتیب امکان حضور در فیلم‌های بیشتر و کسب درآمد بیشتری برایشان فراهم می‌شود؛ چنین روشی مهر تایید دیگری بر دستمزدهای کمک موجود در سینماست.

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است