نزدیک شدن فیفا به واقعیت دنیای فوتبال | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۲

نزدیک شدن فیفا به واقعیت دنیای فوتبال

الکترونیک آرتز پس از عرضه موفق دو نسخه اخیر سری بازی‌های فیفا برای کنسول‌های نسل هشتمی، انتظارات را به بیشترین حد ممکن رساند. هواداران دیگر به تغییرات ظاهری اهمیتی نمی‌دهند و تنها درخواست آنها، نزدیکتر شدن فیفا به واقعیت دنیای فوتبال است.

ساخت عناوین شبیه‌سازی ورزشی از یک‌سو برای سازندگان یک مزیت محسوب شده و از سوی دیگر، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک تیم بازی‌سازی امکان درگیر شدن با آن را دارد. تفاوتی نمی‌کند که شما شبیه‌ساز بسکتبال می‌سازید یا تنیس. به سراغ ورزش‌های زمستانی می‌روید و یا دنیای مستطیل سبز را ترجیح می‌دهید. نهایتا کدنویسی و ساخت یک عنوان تعاملی با وسعت و تنوع یک شبیه‌ساز ورزشی، همیشه از سخت‌ترین کارهای ممکن بوده است. تیم ورزشی الکترونیک آرتز با ساخت ۱۸ نسخه از سری فیفا و به‌دست آوردن لقب پرفروش‌ترین عنوان ورزشی تاریخ، برای ورود به نسل هشتم با اما و اگرهایی روبه‌رو بود. تردیدهایی که نهایتا نه‌تنها به بازی ضربه‌ای وارد نکردند بلکه آن را – با‌وجود برخی مشکل‌ها – به کامل‌ترین بازی سری بدل کردند. الکترونیک آرتز پس از عرضه موفق دو نسخه اخیر سری بازی‌های فیفا برای کنسول‌های نسل هشتمی، انتظارات را به بیشترین حد ممکن رساند. هواداران دیگر به تغییرات ظاهری اهمیتی نمی‌دهند و تنها درخواست آنها نزدیکتر شدن فیفا به واقعیت دنیای فوتبال است. آیا فیفا ۱۶ – نوزدهمین نسخه رسمی از این مجموعه – توانایی این را خواهد داشت تا باز هم موفقیت نسخه‌های پیشین را تکرار کند؟

 خبری از شوت‌های چند ده‌متری و گل‌های زاویه بسته نیست

بزرگ‌ترین تغییر فیفا ۱۶ را لحظه‌ای احساس خواهید کرد که برای اولین‌بار توپ را به سمت دروازه شوت می‌کنید. دیگر خبری از شوت‌های چند ده‌متری و گل‌های زاویه بسته نیست. اینجا همه چیز حساب و کتاب دارد. پای تخصصی، زاویه توپ با دروازه، جایگیری دروازه‌بان و نحوه و قدرت ضربه زدن به توپ، دست به دست هم می‌دهند تا سرنوشت ضربه نهایی شما را مشخص کنند. دروازه‌بان‌ها به طرز عجیبی قدرتمند شده‌اند و این موضوع در ساعات اولیه تجربه بازی، تا حدی غیر‌طبیعی به‌نظر می‌رسد.

نکته لازم به ذکر در رابطه با دروازه‌بان‌ها، اضافه شدن حرکات جدید و نزدیک به واقعیت به آن‌هاست. هر کدام از این حرکات ضعف و راه نفوذ خود را داشته و کشف این ضعف‌ها، بهترین راه برای موفقیت در فیفا ۱۶ است. برخلاف نسخه پیشین، دروازه‌بان‌ها اشتباهات مضحک نخواهند داشت و هر یک از اشتباهات آنها ارتباط مستقیم با شرایط بازی دارد. اگر دروازه‌بانی جای‌گیری‌های خوبی دارد، با نزدیک شدن به او و ضربات فنی غافل‌گیرش کنید یا اگر دروازه‌بان دیگری بر روی حرکات آکروباتیک مانور می‌دهد، به شوت‌های زمینی روی آورید و.‌.‌. . بازی از نظر تاکتیکی و فنی تغییرات بسیاری داشته و دیگر با اطمینان خاطر می‌توان گفت که برای موفقیت در فیفا، باید فوتبال را بشناسید و به علم مستطیل سبز واقف باشید.

تغییر نسخه بازی با اضافه شدن هواداران

امسال علاوه بر لیگ جزیره انگلیس، بوندسلیگا آلمان هم با ظاهر پخش تلویزیونی خود به فیفا ۱۶ خواهد آمد. علاوه بر این چند ورزشگاه جدید نیز از تیم‌های آلمانی به‌طور کامل در این نسخه شبیه‌سازی شده‌اند. سازندگان بازی سعی کردند تا برای اولین بار، بخش اعظمی از تغییرات این نسخه را با نظر هواداران اعمال کنند و به‌همین سبب حتی انتخاب فوتبالیست‌های روی جلد بازی نیز با آرای مردم انجام شد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که هواداران اصرار زیادی به اضافه شدن آن داشتند، بخش داستانی بود. بخش داستانی در کنار آب و هوای داینامیک از دیگر ویژگی‌های فیفا ۱۶ هستند. بازی مجموعا نه وضعیت آب و هوایی را در اختیار گیمر قرار می‌دهد تا از میان آنها یکی را انتخاب می‌کند. به این موارد اضافه شدن اسپری‌های محوشونده، اسکن چهره صدها بازیکن جدید و البته اضافه شدن ۹۰۰ شعار جدید به هواداران تیم‌های حاضر در فیفا ۱۶ را هم اضافه کنید تا عنوان مذکور به‌راحتی لقب کامل‌ترین شبیه‌ساز حال حاضر جهان فوتبال را از آن خود کند. البته به‌تازگی انتشار فهرست ۵۰ بازیکن برتر این عنوان، حاشیه‌هایی به همراه داشته است. بسیاری معتقدند که برخی از بازیکنان همچون نالدو یا دی‌ماریا، قدرت‌هایشان بیش از حد بالاست و برخی دیگر هم‌چون شواین‌اشتایگر و آندرس اینیستا با افتی بیش از حد انتظار روبه‌رو شده‌اند. با این حال سران الکترونیک آرتز این وعده را داده‌اند تا با به‌روزرسانی‌های مقطعی، این مساله را حل و قدرت‌های بازیکنان را تعدیل کنند.

تیم توسعه‌دهنده بازی برای رساندن فیفا به سر‌حد کمال

تیم توسعه‌دهنده بازی برای رساندن فیفا به سر‌حد کمال هیچ تعارفی با کمپانی‌های صاحب کنسول ندارد. به همین دلیل و برای تمرکز هر‌چه بیشتر الکترونیک آرتز کانادا روی توسعه دقیق فیفا ۱۶، بازی برای اولین بار در طول پانزده سال اخیر برای هیچ‌یک از پلتفرم‌های نینتندو عرضه نخواهد شد. البته تری‌دی‌اس و وی‌یو تنها کنسول‌هایی نیستند که از فهرست خالقان فیفا خط خورده‌اند. علاوه بر این دو پلتفرم، پلی‌استیشن ویتا هم امسال برای اولین بار در طول حیات چند ساله خود، شاهد عدم عرضه فیفا خواهد بود. ویژگی‌های کلیدی اضافه شده به بازی نوید تکامل انقلاب این سری را می‌دهند و با‌توجه به آنچه از شعبه کانادا الکترونیک آرتز در طول این سال‌ها دیده‌ایم، می‌توان اطمینان داشت که فیفا ۱۶ به بی‌راهه نخواهد رفت. با این حال و با‌وجود نمایش‌های متعدد عنوان مذکور در فستیوال‌های اخیر و حتی عرضه زودهنگام نسخه بتای این عنوان، باید تا پایان شهریور ماه و عرضه رسمی فیفا ۱۶ منتظر ماند. بازی در هنگام عرضه برای کنسول‌های نسل هفتم و هشتم، رایانه‌های شخصی و پلتفرم‌های همراه در دسترس قرار خواهد گرفت.

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است