“فصل فراموشی فریبا” جوایز جهانی را درو می کند

این فیلم به‌آرامی و به‌دور از هرگونه حاشیه‏ای این روزها مشغول دروكردن جوایز مختلف جشنواره‏های جهانی است.

 «فصل فراموشی فریبا» پیش از این درجشنواره‏های فیلم فجر، كرالا هند، فول بلوم آمریكا، مونترال كانادا، براسو رومانی،هادسون نیویورك، جشنواره بین‌المللی كلمبیا آمریكا و راهوی آمریكا شركت كرده وجوایزی متعددی از این جشنواره‏ها به‌دست آورده است. نخستین حضور این فیلم درجشنواره فجر برای ساره بیات بازیگر نقش اصلی فیلم یك كاندیداتوری را به‌ارمغانآورد. فیلم در جشنواره كرالای هندوستان نیز دو جایزه مهم كسب كرد. جایزه بهترینكارگردان آسیا و همچنین جایزه نتبك (فیلمی كه به ارتقاء و توسعه سینمای آسیا كمكمی‏كند) كه جایزه مهمی در این جشنواره است. فیلم در ادامه، در جشنواره مونترالكانادا نیز حضور داشت و ساره بیات كه همان روزها به‌خاطر اكران جهانی فیلم «محمدرسول اله (ص)» در این كشور حضور داشت در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران،پیرامون این فیلم پاسخ داد. «فصل فراموشی فریبا» از فیلم‏هایی بود كه اكران چندانموفقی در داخل كشور نداشت و آن‏گونه كه شایسته‏اش بود دیده نشد.

ساره بیات بازیگراین فیلم بعد از حضور در فیلم «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی) حالا به بازیگرشناخته شده‏ای در جشنواره‏های جهانی تبدیل شده است. حضور فیلم «ناهید» (آیداپناهنده) در جشنواره كن با بازی ساره بیات در نقش اصلی و كسب جایزه آینده نوید بخشبرای این فیلم و همچنین حضورش در فیلم «محمد رسول اله (ص)» (مجید مجیدی) كه برنامهگسترده‌ای برای اكران جهانی‌اش در نظر گرفته شده و «فیلم فصل فراموشی فریبا»، اورا به چهره‏ای شناخته شده تبدیل كرده است. چهره‏ای كه با حضورش در هر فیلمی درسینمای ایران و شركت آن فیلم در جشنواره‌های جهانی، شانس دیده شدن آن را بالا می‌برد.نكته اصلی فیلم اما در اكران داخل كشورش است. این فیلم نه فروش چندان بالایی داشتو نه آنچنان كه شایسته‏اش بود توسط منتقدان دیده شد.

نگار جواهریان بازیگر سینما ویكی از داوران آخرین جشنواره آسیاپاسیفیك، این اتفاق را امری طبیعی می‌داند: «ایناتفاق برای من با فیلم «ملبورن» (نیما جاویدی) رخ داد. در اكران فیلم در داخل كشور
بازی آقای پیمان معادی بیشتر دیده شد. بیشتر نقدهای داخل كشور هم در مورد بازیایشان بود و اینكه من به نوعی زیر سایه او مانده‏ام. ولی در اكران جهانی و حضور درجشنواره‏های مختلف دقیقا عكس این اتفاق رخ داد. در جشنواره‌های مختلف از دیدمنتقدان «ملبورن» فیلم من بود. این تفاوت نگاه به‌نظرم بیشتر جنبه فرهنگی دارد.تفاوت نگاه و فرهنگ ما با یك انسان غربی».

روایت عباس رافعی، كارگردان فیلم اماروایت كاملا متفاوتی است. رافعی یكی از دلایل موفق نبودن اكران فیلم در داخل كشوررا شرایط اكران آن می‏داند: «فیلم ابتدا در 25سینما اكران شد اما صبح نخستین روزاكران از 21سینما پایین كشیده شد. این 21 سالن سینما متعلق به حوزه هنری بود. حوزههنری فیلم را بدون دلیل تحریم كرد و تنها چهار سالن سینما برای «فصل فراموشی فریبا»باقی ماند. چهار سالنی كه اكران این فیلم را به‌صورت چرخشی انجام می‏دادند و همینباعث شد هیچ تماشاگری امكان برنامه‌ریزی درست برای دیدن فیلم نداشته باشد.» شیوهاكران فیلم مهم‏ترین دلیل دیده نشدن «فصل فراموشی فریباست». فیلمی كه به‌صورتكاملا مستقل تولید شده است. ظاهرا ارشاد هم به اعتراضات عباس رافعی بی‌توجه بوده واقدام چندانی برای فیلم انجام نداده است: «به وزیر ارشاد پیرامون این اتفاقات نامهنوشتم و توضیح دادم. گفتم لطفا از پروانه ساختی كه خودتان به من داده‏اید دفاعكنید. وزیر ارشاد هم نامه‌ای خطاب به آقای ایوبی نوشتند كه در كمال تعجب شش ماه دركارتابل آقای ایوبی ماند. در این مورد آقای ایوبی می‏توانند ركورد «گینس» را به‌نامخود ثبت كنند. شش ماه به‌پاسخ یك نامه بی‌توجه بودند.» رافعی برنامه‏هایی برایاكران فیلم در انگلستان و آمریكا نیز دارد. همچنین حضورهای جشنواره‏ای دیگری نیزبرای این فیلم در راه است: «وقتی دیدم فیلم اینقدر مظلوم واقع شده است تصمیم گرفتمشخصا اقدام كنم. از طریق دفتر پخش خودم «فیلم‏نگاران»، برای حضور در جشنواره‏هایمختلف اقدام كردم. برنامه اكران فیلم در لندن از بیست روز دیگر شروع خواهد شد ضمناینكه در جشنواره مهم هالیوود فیلم فستیوال فیلم پذیرفته شده است. وقتی فیلمیاینگونه مورد بی‌مهری قرار می‏گیرد باید برای بازگشت سرمایه‏اش كاری كرد. بامدیربازرگانی كمپانی یونیورسال برای اكران گسترده و وسیع فیلم در آمریكا وارد مذاكرهشده‏ام. امیدوارم این اقدامات به قوت سینمای ایران در سطح جهانی كمك كند»

سعید قاضی‌نژاد

انتهای مطلب/