فیلم کوتاه سکوی پرتاب ساخت فیلم بلند نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۳

فیلم کوتاه سکوی پرتاب ساخت فیلم بلند نیست

در حالیکه طی سالیان اخیر، در ادبیات تمایل مخاطبان به خواندن داستان‌ کوتاه است، فیلم کوتاه هنوز مفهومی روشن و دقیق برای فیلم‌سازان این عرصه ندارد.

همایون اسعدیان دبیر «جشن سینمای ایران»با تاکید بر این موضوع در جشن «فیلم کوتاه» هفدهمین جشن سینمای ایران گفت: «فیلم کوتاه مثل قصه‌ کوتاه هویتی مستقل دارد. من هیچ‌وقت دوستانیرا که به فیلم کوتاه مانند سکوی پرتابی برای کارگردانی فیلم بلند نگاه می‌کنند،درک نمی‌کنم و گاهی با دیدن فیلم‌های کوتاه خارجی دچار یاس می‌شوم که اگر این سینماستپس ما چه می‌کنیم؟»

سال‌هاست صاحب‌نظران بر این نکته تاکید دارند فیلم کوتاه، خودهنری مستقل و کامل است. اما بین هنرمندان این رشته اعتقاد و باور به این دیدگاهچندان مشهود نیست. اسعدیان در این مراسم از این موضوع گله‌مند بود: «کارگردان‌هاییهستند که تمام عمرشان را صرف ساخت فیلم‌های کوتاه درخشان می‌کنند و هیچ‌وقت به اینفکر نمی‌کنند با ورود به سینمای بلند، تبدیل به کارگردانی متوسط مانند من شوند! منفکر می‌کنم این ذهنیت در فیلمسازان کوتاه باید از بین برود، چون فیلم کوتاه سکوی پرتابساخت فیلم بلند نیست.»

در این جشن هم‌چنین بحث بودجه و سرمایه‌گذاری داغ بود تا جاییکه یک عضو هیات انتخاب آکادمی فیلم کوتاه ایران با برآوردی کوتاه و مختصر از بودجه‌ها،گفت: «۳۶۱ فیلم کوتاه به دبیرخانه جشن رسیدکه ۷۰
درصد آنها را بخش خصوصی، یعنی خود فیلمسازانساخته بودند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه ساخت این فیلم‌ها کمتر از سه میلیارتومان، یعنی هزینه ساخت تنها دو یا سه فیلم بلند است.»

این روزها در مراسم مختلف از حجت‌اله ایوبی گلایه شده است. درجشن فیلم کوتاه خانه سینما نیز مسعود امینی تیرانی، رئیس سازمان سینمایی را موردخطاب قرار داد و گفت: «آقای ایوبی عزیز! فیلم کوتاه به حضور شما نیاز دارد. فیلم کوتاههم بخشی از سینماست، اما شما برای فیلم کوتاه هیچ‌وقت نیستد!»

در جشن امسال از بهرام بیضایی با اهدای نشان «ایسفا» یاد شد.مجید برزگر چرایی اهدای این نشان به بیضایی را این‌گونه شرح داد: «از سال‌های اول برگزاریاین مراسم نشانی به نام «ایسفا» طراحی شد و قرار شد به کسانی که در حوزه‌های مختلفاز جمله سینما بیشترین تاثیر را بر ما داشته‌اند اهدا شود. سال اول عباس کیارستمی،سال دوم رخشان بنی‌اعتماد، بعد ناصر تقوایی و سال گذشته هم کیانوش عیاری این تندیسرا دریافت کردند. بهرام بیضایی در تمام این سال‌ها در صدر فهرست ما بود، اما منتظربودیم طلسم بشکند و برگردد اما نشد. در تماسی هم که با ایشان داشتم پشت تلفن به منگفتند: «تا کار جدی نداشته باشم، شاید دیگر برنگردم. کار جدی برای او فیلم ساختن استکه امیدواریم این موقعیت برای او پیش بیاید.»

کیانوش عیاری و ایرج رامین‌فر، طراح صحنه و لباس، با حضور برسن، به صورت نمادین تندیس را به بهرام بیضایی اهدا کردند. بیضایی از یاددوستدارانش در ایران غافل نمانده بود و پیام تشکر ویدئویی او در سالن پخش شد. جعفر پناهی نیز با حضور روی سن احساساتخود را این‌گونه بیان کرد: «چقدر خوب است آدم در کشورخودش روی سن بیاید و همکاران خود را ببیند. امیدوارم آدم‌هایی مثل بیضایی هم بیایندو در کنار همه فیلم بسازند. ما نمی‌گوییم کسی فیلم نسازد. دوستان دیگر هم فیلم‌هایشانرا بسازند و صدها سینما به آنها بدهند، یک سینما هم بدهند به امثال بیضایی» محسن امیریوسفیو ایرج رامین‌فر هم درباره بیضایی صحبت کردند. در این مراسم برگزیدگان جشن فیلمکوتاه خانه سینما در شش رشته معرفی شدند که فیلم «قمارباز» به کارگردانی کریم لک‌زادهدر چهار رشته اصلی برگزیده شد. در بخش فیلم‌های تجربی هم به دلیل کم بودن فیلم‌ها، جایزه‌ای اهدا نشد.

برگزیدگان:

فیلمنامه: کریم لک‌زاده/ قمارباز،فیلمبرداری: مرتضی هدایی/ جای منو تو اتاقبنداز،تدوین: پویان شعله‌ور/ قمارباز،صدا: جواد افشار و سیدمحمود کاشانی/ روشویی،کارگردانی: کریم لک‌زاده / قمار باز،بهترین فیلم: کریم لک زاده/ قمارباز،پروین حسین‌زاده

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است