بازی‌های”نید فور اسپید”قدمتی ۲۱ ساله دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱

بازی‌های”نید فور اسپید”قدمتی ۲۱ ساله دارند

سری بازی‌های «نید فور اسپید» قدمتی 21 ساله دارد. قدمتی که همواره با خوش‌نامی همراه بوده و نام این سری بازی را به عنوان یکی از پیشگامان سبک مسابقه‌ای آرکید نوین مطرح کرده است.

سری بازی‌های «نید فور اسپید» (Need ForSpeed) قدمتی ۲۱ ساله دارد. قدمتی که همواره با خوش‌نامی همراه بوده و نام این سری بازی را به عنوان یکی از پیشگامان سبک مسابقه‌ای آرکید نوین مطرح کرده است. عرضه بیش از ۲۰ نسخه اصلی و حضور روی ده‌ها پلتفرم متنوع سبب شده است تا میلیون‌ها هوادار از سراسر جهان جذب این مجموعه شوند. با آغاز نسل هفتم کنسول‌های خانگی، عرضه چند عنوان ناموفق از «نید فور اسپید» هم‌زمان شد با ظهور چند رقیب بزرگ و موفق و همین مسئله، نید فور اسپید را از دوران طلایی خود دور کرد. حال پس از گذشت دو سال از عرضه آخرین نسخه مجموعه تحت عنوان «رقبا» (Rivals)، الکترونیک آرتز به سراغ یکی از استودیوهای مستعد خود رفته است تا بار دیگر نید فور اسپید را به یکی از نام‌های بزرگ صنعت بازی بدل کند. نامی که با آغاز کار کنسول‌های نسل هشتمی، یک فرصت طلایی در اختیار داشته و در صورت از دست دادن آن، سرنوشتی نامعلوم را پیش‌ روی خود دارد.

جدیدترین نسخه از نید فور اسپید، روی یک مسئله تأکید بسیار دارد: ارائه کامل‌ترین سیستم شخصی‌سازی خودروها در تاریخ مجموعه. اگر پیش از این پیگیر عناوین نید فور اسپید و به‌خصوص دو نسخه «تحت تعقیب» (Most Wanted) و «زیرزمینی» (Underground) بوده باشید، قطعاً با تنوع بالا در زمینه شخصی‌سازی اتومبیل‌ها در «نید فور اسپید» آشنایی دارید. عناوین مذکور جزو اولین بازی‌های مسابقه‌ای تاریخ بودند که علاوه بر ظاهر و محیط بیرونی خودرو، این قابلیت را در اختیار گیمر قرار می‌دادند تا بخش‌هایی از درون آن را نیز به سلیقه خود تغییر دهند. به این مسئله ایجاد تغییرات تخصصی در مشخصات فنی اتومبیل‌ها را هم اضافه کنید تا دیگر هیچ کم‌و‌کسری برای دوستداران ژانر مسابقه‌ای آرکید باقی نماند. نمایش‌های نید فور اسپید نشان می‌دهد که در نسخه جدید، همه‌چیز در خدمت شخصی‌سازی کامل‌تر قرار گرفته است و از همین رو می‌توان به افزایش محبوبیت این نسخه نیز امیدوار بود. البته لازم به یاداوری نیست که برای کسب موفقیت یک عنوان مسابقه‌ای آن هم با سابقه نید فور اسپید، بازی به چیزی فراتر از سیستم شخصی‌سازی اتومبیل احتیاج دارد.


اگر پیش از این «گروه» (The Crew) تیم یوبی‌سافت را تجربه کرده باشید، در درک فلسفه کلی نید فور اسپید دچار مشکل نخواهید شد. بازی قصد دارد تا بیش از هر المان دیگری روی مسابقات آنلاین و تعامل گیمرها با یکدیگر تمرکز کند و این مسئله نقاط قوت و ضعف بسیاری را برای استودیو «گوست گیمز» به همراه دارد. از سویی با اضافه شدن قابلیت‌های آنلاین و هم‌چنین سیستم‌های ذخیره ابری (cloud) که در حال حاضر در اختیار کنسول‌های خانگی چون ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ قرار گرفته است، گیمر می‌تواند به‌راحتی با دوستان خود در ارتباط باشد و تمامی رویدادها را به صورت آنلاین با آنها سهیم شود. اما از سوی دیگر الکترونیک آرتز یک ویژگی نه‌چندان مثبت برای نید فور اسپید جدید در نظر گرفته و آن هم لزوم آنلاین بودن همیشگی است. با این شرایط، برای تجربه کردن «نید فور اسپید» مجبور خواهید بود مانند «گروه» همواره در حساب کاربری خود آنلاین باشید و این مسئله خیل عظیمی از دوستداران مجموعه را از تجربه بازی بازمی‌دارد.


استودیو گوست گیمز با بیش از سه شعبه در کشورهای رومانی، انگلستان و سوئد در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین تیم‌های زیرمجموعه الکترونیک آرتز شناخته می‌شود. سران شرکت مذکور تمام تلاش خود را کردند تا تیم گوست گیمز به بهترین خروجی ممکن با موتور گرافیکی فراسبایت ۳ برسد و تا کمتر از چند ماه دیگر، نتیجه این تلاش‌ها به دست دوستداران ژانر مسابقه‌ای می‌رسد. باید دید که با وجود بدنام شدن مجموعه «نید فور اسپید» در طول چند سال اخیر و فاصله گرفتن این سری از ریشه‌های خود، آیا باز هم گوست گیمز و الکترونیک آرتز موفق خواهند شد تا یک عنوان خوش‌ساخت و کم‌حاشیه را به دست گیمرها برسانند یا سرنوشت بازی‌های ناموفق مجموعه برای نید فور اسپید جدید نیز تکرار خواهد شد. شایان ذکر است نید فور اسپید در تاریخ دوازدهم آبان ماه سال جاری برای دو کنسول خانگی نسل هشتم ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ در کنار نسخه رایانه‌های شخصی روانه بازار خواهد شد.

انتهای مطلب/
 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است