“فصل فراموشی فریبا” جوایز جهانی را درو می کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۹

“فصل فراموشی فریبا” جوایز جهانی را درو می کند

فیلم «فصل فراموشی فریبا» به كارگردانی عباس رافعی، در روزهای اخیر موفق به كسب چهار جایزه اصلی جشنواره فیلم راهوی آمریكا شد.

این فیلم به‌آرامی و به‌دور از هرگونه حاشیه‏ای این روزها مشغول دروکردن جوایز مختلف جشنواره‏های جهانی است.

 «فصل فراموشی فریبا» پیش از این درجشنواره‏های فیلم فجر، کرالا هند، فول بلوم آمریکا، مونترال کانادا، براسو رومانی،هادسون نیویورک، جشنواره بین‌المللی کلمبیا آمریکا و راهوی آمریکا شرکت کرده وجوایزی متعددی از این جشنواره‏ها به‌دست آورده است. نخستین حضور این فیلم درجشنواره فجر برای ساره بیات بازیگر نقش اصلی فیلم یک کاندیداتوری را به‌ارمغانآورد. فیلم در جشنواره کرالای هندوستان نیز دو جایزه مهم کسب کرد. جایزه بهترینکارگردان آسیا و همچنین جایزه نتبک (فیلمی که به ارتقاء و توسعه سینمای آسیا کمکمی‏کند) که جایزه مهمی در این جشنواره است. فیلم در ادامه، در جشنواره مونترالکانادا نیز حضور داشت و ساره بیات که همان روزها به‌خاطر اکران جهانی فیلم «محمدرسول اله (ص)» در این کشور حضور داشت در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران،پیرامون این فیلم پاسخ داد. «فصل فراموشی فریبا» از فیلم‏هایی بود که اکران چندانموفقی در داخل کشور نداشت و آن‏گونه که شایسته‏اش بود دیده نشد.

ساره بیات بازیگراین فیلم بعد از حضور در فیلم «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی) حالا به بازیگرشناخته شده‏ای در جشنواره‏های جهانی تبدیل شده است. حضور فیلم «ناهید» (آیداپناهنده) در جشنواره کن با بازی ساره بیات در نقش اصلی و کسب جایزه آینده نوید بخشبرای این فیلم و همچنین حضورش در فیلم «محمد رسول اله (ص)» (مجید مجیدی) که برنامهگسترده‌ای برای اکران جهانی‌اش در نظر گرفته شده و «فیلم فصل فراموشی فریبا»، اورا به چهره‏ای شناخته شده تبدیل کرده است. چهره‏ای که با حضورش در هر فیلمی درسینمای ایران و شرکت آن فیلم در جشنواره‌های جهانی، شانس دیده شدن آن را بالا می‌برد.نکته اصلی فیلم اما در اکران داخل کشورش است. این فیلم نه فروش چندان بالایی داشتو نه آنچنان که شایسته‏اش بود توسط منتقدان دیده شد.

نگار جواهریان بازیگر سینما ویکی از داوران آخرین جشنواره آسیاپاسیفیک، این اتفاق را امری طبیعی می‌داند: «ایناتفاق برای من با فیلم «ملبورن» (نیما جاویدی) رخ داد. در اکران فیلم در داخل کشور
بازی آقای پیمان معادی بیشتر دیده شد. بیشتر نقدهای داخل کشور هم در مورد بازیایشان بود و اینکه من به نوعی زیر سایه او مانده‏ام. ولی در اکران جهانی و حضور درجشنواره‏های مختلف دقیقا عکس این اتفاق رخ داد. در جشنواره‌های مختلف از دیدمنتقدان «ملبورن» فیلم من بود. این تفاوت نگاه به‌نظرم بیشتر جنبه فرهنگی دارد.تفاوت نگاه و فرهنگ ما با یک انسان غربی».

روایت عباس رافعی، کارگردان فیلم اماروایت کاملا متفاوتی است. رافعی یکی از دلایل موفق نبودن اکران فیلم در داخل کشوررا شرایط اکران آن می‏داند: «فیلم ابتدا در ۲۵سینما اکران شد اما صبح نخستین روزاکران از ۲۱سینما پایین کشیده شد. این ۲۱ سالن سینما متعلق به حوزه هنری بود. حوزههنری فیلم را بدون دلیل تحریم کرد و تنها چهار سالن سینما برای «فصل فراموشی فریبا»باقی ماند. چهار سالنی که اکران این فیلم را به‌صورت چرخشی انجام می‏دادند و همینباعث شد هیچ تماشاگری امکان برنامه‌ریزی درست برای دیدن فیلم نداشته باشد.» شیوهاکران فیلم مهم‏ترین دلیل دیده نشدن «فصل فراموشی فریباست». فیلمی که به‌صورتکاملا مستقل تولید شده است. ظاهرا ارشاد هم به اعتراضات عباس رافعی بی‌توجه بوده واقدام چندانی برای فیلم انجام نداده است: «به وزیر ارشاد پیرامون این اتفاقات نامهنوشتم و توضیح دادم. گفتم لطفا از پروانه ساختی که خودتان به من داده‏اید دفاعکنید. وزیر ارشاد هم نامه‌ای خطاب به آقای ایوبی نوشتند که در کمال تعجب شش ماه درکارتابل آقای ایوبی ماند. در این مورد آقای ایوبی می‏توانند رکورد «گینس» را به‌نامخود ثبت کنند. شش ماه به‌پاسخ یک نامه بی‌توجه بودند.» رافعی برنامه‏هایی برایاکران فیلم در انگلستان و آمریکا نیز دارد. همچنین حضورهای جشنواره‏ای دیگری نیزبرای این فیلم در راه است: «وقتی دیدم فیلم اینقدر مظلوم واقع شده است تصمیم گرفتمشخصا اقدام کنم. از طریق دفتر پخش خودم «فیلم‏نگاران»، برای حضور در جشنواره‏هایمختلف اقدام کردم. برنامه اکران فیلم در لندن از بیست روز دیگر شروع خواهد شد ضمناینکه در جشنواره مهم هالیوود فیلم فستیوال فیلم پذیرفته شده است. وقتی فیلمیاینگونه مورد بی‌مهری قرار می‏گیرد باید برای بازگشت سرمایه‏اش کاری کرد. بامدیربازرگانی کمپانی یونیورسال برای اکران گسترده و وسیع فیلم در آمریکا وارد مذاکرهشده‏ام. امیدوارم این اقدامات به قوت سینمای ایران در سطح جهانی کمک کند»

سعید قاضی‌نژاد

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است