برای هنر نمی توان چارچوبی مشخص کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۶
  • کد خبر: 64527
  • گروه : هنر
  • تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت: 16:50
  • نسخه چاپی

برای هنر نمی توان چارچوبی مشخص کرد

جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینما، فوتبالیست قدیمی، همچنان روزهای پرمشغله‌ای را در کنار خانواده هنرمندش رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری سپری می‌کند.

جهانگیر کوثری می‌گوید او و خانواده‌اش روزهای سختی راپشت سرگذاشته‌اند، فضای کار که پیش‌تر برایشان تنگ‌ شده بود، حالا با تدبیر دولتروحانی رونق یافته به طوری که همسرش درگیر چند مستند متفاوت است و تنها دخترش همحسابی درگیر تئاتر و سینما شده و خوش‌بین به آینده سینمای ایران است. مسیر حرف‌ماناز آخرین کار کوثری در سینما یعنی «پل خواب» که تهیه کنندگی‌اش را برعهده داشت،شکل جشنواره‌ای به خود گرفت و با اعلام اینکه «در جشنواره حضور خواهیم داشت» نشانداد همچنان انگیزه و رغبت رقابت دارد. بد ندیدم تا تنور داغ است، نظرش را دربارهفراخوان جشنواره که اخیرا توسط محمد حیدری دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجرمنتشر شده بپرسم. با آرامش همیشگی خود درباره دوره آینده جشنواره فجر و مابقیمسائل صحبت کرد.

جشنواره‌ در مسیر همیشه

باید بگویم تفاوت چندانی در کلیت ماجرایهرساله جشنواره فیلم فجر شکل نگرفته، بافت جشنواره آنقدر محکم شده که تغییرات جزئی،نمی‌تواند راه جدیدی برای مهمترین رویداد سینمایی کشور باز کند و باید بگویم طرحجدید راه به جایی نخواهد برد. یک تجربه سی و چند ساله پشت جشنواره فجر هست.جشنواره‌ای که بسیار منسجم و حساب‌شده طراحی شده و جشنواره امسال هم به اعتقاد مندر همان مسیر حرکت خواهد کرد. تمام پدیده‌های هنری جهان تحت هر شرطی راه خودشانرا می‌روند و موانع را دور می‌زنند. این در واقع خاصیت هنر و محافل هنری است. درنتیجه نمی‌توان برای هنر چارچوبی مشخص کرد و آن را حبس کرد. سینمای ما راه خودش رامی‌رود. باید بگویم موقعیت سینمای ما در جهان مطلوب است و جوانان هم راه بزرگانسینمای ایران را به بهترین شکل ادامه می‌دهند.

خانواده پرکار

«قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد در این یکی دو سالبا وجود همه مصائبش، در محافل مختلف مورد تمجید واقع شد. باران کوثری هم باز باهمه مشکلات ریز و درشتی که بازی در یک فیلم برایش به وجود آورد، سال گذشته دومینسیمرغش را برای «کوچه بی‌نام» گرفت. به بحث شیرین خانواده آقای کوثری که می‌رسیم، جهانگیرکوثری اینگونه صحبت می‌کند؛ «خانم بنی‌اعتماد روی ساخت مستندهایی متمرکز است که بهطور قطع در تاریخ مستند ماندگار خواهد شد. باران هم پرانرژی‌تر از گذشته به راهشادامه می‌دهد و درگیر کارهای جدیدش در تئاتر و سینماست. فکر می‌کنم دخترم امسال دوتا سه فیلم در جشنواره فیلم فجر داشته باشد.»

تهیه‌کنندگی فیلم دوم محسن قرایی

اما جهانگیر کوثری هم درگیر یک کارسینمایی جدید است. او که در گذشته با تهیه‌ فیلم‌هایی چون «دختران خورشید»، «یک شب»،«عصر جمعه»، «پل خواب» و.‌.‌. بیشتر به تولید فیلم‌های اول فیلمسازان مستعد مشهوربوده، امسال نیز قرار است با یک جوان کار کند؛ محسن قرایی که فیلم اولش (خستهنباشید) را به طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد و کارش مورد توجه کارشناسانو منتقدان قرار گرفت. کوثری این بار تهیه‌کنندگی فیلم بعدی او که اولین کار مستقلشهم محسوب می‌شود، بر عهده دارد؛ «این فیلم «نمره اخلاق ۲۰» نام دارد و منتظر صدورپروانه ساختش هستیم تا پیش‌تولید را شروع کنیم».

درباره مرحوم ایرج کریمی

خیلی متأسف شدم ایرج کریمی از بین مارفت. ما یکی از کارگردان‌های دست‌به‌قلم، یکی از منتقدان، داستان‌نویسان و حتی یکیاز شعرایمان را از دست دادیم. من سر فیلم سینمایی «نسل جادویی» با او کار کردم. فیلمیدرباره نسل جوان‌مان است، اینکه خلاقیت‌های این نسل چگونه هرز می‌رود. اما متاسفانههرگز اجازه ندادند فیلم اکران شود و مجبور شدیم در نهایت با تغییراتی آن را روانهبازار نمایش خانگی کنیم.‌.‌. تجربه همکاری با ایرج برای هرکسی در سینما جالب بود.به دلیل اندوخته فکری‌اش، روان‌نویسی و قلمی که داشت و دانش و پشتوانه سینماییتئوریکی که از آن برخوردار بود. جایش خیلی خالی است. این قطاری است که یک جایی می‌ایستدو روزی هر کدام از ما از آن پیاده می‌شویم. مرگ چیزی نیست که بتوان با آن دست‌و‌پنجهنرم کرد.‌.‌. برای خانواده‌اش از خداوند طلب صبر می‌کنم.

محسن سرافراز

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است