حمایت از انجمن نمایش تهران در دستور کار | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
  • کد خبر: 64737
  • گروه : هنر
  • تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت: 11:08
  • نسخه چاپی

حمایت از انجمن نمایش تهران در دستور کار

خیام وقار کاشانی می‌گوید حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی در دستور کار انجمن نمایش شهر تهران قرار دارد.

خیام وقار کاشانی که به‌همراه فهیمه امن‌زاده مدیریت تماشاخانه خصوصی باران را بر عهده دارد، به‌تازگی به‌عنوان مدیر انجمن هنرهای نمایشی شهر تهران نیز انتخاب شده است. انجمن هنرهای نمایشی همواره در شهرستان‌ها تاثیرگذار است اما به‌زعم اهالی تئاتر این انجمن در تهران منفعل بوده است. وقار کاشانی تصمیم دارد این روند را تغییر دهد از همین‌رو با وی در مورد برنامه‌های آینده و رویکرد جدید این انجمن گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای وقار کاشانی شما به‌عنوان مدیر انجمن نمایش شهر تهران، قصد دارید چه تغییراتی را در این انجمن اعمال کنید؟

من در حال نگارش پیش‌نویس برنامه‌هایم در این حوزه هستم. قرار است سامان‌دهی جدیدی را در این انجمن شاهد باشیم. تصمیم گرفته‌ام سالن‌هایی را که زیر نظر ارشاد تهران و شهرستان‌های اطراف تهران هستند و همچنین سالن‌های زیر نظر ارگان‌های مختلف را از حالت متروک و بی‌استفاده در بیاوریم و از آنها درزمینه اجرای تئاتر استفاده کنیم. این مساله درواقع مهم‌ترین بخش فعالیت‌های ما را تشکیل می‌دهد.

یعنی قصد دارید سالن‌های مختلف استان تهران را تحت نظارت انجمن هنرهای نمایشی احیا کنید؟

قطعا همین‌طور است. فعالیت‌های نمایشی در هر شهری، زیر نظر انجمن نمایش همان شهر صورت می‌گیرد، اما در تهران به دلیل همسو و موازی بودن فعالیت‌های این انجمن با مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد استان تهران، فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها با یکدیگر قاتى شده است. برای بهبود این وضعیت، باید نگاه ویژه‌ای به تهران داشته باشیم.

می‌دانیم که تماشاخانه‌های خصوصی، با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبانند و شما هم به‌عنوان مدیر تماشاخانه باران، با بسیاری از این مشکلات آشنا هستید. آیا انجمن نمایش شهر تهران، قصد دارد به وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی هم رسیدگی کند و گامی در جهت بهتر شدن وضعیت آنها بردارد؟

باید همین‌گونه باشد و ما حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی را مدنظر داریم. برنامه ما در این خصوص این است که از تماشاخانه‌های خصوصی یا گروه‌هایی که در این تماشاخانه‌ها نمایش اجرا می‌کنند، حمایت کنیم. البته قصد نداریم بار این مشکل را بر دوش مرکز هنرهای نمایشی بگذاریم بلکه در حال رایزنی با تعدادی اسپانسر و حامی مالی هستیم تا به‌صورت ثابت یا موردی به تماشاخانه‌ها یا گروه‌های تئاتر بودجه تزریق کنیم. البته اختصاص بودجه به گروه‌های تئاتری، هم به تئاتر کمک می‌کند و هم به تماشاخانه‌ها و همچنین تزریق بودجه به تماشاخانه‌ها هم باعث رشد تئاتر می‌شود و هم کار را برای گروه‌هایی که در این تماشاخانه‌ها نمایش اجرا می‌کنند، راحت‌تر می‌کند. درواقع در هر دو صورت جریان تئاتر رونق می‌یابد.

این کمک‌هزینه‌ها قرار است چگونه تقسیم شود؟

در حال آماده‌سازی آیین‌نامه‌ای در این مورد هستیم و در آن تعیین می‌کنیم به چه شکل و تحت چه ضوابط و قوانینی بودجه را به گروه‌ها یا تماشاخانه‌ها تزریق کنیم. طبیعتا یکی از اقدامات ما این خواهد بود که از تماشاخانه‌ها بخواهیم برنامه سالانه‌شان را به ما اعلام کنند و ما هم بر اساس حد و حدود کیفی و میزان تاثیرگذاری برنامه‌ها، برای آنها و یا گروه‌ها بودجه و کمک‌ هزینه در نظر می‌گیریم و از آنها حمایت می‌کنیم. با این اعلام برنامه، رویکرد و دیدگاه تماشاخانه‌ها به تئاتر مشخص می‌شود و بر طبق اولویت موردحمایت قرار می‌گیرند. البته مهم‌ترین قسمت فعالیت ما درزمینه حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی و گروه‌های تئاتر باید به تامین بودجه از طریق ارگان‌های مختلف سراسر تهران انجام می‌گیرد و همان‌طور که گفتم قرار نیست بار مضاعفی را بر دوش مرکز هنرهای نمایشی بگذاریم.

صحبت از تماشاخانه‌های خصوصی شد، کار مجمع صنفی تماشاخانه‌های خصوصی به کجا کشید؟

جلسات این مجمع هم در حال برگزاری است.پیش‌نویس اساس‌نامه مجمع نیز آماده شده است و ما آن را برای تصویب به مرکز هنرهای نمایشی تقدیم کرده‌ایم. به‌زودی جلسه مجمع عمومی را برای انتخاب هیات مدیره برگزار می‌کنیم.

با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی صنف، انجمن، اداره، مجمع و.‌.‌. در حوزه تئاتر داریم، تعامل انجمن نمایش شهر تهران با این اصناف به چه صورت خواهد بود؟

مهم‌ترین مساله این است که همگی دریابیم هر کدام جزیره‌ای جداگانه نیستیم و باید جدا از صنف‌ها، سمت‌ها و انجمن‌های مختلف و یا مسائلی که موجب پراکندگی ما می‌شود، در جهت اعتلای تئاتر بکوشیم. همه نیروهای تئاتر، در هر گروه، انجمن، صنف، خانه یا مرکزی که هستند، تنها یک هدف دارند و آن هم بهتر شدن وضع تئاتر ایران و آرامش اهالی تئاتر است. من در همه جلسات و گفت‌وگوهایم هم گفته‌ام که اگر اهالی تئاتر همگی با همکاری هم برای تئاتر حرکت کنند، اتفاق‌های بسیار خوبی برای تئاتر ایران رخ می‌دهد.

آیا در این راستا جلسات هم‌اندیشی با حضور نماینده‌های صنف‌ها و انجمن‌های مختلف تئاتر برگزار کرده‌اید؟

هنوز خیر. چراکه هنوز در دفتر مستقر نشده‌ام و در حال حاضر درگیر برنامه‌ریزی برای انجمن هستم اما به‌زودی دوستان و اهالی تئاتر را دعوت می‌کنم و با هم جلساتی را برگزار می‌کنیم.

 

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است