امنیت شغلی برای هنرمندان انیمیشن بسیار مهم است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۱

امنیت شغلی برای هنرمندان انیمیشن بسیار مهم است

انیمیشن‌سازان کشور پس از گذشت هفت سال از اولین همایش ملی انیمیشن ایران، از روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته برای برپایی دوره دوم این همایش در جزیره کیش گرد هم آمدند.

در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی انیمیشن ایران که به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، از علی‌اکبر صادقی نقاش و انیماتور که ریاست افتخاری همایش را نیز برعهده دارد، تقدیر به‌عمل آمد. 

در افتتاحیه این همایش بود که روانبخش صادقی مدیرعامل آسیفای ایران در صحبت‌های خود از عدم حضور حجت اله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در جزیره کیش گله کرد: «از دکتر ایوبی گله دارم که با وجود آنکه گفته بودند امسال را سال انیمیشن می‌دانیم نه در جلسه شورای سیاست‌گذرای همایش شرکت کردند و نه در خود همایش حضور دارند و اعتقاد دارم حضور ایشان در همایش ضروری بود.» ایوبی نیز طی پیامی به این همایش تاکید کرد که از دستاوردهای همایش حمایت خواهد کرد. انیمیشن‌سازان برنامه‌های مختلفی را برای بحث و تبادل نظر در ۳ روز همایش داشتند که مهم‌ترین آنها برگزاری کارگروه‌ها و ارائه مقالات تخصصی بود. 

مقالات علمی «بررسی فانتزی و حرکت در پیکره‌های انسانی نگاره‌های سلطان محمد نقاش»، «کارکرد عناصر نشانه‌ای پرده‌خوانی و نقاشی قهوه‌خانه در خلق انیمیشن ملی»، «خصیصه‌های بیانی نوین در انیمیشن پرفورمنس» و «بررسی مقایسه‌ای نقش مدیریت کیفیت در ارتقاء کمی و کیفی تولیدات انیمیشن تجاری در ایالات متحده و ایران» از مقالاتی بودند که در این دوره ارائه شدند. 

تشکیل صنف تهیه‌کنندگان انیمیشن از مباحث مطروح شده در این کار گروه‌ها بود. نادر یغماییان در جلسه کارگروه امور صنفی گفت: «اگر می‌خواهیم هنر انیمیشن موفق شود باید صنف داشته باشیم. این کار مستلزم این است که تهیه‌کننده در سینمای انیمیشن به معنای واقعی کلمه حضور داشته باشد، ریسک کند و سرمایه بگذارد». روانبخش صادقی که ریاست این کارگروه را بر عهده داشت در ادامه گفت: «امنیت شغلی برای هنرمندان حوزه انیمیشن بسیار مهم بوده و یکی از اهداف ما برای تشکیل صنف، تامین امنیت شغلی هنرمندان است. از مشکلات دیگر هنر انیمیشن، تنظیم قراردادهای سطح پایین است که صنف می‌تواند به‌خوبی این موارد را پیگیری کند.»

کارگروه اقتصاد مدیریت و آسیب‌شناسی تولید به‌ریاست سیدعلیرضا گلپایگانی و با حضور اسماعیل شرعی، امیرمحمد دهستانی، علی اسکویی، دکتر سیدامیررضا معتمدی، بهزاد فراحت و محمد ابوالحسنی برگزار و مباحث مختلفی پیرامون «اقتصاد مدیریت و آسیب‌شناسی تولید فیلم انیمیشن» مطرح شد.

این ۳ روز فرصتی را برای دست‌اندرکاران انیمیشن فراهم آورد تا ضمن تبادل اطلاعات و بررسی وضعیت انیمیشن ایران، به صورت تخصصی نظرات خود را درباره انیمیشن در رسانه‌ها نیز مطرح کنند.

دومین همایش ملی انیمیشن ایران با همراهی آسیفای ایران، انجمن سینمای جوانان ایران، مدرسه ملی سینمای ایران، دانشکده صداوسیما، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر و سازمان منطقه آزاد کیش، از دهم تا سیزدهم شهریور ماه، در جزیره کیش برگزار شد.

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است