مخاطب نتوانست از نمایش ها لذت ببرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

مخاطب نتوانست از نمایش ها لذت ببرد

چرا که از یک سو معمولا در طول سال نمی‌توانیم شاهد این گونه نمایشی باشیم و از سویی دیگر نمایش خیابانی به عنوان هنر تعاملی یا اینتراکتیو آرت در تئاتر خیابانی مورد استفاده قرار گرفته ‌است و در سراسر دنیا، تئاتر خیابانی از مرتبه بالایی برخوردار است.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی‌سنتی نیز چندین بخش را برای نمایش‌های میدانی در نظر گرفعت که موجب شادی اهالی تئاتر شد چراکه خاستگاه اصلی نمایش‌های میدانی مانند شبیه‌خوانی، سیاه‌بازی و.‌.‌. نمایش‌های میدانی و خیابانی بوده و این بخش از جشنواره باید اهمیت ویژه‌ای داشته ‌باشد اما در عمل، به دلیل پاره‌ای بی‌برنامگی در زمان و مکان اجرای این نمایش‌ها، اتفاق چندان خوشایندی برای بسیاری از این آثار رخ نداد.

در ابتدا زمانی‌که دیدیم بخش «نمایش‌های آیینی، بازی‌های نمایشی و مجالس شبیه‌خوانی» از لحاظ زمانی کاملا با بخش «پاتوق نمایش‌های سنتی کودکان و نوجوانان» تداخل دارد، نه چندن متعجب شدیم و نه ناراحت چراکه همواره جشنواره است و تداخل‌هایش و به این نتیجه رسیدیم که مخاطبان باید در این میان یک نمایش را برگزینند و به تماشای آن بایستند، غافل از اینکه در این دوره، برنامه‌ریزی به شیوه‌ای انجام شده‌است که حتی مکان اجرای این نمایش‌ها نیز تا حد بسیار زیادی با هم تداخل دارد. نمایش‌های هر دو بخش درمحوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شد و در منصفانه‌ترین حالت، حدود بیست قدم با یکدیگر فاصله داشتند.


در نتیجه مخاطبان می‌توانستند در آن واحد از دو نمایش کاملا نامرتبط با یکدیگر به‌صورت هم‌زمان بهره گیرند! نکته جذاب‌تر استفاده هر دو گروه از بلندگو است که البته طبیعتا استفاده یکی از گروه‌ها از بلندگو و آن فاصله اندک، گروه دوم را ناچار می‌کند برای رساندن صدای خود به مخاطبان از بلندگو استفاده کند.

در نهایت این مشکلات موجب می‌شود مخاطبان نتوانند از هیچ‌کدام از آثار لذت ببرند و ما ناچار می‌شویم به این نتیجه برسیم که نظر اعضای ستاد جشنواره آیینی‌سنتی با رحمت امینی همسو است و جملگی بر این اعتقادند: «دوره نمایش‌های میدانی به سر آمده است و این گونه تئاتر جذابیتی برای مخاطبان ندارد»
محمد یوسفی‌زاده:
از این دوره از جشنواره آیینی‌سنتی راضی هستم اما احساس می‌کنم آثار روند انتخاب مناسبی نداشتند و برخی از آثار تنها به این دلیل انتخاب شده‌ بودند که از همه شهرها نمایشی در جشنواره حضور داشته‌ باشد. یکی از مشکلات ما برای اجرای نمایش، ساعت اجرای آنها و گرمای آفتاب بود چراکه در ساعت پنج عصر آفتابی شدید در محل اجرای نمایش بود و این مساله گروه اجرایی را آزار می‌داد. ما به مسئولان برگزاری جشنواره گزارش دادیم اما آنها گفتند که به دلیل جلوگیری از همزمان شدن اجرای نمایش‌ها و اذان مغرب، نمی‌توانند زمان اجرای نمایش‌ها را تغییر دهند البته یکی دیگر از مشکلات، تداخل زمانی و مکانی بخش نمایش‌های میدانی آیینی‌سنتی و بخش پاتوق نمایش‌های کودک بود که این تداخل صدا و اجرا تماشاگران را اذیت کرد.
عبداله حلیات:
جشنواره آیینی‌سنتی از اهمیت بسیار بالایی نزد اهالی تئاتر برخوردار است و این دوره از جشنواره هم خوب و منظم برگزار شد اما تداخل اجرای نمایش‌های میدانی آیینی‌سنتی و قصه‌گویان بخش کودک، مشکلاتی را برای مخاطبان تئاتر و گروه‌های تئاتری به وجود آورد. اجرای نمایش‌های آیینی‌سنتی در بخش میدانی، می‌تواند تماشاگر عام را با تئاتر آشتی دهد و مکان اجرای این آثار همان فضای مقابل مجوعه تئاتر شهر است. باید این انتقادها را به مهدی شفیعی منتقل کنیم چراکه او از ما همین را می‌خواهد و به انتقادها ترتیب اثر می‌دهد.
 مینا صفار
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است