بازیگری که با پول به سینما بیاید،ماندگار نخواهد شد

قاری‌زاده این روزها مراحل فنی فیلم جدیدش را که قبلا«سلام پدربزرگ» نام داشت و حالا به نام «رفقای خوب» نامیده می‌شود، به پایانرسانده و قصد دارد تازه‌ترین ساخته‌اش را در جشنواره فیلم نوجوان همدان رونماییکند. با دیدگاه او درباره این فیلم آشنا شوید.

بعد از ساخت فیلم «پسران آجری» که آخرینفیلم اکران شده من است، مدتی کار نکردم. مخصوصا در دوره قبل که هیچ نوع حمایتی ازمن نشد. در همان شرایط مشغول نگارش فیلمنامه «رفقای خوب» بودم تا زمانی که در دورهجدید مدیریت سینما، «خانه سینما» بازگشایی شد و شرایط برای کار کمی بهتر شد.

محوراین فیلم اتفاقاتی است که برای یک بازیگر قدیمی رخ می‌دهد. به همین دلیل احساسکردم بهتر است بیشتر از پیشکسوتان قدیمی سینما که اغلب چند سالی بیکار بودند وشرایط آنها با موضوع فیلم همخوانی داشت، استفاده کنم. در این سال‌ها، جوان‌ترها شایدسالی 7 فیلم بازی کنند و من دوست داشتم در «رفقای خوب» باتجربه‌ها و موسپیدهایسینما حضور داشته باشند. این سومین کار من با جمشید مشایخی پس از پدربزرگ و بیقراراست. داریوش اسدزاده، عنایت بخشی، محمد کاسبی و احمدرضا اسعدی نیز در این فیلمحضور دارند. رضا رویگری هم یک سکانس بازی کرده است. البته در این فیلم بازیگرانباتجربه دیگری هم مانند رامین ناصرنصیر و نعیمه نظام‌دوست حضور دارند و نیزبازیگران نوجوان که نقش‌هایی ایفا می‌کنند.

در راه جشنواره نوجوان

به احتمال زیاد اولین نمایش این فیلم دربیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم نوجوان» انجام می‌شود. چرا‌ که فیلمسازیبرای مخاطب رده سنی 12 تا 19 سال، شرط آیین‌نامه‌ای این جشنواره است و چون یکی ازشخصیت‌های محوری فیلم من ـ که نوید لایقی نقش آن را بازی می‌کند ـ 19 سال دارد،این فیلم شامل شرط آیین‌نامه‌ای جشنواره می‌شود.

دشواری‌های فیلمسازی در بخش خصوصی

اگر حمایت بنیاد سینمایی «فارابی» و کمک‌هایشخص دکتر ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نبود، این فیلم ساخته نمی‌شد. شرایط، امروزطوری نیست که بتوان در آن به‌راحتی فیلم ساخت و بخش خصوصی در شرایطی نیست که بتواند به‌سادگی به تولید فیلم بپردازد. پیش‌تر،شرایطی وجود داشت که پس از دریافتپروانه ساخت، کمتر از 24 ساعت سرمایه‌گذار برای مشارکت در تولید یک فیلم اعلامآمادگی می‌کرد، اما در حال حاضر شرایط خیلی سخت شده، دستمزدها بالا رفته و فیلم‌هادیگر خیلی ارزان تمام نمی‌شود. به همین دلیل، انگیزه بخش خصوصی هم کم‌تر از گذشتهشده است.

ملاقات با مرحوم علی طباطبایی

بازی نوید لایقی‌مقدم را اولین بار درفیلم «فصل باران‌های موسمی» ساخته مجید برزگر دیدم. وقتی که حدودا 16 ساله بود. باجوانان دیگری در این سن برای بازی در فیلم «رفقای خوب» صحبت کردیم. اتفاقا بامرحوم علی طباطبایی نیز ملاقات داشتم. درست است سنش 20 به بالا بود اما چهره وصورت مناسبی برای بازی در اینگونه نقش‌ها داشت. با جوانان دیگری نیز صحبت شد. یکیاز خصوصیات نوید لایقی، انضباط و اخلاق او بود. او تا پایان کار برای همهپیشکسوتان احترام قائل بود. فکر می‌کنم نوید در سینما خواهد ماند و در آیندهکارهای بهتری از او خواهید دید.

ماندن در سینما سخت‌تر از ورود به آن

استعدادیابی یکی از مسئولیت‌هایفیلمسازان کودک‌و‌نوجوان است. خیلی از بازیگران خوب امروز، در جوانی با نقش‌هایمکملی که در این دست فیلم‌ها بازی کرده‌اند، خود را اثبات کردند و ماندگار شدند.بازیگری که با پول به سینما بیاید و نقشی بگیرد، ممکن است کارهایی در مقاطعی انجامدهد، اما ماندگار نخواهد شد. ماندن در سینما سخت‌تر از ورود به آن است. و در نهایتخود جوانان هستند که از حضور غیرموفق در سینما ضربه خواهند خورد.

آرین نغزگو

انتهای مطلب/